Kysy IABlta: Master your GDPR - Evästemyrsky
IAB Finlandin Master your GDPR -webinaarissa 28.4.2021 nostettiin agendalle evästehyväksynnät, ajankohtaiset lainsäädäntöhankkeet sekä tekoälypohjaisen päätöksenteon juridiset puolet.
Webinaarissa kuultiin seuraavat puheenvuorot:
- Mitä kuuluu Marjaleena, ePrivacy ja Schrems? - Mari Rusi, Eversheds Sutherland
- Tietosuojasta vastuulliseen tekoälyyn - Meeri Haataja, Saidot
Puheenvuorojen lisäksi agendalla oli paneelikeskustelu evästeistä ja evästeiden hyväksymisen tulevaisuudesta. Paneelissa olivat mukana Telian Milla Keller, Iconicsin Anna Paimela sekö Graviton Jake Laisi. Moderaattorina toimi IAB Finlandin Pasi Raassina.
Tästä pääset katsomaan tallenteen sekä lukemaan vastauksia esitettyihin kysymyksiin:
IAB Master your GDPR - Q&A
IAB:n toimisto koosti webinaarissa esitetyistä kysymyksistä Q&A:t.
Vastaaja: MARI RUSI - EVERSHEDS SUTHERLAND
Voiko jatkossa ePrivacy-aikana lähettää markkinointia yrityksen henkilöille, joiden tiedot löytyvät julkisesti yrityksen nettisivuilta
Jos markkinointi kohdennetaan yritykselle ja henkilö on sellaisessa asemassa, että markkinointi on hänelle relevanttia, on sähköinen suoramarkkinointi mahdollista myös ePrivacyn aikana ilman henkilön etukäteistä suostumusta ellei jäsenvaltion lainsäädännöstä muuta johdu. Markkinointi yrityksille jää jäsenvaltioiden sääntelyn varaan, joten on seurattava sitä, muutetaanko kansallista lainsäädäntöä tältä osin.
Onkohan ""user agentin" käyttäminen datan keruussa GDPR alaista jos IP/MAC tiedot jätetään pois? Eli tarvitaanko silloin lupa?
GDPR:n soveltamisen ratkaisee se, onko kyseessä henkilötieto. Jos ""user agentin"" voisi yhdistää jollain keinolla vielä jotenkin yksittäiseen henkilöön, kyseessä on henkilötieto. Yhdistämisen ei tarvitse onnistua suoraan/helposti/ilman lisätietoja.
Vastaaja: MILLA KELLER - TELIA
Miltä näyttää evästeisiin perustuvan analytiikan tilanne lähitulevaisuudessa? Tällä hetkellä ei taida mennä ns. oikeutettuna etuna eli pakollisena palvelun tuottamiselle?
Analytiikkaevästeet eivät tämänhetkisten tulkintojen mukaan ole “välttämättömiä”, mikä on siis vaatimus sille että eväste ei vaadi suostumusta. Analytiikkaevästeet vaativat siis suostumuksen. Vielä ei ole varmaa tuoko ePrivacy Regulation tähän mitään muutosta.
Vastaaja: ANNA PAIMELA - ICONICS
Soveltaako suomalainen yritys Suomen paikallisia sääntöjä/laki myös tehdessään markkinointiviestintää eri EU-maissa oleville asiakkaille?
Suomalaisen yrityksen tulee noudattaa Suomen lainsäädäntöä, mutta sovellettavaksi voi tulla myös sen maan lainsäädäntö, johon markkinointia tehdään. Tämän ratkaisee lopulta paikallinen lainsäädäntö, johon tulee aina perehtyä.
Vastaaja: JAKE LAISI - GRAVITO
Miten arvioitte, että esimerkiksi isoimpien alustojen somemainonta muuttuu kun 3P evästeet nuukahtavat?
Tällä hetkellä näyttää sille, että some-mainonnan datankeruu painottuu enemmän some-alustojen sisälle.
Onko tietoa, kuinka moni käyttäjä hyväksyy tällä hetkellä automaattisesti kaikki evästeet saitilla vieraillessaan?
Eri CMP alustojen yhteistä keskiarvoa ei taida olla vielä mihinkään virallisesti kerätty tai tutkittu, yksityiskohtia paljastamatta (asiakkaiden tietoja suojellen) kansainvälinen keskiarvo on yli 99%.
Vastaaja: MEERI HAATAJA - SAIDOT
Onko joitain toimialoja, joiden pitäisi erityisesti pitää itsensä kartalla vastuullisen tekoälyn regulaatiosta?
Esityksessä on määritetty lista korkean riskin sovellusalueita, joita regulaatioesitys erityisesti koskee. Tällaisia sovelluksia löytyy mm. turvallisuuden, terveyden, pankkitoiminnan, koulutuksen, HR:n ja julkisen sektorin palveluiden aloilta.
Markkinoinnissa käytetään tosi paljon algoritmeja ym. automatisoitua päätöksentekoa eli kone päättää ihmisen puolesta paljon asioita. Onko tämä kaikki esim. EU:n määrityksen mukaan “tekoälyä” vai jotain muuta?
Esityksen määritys tekoälyksi on verrattain laaja, joten hyvin todennäköisesti monet markkinoinnin kohdennuksen sovellukset täyttävät tekoälyn määrityksen. Huomioitavaa kuitenkin on, että yleisesti markkinoinnin sovelluksia ei ole esityksessä tunnistettu korkean riskin sovelluksiksi, vaan markkinoinnin osalta asetus koskettaa vain tiettyjä sovellusalueita – esimerkiksi työpaikkojen mainontaa.
Artikkeli
Kvartaalitiedotteet
Uutiset
Vuoden kolmannella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 290 milj. €. Mediamainonnan määrä laski -0,9 % vuoden 2024 vastaavaan aikaan verrattuna. Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 kolmannella kvartaalilla oli noin 183 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi 1,4 prosenttia.
lue lisää20.11.2025
Mediamainonnan määrä laski -0,9 %, verkkomainonnassa hienoista kasvua
Vuoden kolmannella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 290 milj. €. Mediamainonnan määrä laski -0,9 % vuoden 2024 vastaavaan aikaan verrattuna. Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 kolmannella kvartaalilla oli noin 183 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi 1,4 prosenttia.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää23.09.2025
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää