Kysy IABlta: Master your GDPR - Evästemyrsky
IAB Finlandin Master your GDPR -webinaarissa 28.4.2021 nostettiin agendalle evästehyväksynnät, ajankohtaiset lainsäädäntöhankkeet sekä tekoälypohjaisen päätöksenteon juridiset puolet.
Webinaarissa kuultiin seuraavat puheenvuorot:
- Mitä kuuluu Marjaleena, ePrivacy ja Schrems? - Mari Rusi, Eversheds Sutherland
- Tietosuojasta vastuulliseen tekoälyyn - Meeri Haataja, Saidot
Puheenvuorojen lisäksi agendalla oli paneelikeskustelu evästeistä ja evästeiden hyväksymisen tulevaisuudesta. Paneelissa olivat mukana Telian Milla Keller, Iconicsin Anna Paimela sekö Graviton Jake Laisi. Moderaattorina toimi IAB Finlandin Pasi Raassina.
Tästä pääset katsomaan tallenteen sekä lukemaan vastauksia esitettyihin kysymyksiin:
IAB Master your GDPR - Q&A
IAB:n toimisto koosti webinaarissa esitetyistä kysymyksistä Q&A:t.
Vastaaja: MARI RUSI - EVERSHEDS SUTHERLAND
Voiko jatkossa ePrivacy-aikana lähettää markkinointia yrityksen henkilöille, joiden tiedot löytyvät julkisesti yrityksen nettisivuilta
Jos markkinointi kohdennetaan yritykselle ja henkilö on sellaisessa asemassa, että markkinointi on hänelle relevanttia, on sähköinen suoramarkkinointi mahdollista myös ePrivacyn aikana ilman henkilön etukäteistä suostumusta ellei jäsenvaltion lainsäädännöstä muuta johdu. Markkinointi yrityksille jää jäsenvaltioiden sääntelyn varaan, joten on seurattava sitä, muutetaanko kansallista lainsäädäntöä tältä osin.
Onkohan ""user agentin" käyttäminen datan keruussa GDPR alaista jos IP/MAC tiedot jätetään pois? Eli tarvitaanko silloin lupa?
GDPR:n soveltamisen ratkaisee se, onko kyseessä henkilötieto. Jos ""user agentin"" voisi yhdistää jollain keinolla vielä jotenkin yksittäiseen henkilöön, kyseessä on henkilötieto. Yhdistämisen ei tarvitse onnistua suoraan/helposti/ilman lisätietoja.
Vastaaja: MILLA KELLER - TELIA
Miltä näyttää evästeisiin perustuvan analytiikan tilanne lähitulevaisuudessa? Tällä hetkellä ei taida mennä ns. oikeutettuna etuna eli pakollisena palvelun tuottamiselle?
Analytiikkaevästeet eivät tämänhetkisten tulkintojen mukaan ole “välttämättömiä”, mikä on siis vaatimus sille että eväste ei vaadi suostumusta. Analytiikkaevästeet vaativat siis suostumuksen. Vielä ei ole varmaa tuoko ePrivacy Regulation tähän mitään muutosta.
Vastaaja: ANNA PAIMELA - ICONICS
Soveltaako suomalainen yritys Suomen paikallisia sääntöjä/laki myös tehdessään markkinointiviestintää eri EU-maissa oleville asiakkaille?
Suomalaisen yrityksen tulee noudattaa Suomen lainsäädäntöä, mutta sovellettavaksi voi tulla myös sen maan lainsäädäntö, johon markkinointia tehdään. Tämän ratkaisee lopulta paikallinen lainsäädäntö, johon tulee aina perehtyä.
Vastaaja: JAKE LAISI - GRAVITO
Miten arvioitte, että esimerkiksi isoimpien alustojen somemainonta muuttuu kun 3P evästeet nuukahtavat?
Tällä hetkellä näyttää sille, että some-mainonnan datankeruu painottuu enemmän some-alustojen sisälle.
Onko tietoa, kuinka moni käyttäjä hyväksyy tällä hetkellä automaattisesti kaikki evästeet saitilla vieraillessaan?
Eri CMP alustojen yhteistä keskiarvoa ei taida olla vielä mihinkään virallisesti kerätty tai tutkittu, yksityiskohtia paljastamatta (asiakkaiden tietoja suojellen) kansainvälinen keskiarvo on yli 99%.
Vastaaja: MEERI HAATAJA - SAIDOT
Onko joitain toimialoja, joiden pitäisi erityisesti pitää itsensä kartalla vastuullisen tekoälyn regulaatiosta?
Esityksessä on määritetty lista korkean riskin sovellusalueita, joita regulaatioesitys erityisesti koskee. Tällaisia sovelluksia löytyy mm. turvallisuuden, terveyden, pankkitoiminnan, koulutuksen, HR:n ja julkisen sektorin palveluiden aloilta.
Markkinoinnissa käytetään tosi paljon algoritmeja ym. automatisoitua päätöksentekoa eli kone päättää ihmisen puolesta paljon asioita. Onko tämä kaikki esim. EU:n määrityksen mukaan “tekoälyä” vai jotain muuta?
Esityksen määritys tekoälyksi on verrattain laaja, joten hyvin todennäköisesti monet markkinoinnin kohdennuksen sovellukset täyttävät tekoälyn määrityksen. Huomioitavaa kuitenkin on, että yleisesti markkinoinnin sovelluksia ei ole esityksessä tunnistettu korkean riskin sovelluksiksi, vaan markkinoinnin osalta asetus koskettaa vain tiettyjä sovellusalueita – esimerkiksi työpaikkojen mainontaa.
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää03.10.2024
Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää27.08.2024
REKRY: Development & Sales Manager, Education Programs
IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä, lue roolin kuvaus täältä.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää