Icon
Verkkomainonnan panostukset 221 miljoonaa euroa! Kvartaalitiedotteet

Verkkomainonnan panostukset 221 miljoonaa euroa!

24.01.2012

TNS Gallupin tänään julkaisemassa vuoden 2011 pienessä mainoskakussa verkkomainonnan yhteenlaskettu osuus mediamainonnasta oli 15,8 %. Verkkomainonta edustaa kolmanneksi suurinta mediaryhmää sanomalehtimainonnan (41,6 %) ja tv-mainonnan (20,3 %) rinnalla. Vuoden 2011 yhteenlaskettu panostus verkkomainontaan oli 220,7 miljoonaa euroa, ja kasvua edellisvuoteen oli yhteensä 8,2 %.

Display-mainonta jatkoi vahvaa kasvuaan koko vuoden päätyen TNS Gallupin kuukausiseurannassa olevien verkkomedioiden osalta 25,3 %:n kasvuun. Lisätyn vuosittaisen erillisseurannan mukaan kokonaiskasvu oli 16,6 % ja kokonaispanostukset 86,3 miljoona euroa. IAB keräsi ensimmäisen kerran myös Facebook-mainonnan panostuksia. Nämä panostukset olivat 4,6 miljoonaa euroa ja ne ovat sisällytetty display-mainonnan määrään TNS Gallupin erillisseurannassa. Luokitellun verkkomainonnan 25,3 %:n kasvu oli huima panostuksen noustessa 37,7 miljoonaan euroon.

Panostukset sähköisiin hakemistoihin olivat 30,9 miljoonaa euroa, näyttäen 9,6 %:n laskua. Hakumainonnan panostukset säilyivät edellisvuoden tasolla (+0,2 %) ollen 65,8 miljoonaa euroa.
”Hakumainonnan osalta markkinoille on tullut paljon uusia hakumainontaa välittäviä tahoja, jotka eivät ole seurannassamme. Arvioimme, että hakumainonnan panostuksista jäi nyt noin 20 % seurantamme ulkopuolelle. Vuonna 2012 tulemme laajentamaan seurantaamme”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Mediamainonnan kokonaismäärä vuonna 2011 oli noin 1,4 miljardia euroa ja sen muutos edelliseen vuoteen oli +3,7 %.
”Verkkomainonnan kehitystä on vauhdittanut kohderyhmäostamisen monipuolistuminen, liikkuvan kuvan asteittainen siirtyminen verkkoon sekä luottamus verkkomainonnan toimivuuteen mainostajien keskuudessa”, toteaa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Tiina Järvilehto.

Media- ja verkkomainonnan määrät kaavioina täällä.

IAB Finland kerää hakumainonnan, sähköisen hakemistomainonnan sekä Facebook-mainonnnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat seuraavat yritykset: AdQ Company, Aegis Media, Dagmar, Dynet, Estime, Fonecta, Happi Mindshare, Infocenter, Klikkicom, Kontaktia, Kwantic, Media Contacts, Mediatoimisto Voitto, Microsoft, NetBooster, Omnicom Mediagroup, Opasmedia, PMI, Toinen Helsinki, Tulos Helsinki ja Virta Mediacommunity.

Hakusanamainonta: IAB Finlandin keräämissä hakumainonnan panostustiedoissa on estimoitu mainostajien suoraan ostaman hakumainonnan osuus. Estimaatti perustuu Mainostajien Liiton ja TNS PäättäjäAtlas tutkimuksiin hakumainonnan kanavoitumisesta. Estimaatin mukaan vuonna 2011 hakumainonnasta kanavoituu toimistojen kautta 50 prosenttia ja suoraan ostettuna 50 prosenttia. Hakumainonnan estimaatti on sisällytetty sekä 2010 että 2011 tietoihin.

Lisätietoja:
Birgitta Takala, IAB Finlandin toiminnanjohtaja, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
Tiina Järvilehto, IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja, 0400 503 082, tiina.jarvilehto(at)iltalehti.fi

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää

12.11.2020

Verkkomainonta takaisin kasvu-uralle kolmannella kvartaalilla

Verkkomainonta palautui edellisen kvartaalin romahduksen jälkeen nopeasti takaisin kasvu-uralle ollen vuoden kolmannella kvartaalilla 4 % kasvussa.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!