
KonversiO-Optimistit, jakso 2: Puhutaan yrityksen arvokkaimmasta pääomasta, asiakasdatasta
Kaupallinen yhteistyö TietoEVRY
Uuden IAB:n podcast-sarjan toisessa jaksossa digitaalisesta asiakkuudesta sekä asiakasdatan hyödyntämisestä. Vieraamme Elina Kukkosen sanoin: "Nyt on viimeinen hetki saada asiakas digitaalisen langan päähän!"
Alman viestintä- ja brändijohtaja Elina Kukkonen sekä TietoEvryn johtava konsultti Marko Saarinen vastailevat kysymyksiin, kuten: Kuinka arvokasta asiakasdata on? Miten sitä hyödynnetään oikein? Miten datan kautta kehitetään markkinointia?
”Asiakasdatan käyttö tulee aina tavoitteistaa. Lähde liikkeelle asiakkaan odotuksista ja jos et niitä vielä tiedä, niin niitä on nykyään helppo selvittää!"
Keskustelemme jaksossa muun muassa siitä, kuinka dataa on helppo kerätä, mutta sen hyödyntäminen niin, että se luo arvoa asiakkaalle ei taas olekaan niin helppoa. Yrityksen kannattaa huomioida kaikki kohtaamispisteet ja maksimoida arvonluonti. Jokaisessa kohtaamispisteessä voidaan joko tuottaa positiivista, sitouttavaa kokemusta, joka vie asiakaspolulla eteenpäin tai aiheuttaa pettymys asiakkaalle.
Miten asiakkaasi liikkuu ja mistä he ovat kiinnostuneet? Miten markkinointisi palvelee asiakasta? Miten luon arvoa asiakkailleni?
Kysyimme näkökulmaa jakson sisältöön Dagmarin Digital Strategist Miikka Rahikaiselta:
"Erinomainen yleiskatsaus asiakasdataan ja sen hyödyntämiseen. Nyt on viimeinen hetki alkaa kerätä dataa kirjautumisen tai muun vähän kovemman tunnistautumisen kautta, jotta keksien rapautuminen ei vaikuta datan keräämiseen niin voimakkaasti. On myös hyvä huomata, että datan arvo syntyy vain sen hyödyntämisestä, joten datan tallentaminen ilman selkeää visiota on usein turhaa. Nykyaikana hyvän ja arvoa tuottavan asiakasdatasetin saa kasaan ketterästi palapalalta, joten ei kannata pysähtyä, vaikka nyt tuntuisi, että haluttua asiakasdataa ei tällä hetkellä olisi vielä tarpeeksi tarjolla."
Kuuntele koko jakso tästä:
DMP, TCF, DSP, CRM, CTR, CPA… Hätä ei ole tämän näköinen! KonversiO-Optimistit eli IAB Finlandin asiantuntijat Pasi Raassina ja Mira Vaurula taklaavat digimarkkinoinnin ammattislangia teema kerrallaan tuoden selkeyttä kollegoidemme arkeen. Jokaisessa jaksossa on teeman mukaisesti vaihtuvat vieraat, aiheet ja näkökulmat sekä sokerina pohjalla piinapenkki!
Sarjan ensimmäiset jaksot on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä TietoEVRYn kanssa ja jaksoissa keskusteluissa mukana on TietoEVRYn johtava konsultti Marko Saarinen ja podin hosteina toimii IAB Finlandin asiantuntijat Pasi Raassina ja Mira Vaurula.
Jaksojen tuotannon on hoitanut Podify.
Kiinnostaako yhteistyö KonversiO-Optimistien kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!
Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää