
KonversiO-Optimistit, jakso 2: Puhutaan yrityksen arvokkaimmasta pääomasta, asiakasdatasta
Kaupallinen yhteistyö TietoEVRY
Uuden IAB:n podcast-sarjan toisessa jaksossa digitaalisesta asiakkuudesta sekä asiakasdatan hyödyntämisestä. Vieraamme Elina Kukkosen sanoin: "Nyt on viimeinen hetki saada asiakas digitaalisen langan päähän!"
Alman viestintä- ja brändijohtaja Elina Kukkonen sekä TietoEvryn johtava konsultti Marko Saarinen vastailevat kysymyksiin, kuten: Kuinka arvokasta asiakasdata on? Miten sitä hyödynnetään oikein? Miten datan kautta kehitetään markkinointia?
”Asiakasdatan käyttö tulee aina tavoitteistaa. Lähde liikkeelle asiakkaan odotuksista ja jos et niitä vielä tiedä, niin niitä on nykyään helppo selvittää!"
Keskustelemme jaksossa muun muassa siitä, kuinka dataa on helppo kerätä, mutta sen hyödyntäminen niin, että se luo arvoa asiakkaalle ei taas olekaan niin helppoa. Yrityksen kannattaa huomioida kaikki kohtaamispisteet ja maksimoida arvonluonti. Jokaisessa kohtaamispisteessä voidaan joko tuottaa positiivista, sitouttavaa kokemusta, joka vie asiakaspolulla eteenpäin tai aiheuttaa pettymys asiakkaalle.
Miten asiakkaasi liikkuu ja mistä he ovat kiinnostuneet? Miten markkinointisi palvelee asiakasta? Miten luon arvoa asiakkailleni?
Kysyimme näkökulmaa jakson sisältöön Dagmarin Digital Strategist Miikka Rahikaiselta:
"Erinomainen yleiskatsaus asiakasdataan ja sen hyödyntämiseen. Nyt on viimeinen hetki alkaa kerätä dataa kirjautumisen tai muun vähän kovemman tunnistautumisen kautta, jotta keksien rapautuminen ei vaikuta datan keräämiseen niin voimakkaasti. On myös hyvä huomata, että datan arvo syntyy vain sen hyödyntämisestä, joten datan tallentaminen ilman selkeää visiota on usein turhaa. Nykyaikana hyvän ja arvoa tuottavan asiakasdatasetin saa kasaan ketterästi palapalalta, joten ei kannata pysähtyä, vaikka nyt tuntuisi, että haluttua asiakasdataa ei tällä hetkellä olisi vielä tarpeeksi tarjolla."
Kuuntele koko jakso tästä:
DMP, TCF, DSP, CRM, CTR, CPA… Hätä ei ole tämän näköinen! KonversiO-Optimistit eli IAB Finlandin asiantuntijat Pasi Raassina ja Mira Vaurula taklaavat digimarkkinoinnin ammattislangia teema kerrallaan tuoden selkeyttä kollegoidemme arkeen. Jokaisessa jaksossa on teeman mukaisesti vaihtuvat vieraat, aiheet ja näkökulmat sekä sokerina pohjalla piinapenkki!
Sarjan ensimmäiset jaksot on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä TietoEVRYn kanssa ja jaksoissa keskusteluissa mukana on TietoEVRYn johtava konsultti Marko Saarinen ja podin hosteina toimii IAB Finlandin asiantuntijat Pasi Raassina ja Mira Vaurula.
Jaksojen tuotannon on hoitanut Podify.
Kiinnostaako yhteistyö KonversiO-Optimistien kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!
Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää08.04.2025
REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.
lue lisää28.03.2025
IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä
IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.
lue lisää27.02.2025
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin
IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää