Icon
Jäsenkirje 1/15: IAB:n keväässä tapahtuu / Suomalaiset suhtautuvat myönteisesti mainontaan / Vastaa kyselyyn ohjelmallisesta ostamisesta Uutiset & blogi

Jäsenkirje 1/15: IAB:n keväässä tapahtuu / Suomalaiset suhtautuvat myönteisesti mainontaan / Vastaa kyselyyn ohjelmallisesta ostamisesta

15.01.2015

Kevään seminaareja

IAB Finlandin kevät 2015 on täynnä kiinnostavia ja ajankohtaisia tilaisuuksia. Vuoden ensimmäinen IAB-seminaari pureutuu ohjelmalliseen ostamiseen meillä ja naapurimaissa, ilmoittaudu täältä! Laita kalenteriisi myös menestyksekkään mobiilimainonnan seminaari maaliskuussa ja natiivimainonnan seminaari huhtikuussa.

6.2. Ohjelmallisen ostamisen aamupäivä, Sanomatalo klo 8.30-11
5.3. Menestyksekästä mobiilimainontaa, Alma-talo (ilmoittautuminen käynnistyy myöhemmin)
16.4. Natiivimainonnan seminaari (ilmoittautuminen käynnistyy myöhemmin)

Oikeudet muutoksiin pidätetään.


#Show: Miten tehdään onnistunutta videomainontaa?

Nelonen Median ja IAB Finlandin #Show-videosarjan uusimmassa jaksossa median ja mainonnan ammattilaiset paneutuvat onnistuneen videomainonnan tekemiseen. Menestyksekkäästä videomainonnasta niin tv:ssä kuin verkossa ovat keskustelemassa Sari Hurme Samsungilta, Jussi Koivusaari Lemeonilta ja Superclickiltä sekä Teemu Suominen Nelonen Medialta.

Katso uusi jakso sekä viime vuonna ilmestynyt Some ja TV -ohjelma täältä! Muista myös syksyllä ilmestynyt Online-videomainonnan opas.


Kolme neljästä suomalaisesta uskoo mainonnan luovan työpaikkoja

Suomalaisista 65 prosenttia suhtautuu myönteisesti mainontaan, selviää Mainonnan Neuvottelukunnan IRO Research Oy:llä teettämästä kyselystä. Suhtautuminen on myönteistä kaikissa ikäryhmissä, mutta etenkin yli 65-vuotiaiden keskuudessa. Myös 15–24-vuotiaiden joukossa suhtautuminen oli muuttunut aikaisempaa myönteisemmäksi.

Mainonnan merkitys työpaikkojen luomiseen ja talouskasvuun oli kasvanut selkeästi vuodesta 2011 vuoteen 2014. Tuoreen tutkimuksen mukaan 76 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että mainonta luo työpaikkoja sekä lisäämällä tuotteiden ja palveluiden kysyntää että mainonnan tuotannossa ja mediassa. Vuonna 2011 näin uskoi 58 prosenttia suomalaisista. Etenkin 25–49-vuotiaiden mielestä mainonnalla on työpaikkoja luova vaikutus.
Lue tiedote Mainonnan Neuvottelukunnan sivuilta.


Tule mukaan IAB:n työryhmiin!

IAB:n työryhmissä verkostoidutaan ja edistetään digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa Suomessa. Task force -mallilla toimiviin työryhmiin ovat lämpimästi tervetulleita kaikki IAB:n jäsenyritysten edustajat.

Uudistunut mittaustyöryhmä kokoontuu ensimmäisen kerran keskiviikkona 21.1. kello 9-11. Työryhmän ensimmäinen projekti on digitaalisen mainonnan tehon mittareiden kartoitus. Projektin tuloksena julkaistaan ohjeistus Mainonnan tehon mittarit -tilaisuudessa.

Sosiaalisen median työryhmä kokoontuu ensimmäisen kerran keskiviikkona 28.1. kello 14-16. Aktiivisessa some-ryhmässä sukelletaan erilaisiin sosiaalisen median projekteihin, pidetään alustuksia ja keskustellaan vilkkaasti asiantuntijaporukassa.

Lisätietoa työryhmistä ja ilmoittautumiset ryhmiin: lotta.heikkeri(at)iab.fi.


Vastaa kyselyyn ohjelmallisesta ostamisesta

IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmä perustettiin syksyllä 2014 kartoittamaan ohjelmallisen ostamisen tilaa Suomessa ja edistämään alan asiantuntemusta.

Auta työryhmän toimintaa vastaamalla lyhyeen kyselyyn ohjelmallisen ostamisen mahdollisuuksista ja haasteista! Tietoja tullaan käyttämään taustamateriaalina Ohjelmallisen ostamisen oppaassa, joka julkaistaan Ohjelmallisen ostamisen aamupäivässä 6.2.2015.

Vastaa kyselyyn täällä!


Viimeinen mahdollisuus päästä mukaan IDM-koulutukseen!

IAB Finland kouluttaa digimarkkinoinnin huippuosaajia. IDM-koulutuksella nostat markkinointiosaamisesi uudelle tasolle ja liityt digiammattilaisten kärkikaartiin!

IDM-koulutusohjelma on Englannin johtavan markkinointi-instituutin Institute of Direct and Digital Marketing IDM:n virallinen, tutkintoon tähtäävä opintokokonaisuus. Vastaavia käytännönläheisiä ja kansainvälisiin digimarkkinoinnin caseihin nojaavia opintokokonaisuuksia ei ole tarjolla muualla Suomessa.

Perustutkinnon (The Professional Diploma in Digital Marketing) yhdeksäs vuosikurssi käynnistyy juuri nyt. Ilmoittautumisaikaa on enää tammikuun loppuun! IAB:n jäsenenä saat kurssista tuntuvan alennuksen.

Lue lisää tutkinnosta täältä.


Työskenteletkö IAB:n jäsenyrityksessä mutta et saa jäsenkirjettä sähköpostiisi? Laita viesti osoitteeseen toimisto(at)iab.fi niin lisäämme sinut postituslistalle!

BLOGI
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää