
Iso-Britanniassa verkkomainonta kasvoi 12,5 % lähes 6,4 miljardiin euroon vuonna 2012
Mobiilimainonnan kasvu Iso-Britanniassa on huimaa – se kattaa jo 10 % koko verkkomainonnan kokonaisuudesta. Vuonna 2009 mobiilin osuus kokonaisuudesta oli 1,1 %. Muita kovia nousijoita ovat muun maailman tyyliin videomainonta, joka kasvoi 46 % ja sosiaalisen median mainonta, jonka kasvuprosentti on 24.
Vuonna 2002 Iso-Britanniassa verkkomainontaan käytettiin 200 milj. £ (n. 230 milj. €), ja nyt kymmenen vuotta myöhemmin luku on tavoittanut 5,5 miljardin £ (n. 6,4 mrd. €) rajan.
Display-mainonta kasvoi vuodentakaiseen verrattaessa 12,4 %. Video- ja some-mainonnan vauhdittaman displayn osuus verkkomainonnan kokonaisuudesta on 24 %.
Hakumainonta kasvoi 14,5 % ja sen osuus verkkomainonnan kokonaisuudesta on 58 %.
Luokiteltujen ilmoitusten kasvu jäi 6,3 %:in, mutta sillä on yhä vahva 16 %:n osuus koko verkkomainonnasta.

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää23.09.2025
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää