Icon
Yhteisömanagerin arki, osa 4: Viestejä kahteen suuntaan IABlogi

Yhteisömanagerin arki, osa 4: Viestejä kahteen suuntaan

19.03.2015 | IABvieras

Toimin sosiaalisen median päällikkönä Tallink Siljalla ja vastaan Tallink- ja Silja Line -brändien seitsemästä somekanavasta, niiden strategioista ja sisältösuunnittelusta.

Arkeeni kuuluu markkinoinnin suunnittelua, sisältöjen ideointia, mittaamista ja analysointia. Managerina tiivistän tuote- ja markkinointiviestejä mielenkiintoisiksi sisältöideoiksi löytäen jokaisesta kokonaisuudesta ne lähestymiskulmat, jotka uppoavat kunkin kanavan yhteisöön.


Yhteisömanageri vie viestejä kahteen suuntaan

Kanavillamme on selkeät roolit ja tavoitteet. Haluamme tarjota sisältöjä, jotka herättävät mielenkiinnon, inspiroivat sekä synnyttävät keskustelua tuotteista ja palveluistamme. Hyödynnän sisällöntuotannossa somepalvelujen erilaisuutta, lähestyen samaa aihetta eri kulmasta palvelusta riippuen. Managerin on tärkeä ymmärtää yhteisöjen ja palveluiden erilaisuutta ja toimintatapoja, että sisältö on aina kohteelleen relevantti.

Viime syksynä rekrytoimme sisäisesti sosiaalisen median myynti- ja asiakaspalvelutiimin, joka pitää yllä yhteisöjen keskustelua sekä vastaa asiakaspalvelukysymyksiin miltei reaaliajassa. Samalla tiimi tekee aktiivista sosiaalista kuuntelua etsien verkosta liiketoimintaamme liittyviä keskusteluja myös omien kanavien ulkopuolelta.

Keskustelujen ja yhteisön reaktioita seuraamalla sekä suorilla kysymyksillä esille nousee usein tärkeitä ideoita ja kehityskohtia liiketoimintaamme liittyen. Yhteisömanagerin tehtävä on olla linkki yrityksen ja yhteisön välillä vieden vastaanottajille sopiviksi muotoiltuja viestejä kahteen suuntaan.


Verkostoissa on voimaa

Kannustan kaikkia yhteisömanagereita verkostoitumaan niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Olen saanut hurjasti apua omilta verkostoiltani ammatilliseen kehittymiseen. Some on alana mielenkiintoinen, sillä se muuttuu koko ajan ja herättää paljon keskustelua. Seuraaminen vaatii välillä pitkiä päiviä, mutta ammattitaito kehittyy silmissä.

Sisäinen verkostoituminen on yhteisömanagerille lähes yhtä tärkeää kuin ulkoinen. Hyödynnän päivittäin kollegojeni asiantuntijuutta sisällöntuotannossa ja pyrin ottamaan ihmiset eri puolilla organisaatiota mukaan tekemiseen.

Hyvä esimerkki sisäisen yhteistyömme toimivuudesta oli, kun ohjeistimme merimatkailua lemmikin kanssa Facebook-kuvakansiolla, jossa esiintyivät työntekijöiden lemmikit. Faktat kokosimme yhdessä myynnin tuen kanssa ja kuvat keräsimme ilmoituksella Intrassa.

Tallinkin ja Silja Linen Instagram-tilien sisältöä tuotetaan myös yhteistyönä laivoilta, terminaaleista ja toimistolta. Ihmisiä kiinnostavat ihmiset ja samalla henkilökuntaa motivoi mahdollisuus olla mukana ja oppia uutta.

Minäkin opin uutta yhä päivittäin. Asetan työlleni välitavoitteita, pieniä ja suuria, joiden täyttyminen motivoi hyppäämään vieläkin korkeammalle. Työni palkitsee päivittäin; onnistunut sisältöidea, pieni kehitysaskel tai twiittaamisesta innostunut työkaveri. Kaikki tuovat uutta intoa tekemiseen ja muistuttavat, että teen tärkeää työtä.


Lisää vinkkejä yhteisömanagerille

1. Valjasta asiakaspalvelu
Hyvä asiakaspalvelu somessa on nopeaa ja aktivoi ihmiset keskustelemaan toimialastasi.

2. Levitä somen ilosanomaa
Anna työkavereillesikin avaimet toimia somessa, voit yllättyä lopputuloksesta.

3. Kehitä toimintaa jatkuvasti
Suunnittele, kehitä, ideoi ja älä pelkää toteuttaa. Tekemällä oppii eniten siitä huolimatta toimiiko idea vai ei.


Aikaisemmat yhteisömanagerin arki -sarjan kirjoitukset:
1: Yhteisömanagerin arki
2: Asiakaspalvelun ytimessä
3: Markkinointiviestinnän empaattinen moniosaaja

Noora Verronen työskentelee Social Media Managerina Tallink Silja Oy:llä.
Twitter

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää

29.08.2025

IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa

Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.

lue lisää

15.08.2025

IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?

Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää