Icon
Yhteisömanagerin arki, osa 4: Viestejä kahteen suuntaan IABlogi

Yhteisömanagerin arki, osa 4: Viestejä kahteen suuntaan

19.03.2015 | IABvieras

Toimin sosiaalisen median päällikkönä Tallink Siljalla ja vastaan Tallink- ja Silja Line -brändien seitsemästä somekanavasta, niiden strategioista ja sisältösuunnittelusta.

Arkeeni kuuluu markkinoinnin suunnittelua, sisältöjen ideointia, mittaamista ja analysointia. Managerina tiivistän tuote- ja markkinointiviestejä mielenkiintoisiksi sisältöideoiksi löytäen jokaisesta kokonaisuudesta ne lähestymiskulmat, jotka uppoavat kunkin kanavan yhteisöön.


Yhteisömanageri vie viestejä kahteen suuntaan

Kanavillamme on selkeät roolit ja tavoitteet. Haluamme tarjota sisältöjä, jotka herättävät mielenkiinnon, inspiroivat sekä synnyttävät keskustelua tuotteista ja palveluistamme. Hyödynnän sisällöntuotannossa somepalvelujen erilaisuutta, lähestyen samaa aihetta eri kulmasta palvelusta riippuen. Managerin on tärkeä ymmärtää yhteisöjen ja palveluiden erilaisuutta ja toimintatapoja, että sisältö on aina kohteelleen relevantti.

Viime syksynä rekrytoimme sisäisesti sosiaalisen median myynti- ja asiakaspalvelutiimin, joka pitää yllä yhteisöjen keskustelua sekä vastaa asiakaspalvelukysymyksiin miltei reaaliajassa. Samalla tiimi tekee aktiivista sosiaalista kuuntelua etsien verkosta liiketoimintaamme liittyviä keskusteluja myös omien kanavien ulkopuolelta.

Keskustelujen ja yhteisön reaktioita seuraamalla sekä suorilla kysymyksillä esille nousee usein tärkeitä ideoita ja kehityskohtia liiketoimintaamme liittyen. Yhteisömanagerin tehtävä on olla linkki yrityksen ja yhteisön välillä vieden vastaanottajille sopiviksi muotoiltuja viestejä kahteen suuntaan.


Verkostoissa on voimaa

Kannustan kaikkia yhteisömanagereita verkostoitumaan niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Olen saanut hurjasti apua omilta verkostoiltani ammatilliseen kehittymiseen. Some on alana mielenkiintoinen, sillä se muuttuu koko ajan ja herättää paljon keskustelua. Seuraaminen vaatii välillä pitkiä päiviä, mutta ammattitaito kehittyy silmissä.

Sisäinen verkostoituminen on yhteisömanagerille lähes yhtä tärkeää kuin ulkoinen. Hyödynnän päivittäin kollegojeni asiantuntijuutta sisällöntuotannossa ja pyrin ottamaan ihmiset eri puolilla organisaatiota mukaan tekemiseen.

Hyvä esimerkki sisäisen yhteistyömme toimivuudesta oli, kun ohjeistimme merimatkailua lemmikin kanssa Facebook-kuvakansiolla, jossa esiintyivät työntekijöiden lemmikit. Faktat kokosimme yhdessä myynnin tuen kanssa ja kuvat keräsimme ilmoituksella Intrassa.

Tallinkin ja Silja Linen Instagram-tilien sisältöä tuotetaan myös yhteistyönä laivoilta, terminaaleista ja toimistolta. Ihmisiä kiinnostavat ihmiset ja samalla henkilökuntaa motivoi mahdollisuus olla mukana ja oppia uutta.

Minäkin opin uutta yhä päivittäin. Asetan työlleni välitavoitteita, pieniä ja suuria, joiden täyttyminen motivoi hyppäämään vieläkin korkeammalle. Työni palkitsee päivittäin; onnistunut sisältöidea, pieni kehitysaskel tai twiittaamisesta innostunut työkaveri. Kaikki tuovat uutta intoa tekemiseen ja muistuttavat, että teen tärkeää työtä.


Lisää vinkkejä yhteisömanagerille

1. Valjasta asiakaspalvelu
Hyvä asiakaspalvelu somessa on nopeaa ja aktivoi ihmiset keskustelemaan toimialastasi.

2. Levitä somen ilosanomaa
Anna työkavereillesikin avaimet toimia somessa, voit yllättyä lopputuloksesta.

3. Kehitä toimintaa jatkuvasti
Suunnittele, kehitä, ideoi ja älä pelkää toteuttaa. Tekemällä oppii eniten siitä huolimatta toimiiko idea vai ei.


Aikaisemmat yhteisömanagerin arki -sarjan kirjoitukset:
1: Yhteisömanagerin arki
2: Asiakaspalvelun ytimessä
3: Markkinointiviestinnän empaattinen moniosaaja

Noora Verronen työskentelee Social Media Managerina Tallink Silja Oy:llä.
Twitter

08.04.2024

IAB Jäsenesittely: Superlines ja Jere Meriluoto

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Superlines ja Jere Meriluoto

lue lisää

05.04.2024

High Impact ja video valtaavat perinteiset display mainonnan muodot

Digitaalinen mainonta kokee murroksen, kun useat merkittävät toimijat siirtävät budjettejaan pois perinteisistä display-mainosmuodoista. Samaan aikaan kasvaa tarve mainosmuodoille, jotka tarjoavat brändeille parempaa vaikuttavuutta, laajempia mainospintoja ja mahdollisuuden mitata kampanjoiden vaikuttavuutta (attention). Siirtyminen kohti high impact ja videopohjaisia mainoksia merkitsee myös irtautumista perinteisistä kampanjoiden mittaus- ja vaikutusmetriikoista.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää