Icon
Verkkomainontaan panostetaan jo televisiota enemmän IABlogi

Verkkomainontaan panostetaan jo televisiota enemmän

29.10.2014

Lehdistötiedote 29.10.2014
Julkaisuvapaa

Verkkomainontaan panostetaan jo televisiota enemmän

Verkkomainonnan panostukset olivat tukevasti plussalla kolmannella vuosineljänneksellä. Verkon markkinaosuus oli 24 prosenttia kaikista mainospanostuksista, ensimmäistä kertaa televisiota enemmän.


Verkkomainontaan panostettiin Suomessa 57,4 miljoonaa euroa vuoden 2014 kolmannella kvartaalilla. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan oli kymmenen prosenttia.

Verkkomainonnan markkinaosuus mainospanostuksista kolmannella vuosineljänneksellä oli 24 prosenttia eli toiseksi eniten heti sanomalehtimainonnan jälkeen. Ensimmäistä kertaa television mainospanostukset jäivät verkkomainonnan taakse.

Verkon suurimmat euromäärät (22,6 miljoonaa) panostetaan edelleen display-mainontaan, joka kasvoi lähes 25 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Display-mainonnan kasvua vauhdittavat etenkin mobiili- ja in-stream-videomainonta, siinä missä perinteinen bannerimainonta ei kasva samaa tahtia.

Mobiilimainonta kasvattaa jatkuvasti osuuttaan digitaalisesta mainoskakusta. Sen osuus kolmannen kvartaalin panostuksista oli 3,2 miljoonaa euroa eli 14 prosenttia kaikesta display-mainonnan määrästä. In-stream-videomainonnan panostukset olivat 2,9 miljoonaa euroa eli 13 prosenttia. Mobiilin panostukset ylittivät in-stream-panostukset ensimmäisen kerran toisella kvartaalilla kuluvana vuonna, ja mobiilin odotetaan kurovan kaulaa entisestään vuoden loppua kohden.

Maltillisempaa kasvua kolmannella kvartaalilla tapahtui hakumainonnassa ja sähköisissä hakemistoissa (2,3 %) ja Facebook-mainonnassa (4 %). Aiemmin vahvasti kasvaneen Facebook-mainonnan kasvu näyttää tasaantuvan vuonna 2014.

Lähde: TNS Ad intelligence (display, luokitellut, mediamainonnan panostukset) ja IAB Finland (haku, hakemistot, Facebook)


Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin etujärjestön IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala uskoo, että verkkomainonta vetää laajojen ja tarkkojen kohderyhmien sekä mainonnan monimuotoisuuden vuoksi.

”Verkkomainonnalla menee hyvin vaikeasta taloustilanteesta huolimatta. Heinäkuu on aina hiljaisempi koko mainonnan saralla, joskin tänä vuonna mobiili- ja in-stream-mainonta kiihdyttivät myös läpi kesän. Vahva kasvu tulee näkymään tuntuvasti koko vuoden luvuissa”, Takala sanoo.

"Digimainonnan kehitys on tällä hetkellä nopeinta video- ja mobiilimainonnassa. On hienoa, että mainostajat ovat yhä kasvavassa määrin lähteneet hyödyntämään mobiilin erinomaista tavoittavuutta, sillä kuluttajat ovat olleet mobiilissa jo pitkään. Tämä näkyy muun muassa mediayhtiöiden portaaleissa, joissa merkittävin käytön kasvu tulee tällä hetkellä juuri mobiililaitteista”, lisää IAB Finlandin puheenjohtaja Henrik Laine.

Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi

IAB Finlandin kvartaalitiedot perustuvat displayn ja luokitellun osalta TNS Ad Intelligencen kuukausiseurantaan. IAB Finland kerää haku-, hakemisto- ja Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Aegis Group, Havas Media, GroupM ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Quru, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki, Mainostoimisto Weblandia sekä Fiercer Media. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta.

09.09.2021

Mitkä trendit vaikuttavat kodin ulkopuolisessa mediassa juuri nyt?

Tällä hetkellä markkinointipäättäjien yksi suurimpia haasteita on ymmärtää, mitkä koronakriisin tuomat muutokset ovat pysyviä ja mitkä eivät. Yhteiskunnan teknologinen murros on modernisoinut myös ulkomainosmedian toimintaympäristöä ja suunnittelutyökaluja. Listasin kolme digitaalisen ulkomainonnan trendiä, jotka ovat täällä jo nyt, valmiina brändien hyödynnettäväksi.

lue lisää

26.08.2021

Sosiaalisen median trendit: Osallistava markkinointi tunnettuuden kasvattajana – case vaikuttajamarkkinointi

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Kolmannessa osassa syvennytään vaikuttajamarkkinointiin.

lue lisää

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää