Icon
Verkkomainontaan panostetaan jo televisiota enemmän IABlogi

Verkkomainontaan panostetaan jo televisiota enemmän

29.10.2014

Lehdistötiedote 29.10.2014
Julkaisuvapaa

Verkkomainontaan panostetaan jo televisiota enemmän

Verkkomainonnan panostukset olivat tukevasti plussalla kolmannella vuosineljänneksellä. Verkon markkinaosuus oli 24 prosenttia kaikista mainospanostuksista, ensimmäistä kertaa televisiota enemmän.


Verkkomainontaan panostettiin Suomessa 57,4 miljoonaa euroa vuoden 2014 kolmannella kvartaalilla. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan oli kymmenen prosenttia.

Verkkomainonnan markkinaosuus mainospanostuksista kolmannella vuosineljänneksellä oli 24 prosenttia eli toiseksi eniten heti sanomalehtimainonnan jälkeen. Ensimmäistä kertaa television mainospanostukset jäivät verkkomainonnan taakse.

Verkon suurimmat euromäärät (22,6 miljoonaa) panostetaan edelleen display-mainontaan, joka kasvoi lähes 25 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Display-mainonnan kasvua vauhdittavat etenkin mobiili- ja in-stream-videomainonta, siinä missä perinteinen bannerimainonta ei kasva samaa tahtia.

Mobiilimainonta kasvattaa jatkuvasti osuuttaan digitaalisesta mainoskakusta. Sen osuus kolmannen kvartaalin panostuksista oli 3,2 miljoonaa euroa eli 14 prosenttia kaikesta display-mainonnan määrästä. In-stream-videomainonnan panostukset olivat 2,9 miljoonaa euroa eli 13 prosenttia. Mobiilin panostukset ylittivät in-stream-panostukset ensimmäisen kerran toisella kvartaalilla kuluvana vuonna, ja mobiilin odotetaan kurovan kaulaa entisestään vuoden loppua kohden.

Maltillisempaa kasvua kolmannella kvartaalilla tapahtui hakumainonnassa ja sähköisissä hakemistoissa (2,3 %) ja Facebook-mainonnassa (4 %). Aiemmin vahvasti kasvaneen Facebook-mainonnan kasvu näyttää tasaantuvan vuonna 2014.

Lähde: TNS Ad intelligence (display, luokitellut, mediamainonnan panostukset) ja IAB Finland (haku, hakemistot, Facebook)


Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin etujärjestön IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala uskoo, että verkkomainonta vetää laajojen ja tarkkojen kohderyhmien sekä mainonnan monimuotoisuuden vuoksi.

”Verkkomainonnalla menee hyvin vaikeasta taloustilanteesta huolimatta. Heinäkuu on aina hiljaisempi koko mainonnan saralla, joskin tänä vuonna mobiili- ja in-stream-mainonta kiihdyttivät myös läpi kesän. Vahva kasvu tulee näkymään tuntuvasti koko vuoden luvuissa”, Takala sanoo.

"Digimainonnan kehitys on tällä hetkellä nopeinta video- ja mobiilimainonnassa. On hienoa, että mainostajat ovat yhä kasvavassa määrin lähteneet hyödyntämään mobiilin erinomaista tavoittavuutta, sillä kuluttajat ovat olleet mobiilissa jo pitkään. Tämä näkyy muun muassa mediayhtiöiden portaaleissa, joissa merkittävin käytön kasvu tulee tällä hetkellä juuri mobiililaitteista”, lisää IAB Finlandin puheenjohtaja Henrik Laine.

Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi

IAB Finlandin kvartaalitiedot perustuvat displayn ja luokitellun osalta TNS Ad Intelligencen kuukausiseurantaan. IAB Finland kerää haku-, hakemisto- ja Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Aegis Group, Havas Media, GroupM ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Quru, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki, Mainostoimisto Weblandia sekä Fiercer Media. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta.

01.07.2022

IAB Studio: Ulkomainonnan kirkas tulevaisuus

IAB studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista digimarkkinasta ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin vieraana, puhumassa digitaalisen ulkomainonnan tulevaisuudesta Jesse Jussila Clear Channelilta, Jenni Heinonen JCDecauxilta ja Outi Pekkala dentsulta.

lue lisää

23.06.2022

IAB Jäsenesittely: Meltwater ja Noora Suni

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Meltwater ja Noora Suni

lue lisää

14.06.2022

Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

07.06.2022

Interact 2022 terveisinä mm. ympäristövastuu ja kuluttajan käyttäytymisen muutokset

IAB Europen lippulaivatapahtumassa julkaistiin Euroopan digimarkkinan luvut sekä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita

lue lisää