
Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.
”Odotusten mukaisesti digimainonnalla oli vahva kvartaali. Vastaavia uutisia on tullut myös muista Euroopan maista ja ne ovat linjassa digitaalisen mediakulutuksen kasvun sekä yritysten liiketoiminnan digitalisoitumisen kanssa. Sosiaalisen median mainonnasta valtaosa on yhä Facebook- ja Instagram-mainontaa, mutta on mielenkiintoista huomata myös uudempien somekanavien roolin kasvavan myös Suomessa”, tarinoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
Q1/2021 | ||
Milj. € | muutos-% vrt. Q1/2020 |
|
Mainonta sosiaalisessa mediassa * | 41,8 | +16 % |
Hakumainonta ** | 49,3 | +5 % |
Display | 29,6 | |
Outstream video | 1,0 | |
Instream video | 6,2 | +12 % |
Luokiteltu | 12,3 | +5 % |
Muu mainosmuoto | 0,8 | +78 % |
Verkkomainonta yhteensä | 141,0 | +8 % |
* sis. Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn, Snapchat, TikTok
** sis. Google ja bing
Outstream eroteltu Displaysta tammikuusta 2021 alkaen, näiden osalta muutos-% eivät ole vertailukelpoisia.
Lähteet: Kantar & IAB Finland
Kantar julkaisee yhteistyössä IAB Finlandin kanssa tiedotteen mediamainonnan määrästä kvartaaleittain.
Katsaus perustuu Kantarin kuukausittaista seurantaa laajempaan otokseen. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden sekä IAB Finlandin selvittämään some- ja hakumainonnan määrään.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
09.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2
Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?
lue lisää02.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1
Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.
lue lisää28.04.2025
IAB Jäsenesittely: Broman Group Oy ja Seppo Niemelä
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Broman Group Oy ja Seppo Niemelä
lue lisää25.04.2025
KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa
KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.
lue lisää