
Verkkomainonta kasvoi myös Q1/2020 - Haku- ja somemainonnan estimointitapa muuttui
Vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana verkkomainonta oli eniten kasvua saavuttanut mediaryhmä (kasvua +12 %) vuoden takaiseen verrattuna. IAB Finland on päivittänyt haku- ja somemainonnan estimaattien takana olevaa tiedonkeruumenetelmää, minkä ansiosta luvut kuvaavat nyt aiempaa paremmin todellista markkinatilannetta.
”IAB:n vanha tiedonkeruumetodi ei huomioinut riittävästi viime vuosina vahvistunutta inhousing-trendiä sekä sitä, että yhä useampi IAB:n otokseen kuulumaton digi- tai mainostoimisto ostaa haku- ja somemainontaa. Lisäksi lukematon määrä suomalaisia pienyrittäjiä ostaa tällä hetkellä itse etenkin somekampanjansa.
Uudet haku- ja some-estimaatit ottavat entistä paremmin huomioon nämä viime vuosien trendit, sekä sen, että myös somekanavien määrä on kasvanut. Nyt somemainonnan määrän estimaatti sisältää volyymiltään dominantin Facebook + Instagram -kombon sekä YouTuben lisäksi myös LinkedIn:n, Twitterin ja Snapchatin. Oppeja uusien lukujen mallintamiseen on haettu muilta Euroopan markkinoilta ja etenkin Pohjoismaista. Hyvin turvallisesti voin taata, että uudet estimaatit ovat edellisiä parempia, mutta muistutan niiden kuitenkin olevan yhä estimaatteja. Todennäköisesti isoimmat harjoitukset ennustemalleihin on tältä erää tehty, mutta teemme varmasti pienempiä tarkennuksia vielä tämän vuoden aikana”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
Lähteet: Kantar & IAB Finland
![]() |
![]() |
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
09.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2
Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?
lue lisää02.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1
Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.
lue lisää28.04.2025
IAB Jäsenesittely: Broman Group Oy ja Seppo Niemelä
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Broman Group Oy ja Seppo Niemelä
lue lisää25.04.2025
KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa
KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.
lue lisää