Icon
Verkkomainonta kasvoi Euroopassa 11,9 prosenttia vuonna 2013 IABlogi

Verkkomainonta kasvoi Euroopassa 11,9 prosenttia vuonna 2013

20.05.2014

Tiedote
20.5.2014
Julkaisuvapaa

Verkkomainonta kasvoi Euroopassa 11,9 prosenttia vuonna 2013

Verkkomainonta jatkaa vahvaa kasvua koko Euroopassa. Kokonaisuutena maanosan verkkomainonnan panostukset kasvoivat 11,9 prosenttia 27,3 miljardiin euroon edellisvuoteen verrattuna. Online-mainonta on toiseksi suurin mainospanostusten kohde Euroopassa television jälkeen.

Tiedot käyvät ilmi IAB Europen AdEx Benchmark -tutkimuksesta, joka julkaistiin tänään IAB Europen vuosittaisessa Interact-kongressissa Pariisissa.

Mobiilimainonnan panostukset kasvoivat 128,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja siivittivät display-mainonnan kategorian vahvaan nousuun. Mobiili mukaan lukien display-mainonnan panostukset kasvoivat 14,9 prosenttia, kun taas ilman mobiilipanostuksia tarkasteltuna display-mainonnassa oli kasvua vain 1,1 prosenttia.

Toinen vahva kasvaja viime vuonna oli online-videomainonta. Siihen panostettiin lähes 1,19 miljardia euroa, mikä on 45,4 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Tämä on ensimmäinen kerta, kun online-videomainonnan panostukset ylittivät miljardin euron rajan.

Kasvuun ylsivät myös hakumainonta (13,0 prosenttia) sekä luokitellut ja hakemistot (3,6 prosenttia).

IAB Europe kerää AdEx-tutkimuksen tiedot eri maiden IAB-järjestöiltä. Tämänvuotisen tutkimuksen tiedot on kerätty 26 maasta, ja ne kattavat 90 prosenttia Euroopan markkinoista. Kolme suurinta mainosmarkkinaa, Iso-Britannia, Saksa ja Ranska, kattavat yli puolet koko Euroopan mainospanostuksista.

Suurimmat mainosmarkkinat Euroopassa
1. Iso-Britannia 7,4 mrd €
2. Saksa 4,7 mrd €
3. Ranska 3,5 mrd €
4. Venäjä 1,8 mrd €
5. Italia 1,7 mrd €

Panostukset Euroopassa mediatyypeittäin
1. Televisio 32,2 mrd €
2. Online 27,3 mrd €
3. Sanomalehdet 20 mrd €

IAB Europen tiedote: http://www.iabeurope.eu/news/european-online-advertising-market-records-new-high-273bn

Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala (at) iab.fi

IAB Finland ry on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin etujärjestö, jonka jäsenistöön kuuluu yli sata jäsenyritystä. Jäsenyritykset ovat digitaalisia medioita, mainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internetteknologiaa kehittäviä yrityksiä sekä mainosverkostoja. IAB Finland on IAB Europen jäsen.

29.03.2023

Mainonnan videoistuminen jatkui myös vuonna 2022

Digitaalisen videomainonnan kokonaismäärä Suomessa vuonna 2022 oli noin 159 miljoonaa euroa. Kokonaisuus rakentuu instream-, outstream-, some- ja inbanner -mainonnasta. Vuoteen 2021 verrattuna digivideomainonnan määrä kavoi 14%. Vastaavasti vuoden 2022 aikana koko digikakun volyymin kasvoi noin 10 % ja kaikkien mediainvestointien (digitaaliset ja ei-digitaaliset yhteensä) määrä 4 %.

lue lisää

28.03.2023

IAB Europe -tutkimuskysely: Alle puolet yrityksistä seuraavat digimainonnan hiilijalanjälkeä

Internetin osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on eri arvioiden mukaan 2-4%, joka vastaa lentoliikenteen osuutta. Päästöjen on arvioitu tuplaantuvan 2025 mennessä. Digitaalisen mainonnan osuus koko infrastruktuurin hiilijalanjäljestä on erään vuonna 2018 tehdyn arvion mukaan noin 10%, luultavasti nykyään huomattavasti enemmän. Toisen arvion mukaan 70% median verkkosivun latautumiseen kuluvasta sähköstä voidaan liittää digimainontaan.

lue lisää

21.03.2023

IAB Jäsenesittely: NØRR3 ja Anni Honkaniemi

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa NØRR3 ja Anni Honkaniemi

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää