
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
”Digimainonnan panostuksissa on tapahtunut selvä positiivinen käänne. Vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana panostuksen olivat hienoisessa laskussa ja toisella kvartaalilla lähes kolmen prosentin kasvussa. Nyt kasvuvauhti on kiihtynyt entisestään. Suomen digimarkkina kehittyi muita Pohjoismaita heikommin vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana ja mielestäni kolmannen kvartaalin tulokset todistavat, että meillä on kirivaihde päällä.”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
Q3/2024 | |||
Milj. € |
muutos-% vrt. Q3/2023 | Osuus verkkomainonnasta | |
Mainonta sosiaalisessa mediassa * | 62,3 | 6,9 % | 35% |
Hakumainonta ** | 66,5 | 5,4 % | 37% |
Display | 29,3 | 0,5 % | 16% |
Outstream video | 0,8 | 28,1 % | 0% |
Instream video | 8,5 | 19,4 % | 5% |
Luokiteltu | 11,9 | -0,7 % | 7% |
Muu mainosmuoto | 1,2 | -13,3 % | 1% |
Verkkomainonta yhteensä | 180,4 | 5,1 % | 100% |
* sis. Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn, Snapchat
** sis. Google ja bing
Outstream eroteltu Displaysta tammikuusta 2021 alkaen.
Lähteet: Kantar & IAB Finland
Kantar julkaisee yhteistyössä IAB Finlandin kanssa tiedotteen mediamainonnan määrästä kvartaaleittain.
Katsaus perustuu Kantarin kuukausittaista seurantaa laajempaan otokseen. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden sekä IAB Finlandin selvittämään some- ja hakumainonnan määrään.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
09.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2
Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?
lue lisää02.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1
Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.
lue lisää28.04.2025
IAB Jäsenesittely: Broman Group Oy ja Seppo Niemelä
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Broman Group Oy ja Seppo Niemelä
lue lisää25.04.2025
KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa
KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.
lue lisää