
Verkkomainonnan osuus jo lähes 20 % mediamainonnasta
Vuoden 2013 tammi‒kesäkuussa verkkomainontaan investoitiin 106,2 miljoonaa euroa, jossa on 5,4 % kasvua edellisvuoteen verrattaessa. Mediamainonnan 564,1 miljoonan euron kokonaisuudesta verkkomainonta kattaa jo 18,8 %.
Mediamainonnan panostuksien painuessa pakkasen puolelle, vain verkkomainonnan investoinnit näyttävät edelleen kasvavan. Mediakulutuksen volyymin siirtyminen verkkoon sekä mainosmuotojen monimuotoisuus saivat markkinoijat panostamaan verkkomainontaan 106,2 miljoonaa euroa, joka on 5,4 % enemmän kuin vuonna 2012 (tammi‒kesäkuu). TNS Ad Intelligencen raportoima mediamainonnan kokonaisuus näyttää musertavaa 10,5 %:n laskua edellisvuoteen verrattaessa.
"Viime aikoina globaalistikin isot mainostajat ovat kertoneet markkinointipanostusten siirtymisestä digitaalisiin ratkaisuihin pois perinteisemmistä tavoista toimia. Uudet ratkaisut kattavat koko digitaalisen ekosysteemin ja rakentuvat sisältöjen ja datan ympärille. IAB Finlandin tehtävänä on edistää tämän ekosysteemin toimintaa Suomessa", IAB Finlandin puheenjohtaja Jarkko Kyttänen kertoo.
”Uudet mainosmuodot antavat uutta pontta koko mainosmarkkinalle, vaikka mobiili-, video- ja Facebook-mainonnan kantaluvut ovat vielä pieniä. Näiden mainosmuotojen raportoinnin haasteena on saada tilastointiin mukaan kaikki tiedontoimittajat. Mediakäytön muutos kiihtyy ‒ investointipankki Morgan Stanley ennusti jo viime syksynä, että mobiilikäyttö ohittaa perinteisen desk top -käytön vuoden 2013 aikana”, IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala kommentoi tuoreita lukuja.
Q2: Verkkomainonnan eri osa-alueet kehittyivät seuraavasti 2013 toisella neljänneksellä:
- Display-mainonnan osuus kokonaisuudesta on 22,5 milj. euroa, jossa kasvua viime vuoteen on 11,4 %
- Luokiteltujen ilmoitusten osuus on 8,6 milj. euroa, jonka muutos viime vuoteen on – 6,5 %
- Hakumainonnan osuus on 19,8 milj. euroa, jossa kasvua on 8,8 %
- Sähköisen hakemistomainonnan osuus on 1,2 milj. euroa, jonka muutos viime vuoteen on 0 %
- Facebook-mainonnan panostukset olivat 2,3 milj. euroa, jossa kasvua 21,1 %
- Verkkomainonnan kokonaisuus oli 54,4 milj. euroa, jossa kasvua oli 7,3 %
27.06.2025
IAB Insider: Snapchat 2025 – Miten alusta palvelee brändejä ja vaikuttajia nyt?
Snapchat ei ole katoamassa mihinkään – päinvastoin! Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten Snapchat toimii vaikuttajille ja brändeille vuonna 2025. Vieraana vaikuttaja Henny Harjusola ja Snapchatin Suomen kaupallinen edustaja Mimi Alén.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää13.06.2025
IAB Insider: Boots-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta
Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Radford, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.
lue lisää