Verkkomainonnan osuus jo lähes 20 % mediamainonnasta
Vuoden 2013 tammi‒kesäkuussa verkkomainontaan investoitiin 106,2 miljoonaa euroa, jossa on 5,4 % kasvua edellisvuoteen verrattaessa. Mediamainonnan 564,1 miljoonan euron kokonaisuudesta verkkomainonta kattaa jo 18,8 %.
Mediamainonnan panostuksien painuessa pakkasen puolelle, vain verkkomainonnan investoinnit näyttävät edelleen kasvavan. Mediakulutuksen volyymin siirtyminen verkkoon sekä mainosmuotojen monimuotoisuus saivat markkinoijat panostamaan verkkomainontaan 106,2 miljoonaa euroa, joka on 5,4 % enemmän kuin vuonna 2012 (tammi‒kesäkuu). TNS Ad Intelligencen raportoima mediamainonnan kokonaisuus näyttää musertavaa 10,5 %:n laskua edellisvuoteen verrattaessa.
"Viime aikoina globaalistikin isot mainostajat ovat kertoneet markkinointipanostusten siirtymisestä digitaalisiin ratkaisuihin pois perinteisemmistä tavoista toimia. Uudet ratkaisut kattavat koko digitaalisen ekosysteemin ja rakentuvat sisältöjen ja datan ympärille. IAB Finlandin tehtävänä on edistää tämän ekosysteemin toimintaa Suomessa", IAB Finlandin puheenjohtaja Jarkko Kyttänen kertoo.
”Uudet mainosmuodot antavat uutta pontta koko mainosmarkkinalle, vaikka mobiili-, video- ja Facebook-mainonnan kantaluvut ovat vielä pieniä. Näiden mainosmuotojen raportoinnin haasteena on saada tilastointiin mukaan kaikki tiedontoimittajat. Mediakäytön muutos kiihtyy ‒ investointipankki Morgan Stanley ennusti jo viime syksynä, että mobiilikäyttö ohittaa perinteisen desk top -käytön vuoden 2013 aikana”, IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala kommentoi tuoreita lukuja.
Q2: Verkkomainonnan eri osa-alueet kehittyivät seuraavasti 2013 toisella neljänneksellä:
- Display-mainonnan osuus kokonaisuudesta on 22,5 milj. euroa, jossa kasvua viime vuoteen on 11,4 %
- Luokiteltujen ilmoitusten osuus on 8,6 milj. euroa, jonka muutos viime vuoteen on – 6,5 %
- Hakumainonnan osuus on 19,8 milj. euroa, jossa kasvua on 8,8 %
- Sähköisen hakemistomainonnan osuus on 1,2 milj. euroa, jonka muutos viime vuoteen on 0 %
- Facebook-mainonnan panostukset olivat 2,3 milj. euroa, jossa kasvua 21,1 %
- Verkkomainonnan kokonaisuus oli 54,4 milj. euroa, jossa kasvua oli 7,3 %
22.03.2024
IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina
Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.
lue lisää07.03.2024
Ohjelmallinen Gaming 2024
Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.
lue lisää05.03.2024
Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä
Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.
lue lisää28.02.2024
Pelimainonnan myytinmurtajat
Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.
lue lisää