Icon
Verkkomainonnan markkinaosuus tavoittelee jo 20 prosenttia IABlogi

Verkkomainonnan markkinaosuus tavoittelee jo 20 prosenttia

02.05.2013

Kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä verkkomainontaan panostettiin Suomessa 51,7 miljoonaa euroa, joka on jo huikeat 19,4 % mediamainonnan 266,6 miljoonan euron kokonaisuudesta. TNS Gallupin raportoima mediamainonnan muutos edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon on pahasti pakkasella, -11,4 %. Verkkomainonta jaksoi kuitenkin kasvaa 3,2 %:ia.

”Mainonnan määrän romahtaminen Suomessa tammi‒maaliskuussa heikensi myös verkkomainonnan kasvua. Heiveröinenkin kasvu merkitsi kuitenkin sitä, että verkkomainonnan osuus mainospanostuksista nousi jo lähes 20 %:iin. Kiinnostus ja innostus verkkomainontaa kohtaan on suurempaa kuin koskaan, ja uskon erityisesti mobiili- ja videomainonnan merkittävään kasvuun niin määrällisesti kuin merkityksenkin osalta. Verkkomainonta on vasta oman evoluutionsa alkukaarella”, toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen.

Display-mainonnan ja luokiteltujen ilmoitusten osuus on 29,6 milj. euroa, jossa on kasvua viime vuodesta 2 %.

Haku- ja sähköisen hakemistomainonnan osuus on 19,8 milj. euroa 2 %:n kasvulla edellisvuoteen.

Kvartaaliraportoinnissa tavoitetun mobiilimainonnan määrä on 0,6 milj. euroa, joka on 2,9 % display-mainonnasta. Kasvua edellisvuoteen on loistokkaasti 253 %.

In-stream-videomainontaan investointiin 2,5 milj. euroa, joka on jo näyttävät 12 % display-mainonnasta.
Kasvua kertyi 32 %.

Facebook-mainontaan panostettiin 2,3 milj. euroa, joka on 4,4 % verkkomainonnan kokonaisuudesta 28 %:n kasvulla edellisvuoteen.

”Myös Suomessa verkkomainonnan panostuksissa näkyy siirtymää uusiin mainosmuotoihin. Mobiilimainonnan ja in-stream- videomainonnan määrä kasvaa nyt järisyttävää vauhtia. Näiden osalta raportointia vielä kehitetään, tällä hetkellä seuranta ei kata läheskään koko totuutta. Hakemistomainonnan osalta raportoinnissa on suuri muutos. Seurannastamme jäi pois alan suuri toimija ja ensimmäisen kvartaalin luvut on korjattu vertailukelpoisiksi viime vuoden lukujen kanssa. Jatkossa hakemistomainonnan luvut sisältyvät hakumainontaan”, IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala kommentoi verkkomainonnan kvartaaliseurannan tilannetta.

Mediakategorioiden markkinaosuudet

Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Jarkko Kyttänen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, etunimi.sukunimi(at)sanoma.f.

IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat kaikki mediatoimistot, Avaus Consulting, Estime, Klikkicom, Kontaktia, Quru, Microsoft, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki, Fiercer Media ja Mainostoimisto Weblandia. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan hakukoneyritykseltä ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Tässä IAB:n kvartaaliseurannassa on korjattu vuoden 2012 vertailujakson tiedot vertailukelpoisiksi poisjääneiden tiedontoimittajien osalta.

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää