
Unohda nämä harhaluulot mainonnan kohdentamisesta
Unohda nämä harhaluulot mainonnan kohdentamisesta
Mediatalon edustajana törmää sekä realistisiin näkemyksiin että suoranaisiin harhaluuloihin siitä, miten mainoskampanjoita oikein kannattaa kohdentaa. Myytinmurtajien hengessä tartumme väittämään kerrallaan ja selvitämme totuuden urbaanilegendojen takaa. Sorrutko tietämättäsi samoihin harhaluuloihin kuin moni muu? Lue juttu, niin tiedät.
Massan tavoittaminen on ainut, millä on merkitystä
Ei pidä paikkaansa. Onko potentiaalinen asiakkaasi joka ainut suomalainen, vauvaperheestä vaariin, opiskelijasta pörssimeklariin, neulojasta rallikuskiin, muotivaikuttajasta perhokalastajaan, ja ympäri maan? Harvemmin on. Enemmän merkitystä on sillä, mikä kohdeyleisösi on, missä heidät parhaiten tavoittaa ja millä keinolla saat heidän huomionsa.
Profiloivat mediat ovat tärkeä lisä kampanjaan kuin kampanjaan. Vaikka kohderyhmäsi olisi hyvin laaja, potentiaalinen asiakkaasi viihtyy parhaiten kiinnostuksensa parissa hyvin profiloivassa mediassa. Hän etsii lisätietoa, vertailee, tutustuu uutuuksiin, inspiroituu. Näin syksyllä esimerkiksi vertailee omenareseptejä Kotilieden reseptipankissa tai valmistautuu jahtikauteen Metsästys ja Kalastus -lehden parissa.
Mediaympäristöllä ei ole väliä, kaikkialta tavoittaa samat ihmiset
Kaikilla kotimaisilla ja kansainvälisillä medioilla on omat lukijansa ja käyttäjänsä, vaikka toki päällekkäisyyksiäkin on. Mainostajalle pitäisi olla enemmän merkitystä sillä, kenelle ja missä ympäristössä mainoksesi näkyy sekä mihin kampanjaan käyttämäsi eurot kulkeutuvat. Otavamedia on kotimainen perheyhtiö, joka tekee luotettavaa journalismia Suomessa. Me emme ole uutismedia eivätkä mainoksesi voi näkyä epäedullisissa yhteyksissä. Me tiedämme, missä ja kenelle mainoksesi näkyvät. Ne näkyvät haluamallesi kohderyhmälle.
Kontekstuaalinen kohdentaminen on turhaa
Täyttä huttua, kontekstiin kohdentaminen tehoaa erittäin hyvin! Asiasisältöön kohdentaminen toimii kuin se kuuluisa junan vessa. Kun kävijä selaa tietynlaista asiasisältöä, hän on aiheesta kiinnostunut. Jos myyt vaikka airfryereita, kannattaa näkyä esimerkiksi Tekniikan Maailman tuotevertailussa. Ostohousut jalassa voi olla potentiaalinen asiakas, joka ei vastaa mitään ennakkoon tuntemaasi kohderyhmää. Ja hän on kiinnostunut tuotteestasi NYT.
Kohdentaminen on monimutkaista
Sopivaa kohdentamista on kyllä syytä pohtia, mutta kaikkea ei tarvitse ratkaista yksin. Ketä tavoittelet? Onko sinulla omaa dataa? Onnistuiko aikaisempi kampanja hyvin ja nyt pitäisi saada aikaan jotain samanlaista? Näihin kaikkiin kysymyksiin löytyy apua, mediataloista ja mediatoimistoista. Keskustelemalla oman yhteyshenkilön kanssa kampanjakokonaisuus ja kohdentaminen kirkastuu, Otavamedian Mediamyynnin tiimi löytyy täältä. Jos ei olla vielä tuttuja, laita viesti tai soita Jani Koivuselle.
Huom! Ohjelmallisesti ostettaessa monipuolinen kohdentaminen on ammattilaisille arkipäivää, mutta suoraostoissa kohdentaminen onnistuu aivan yhtä hyvin. Kysy lisää omalta yhteyshenkilöltäsi.
Osta aina demografiaa, muu tieto ei ole luotettavaa
Sukupuoli, ikä, asuinpaikka jne. ovat käyttökelpoisia kohdennuksia, jos tiedät tuotteesi tai palvelusi rajautuvan selkeästi jonkun demografian perusteella. Demografiset kohdennukset ovat monen mainostajan suosikkeja, tästä ei siis kannata ottaa omatunnon tuskia. Välillä kannattaa kurkata, olisiko dataruoho vihreämpää aidan toisella puolella, kehityskaari on nimittäin ollut huima. Kokeile esimerkiksi kiinnostuskohderyhmiä, Otavamedian tai IAB:n yleisökategorioita, tai oman räätälöidyn yleisön tehoa seuraavaan kampanjaasi. Otavan yleisöt ja räätälöidyt yleisöt löytävät tunnistetun yleisön ja mallintavat vastaavan uuden yleisön. Tässä kaikessa eteenpäin auttaa Otavamedian oma yhteyshenkilö.
Kohdentaminen nostaa mainonnan hintaa kohtuuttomasti
Tämä on liioittelua. Kuinka turhaa on maksaa kontakteista, jotka eivät kerta kaikkiaan ole potentiaalisia asiakkaitasi? Valitsetko mieluummin miljoona näyttöä kenelle vaan, vai 300 000 näyttöä omalle kohderyhmällesi? Sopiva kohdennus maksaa Otavamedialla halvimmillaan +5 % CPM-hintaan ja olemme myös rakentaneet valmiiksi yli 10 kohderyhmäpakettia. Tavoitat niillä hyvin profiloivista medioista tutkitusti kiinnostuneita kuluttajia ja erittäin edullisesti. Esimerkiksi 383 000 tekniikka- ja peli-intoilijaa tavoitat kolmen kokosivun ilmoituksen ja 300 000 mainosnäytön kampanjalla yhteishintaan 6 620 €. Kohderyhmäpaketit on tehty niin, että maksat vain kohderyhmästäsi, saat muut silmäparit kaupan päälle. Se on reilua se!
Nuoret kuluttavat eniten, joten heihin kannattaa kohdistaa kaikki mainonta
Apua, ei! Suurin ostovoima ei ole nuorilla vaan selkeästi aikuisilla ja varttuneemmalla väellä. Kyllä nuorille kannattaa selkeästi heille tarkoitettuja tuotteita mainostaa, mutta älä jymähdä tähän. Ostoskeskuksissa hengaaminen ei ole sama asia kuin jatkuva ostaminen. Ihonhoitotuotteet, vaatteet, kengät, meikit ja tuoksut ovat myös aikuisten ostoslistalla. Oikealla viestinnän kulmalla ja hyvin profiloivissa medioissa iällä ei ole väliä, kiinnostuksen kohteella sen sijaan on.
Kirjoittanut:
Leena Lehti-Martikainen
Otavamedia
Tiedätkö, kenelle kohdennat mainontaasi? Me Otavamedialla tiedämme. Lue lisää!
Tutustu Otavamedian yleisöihin
P.S. Haluatko Otavamedian tuoreet kuulumiset sähköpostiisi?
Lähetämme kätevän koosteen ajankohtaisista aiheista noin kerran kuukaudessa. Arvomme uusien uutiskirjetilaajien kesken 100 euron lahjakortin Suomalaiseen Kirjakauppaan!
04.04.2022
PubMaticin ohje huutokauppapakettien hyödyntämiseen
Mediatalon edustajana törmää sekä realistisiin näkemyksiin että suoranaisiin harhaluuloihin siitä, miten mainoskampanjoita oikein kannattaa kohdentaa. Myytinmurtajien hengessä tartumme väittämään kerrallaan ja selvitämme totuuden urbaanilegendojen takaa. Sorrutko tietämättäsi samoihin harhaluuloihin kuin moni muu? Lue juttu, niin tiedät.
lue lisää28.04.2022
Kaupan median nousu ja ohjelmallinen ostaminen
Mediatalon edustajana törmää sekä realistisiin näkemyksiin että suoranaisiin harhaluuloihin siitä, miten mainoskampanjoita oikein kannattaa kohdentaa. Myytinmurtajien hengessä tartumme väittämään kerrallaan ja selvitämme totuuden urbaanilegendojen takaa. Sorrutko tietämättäsi samoihin harhaluuloihin kuin moni muu? Lue juttu, niin tiedät.
lue lisää06.05.2022
Evästeetön aika lähenee - jaetut ID:t ratkaisevat mainonnan skaalautuvan kohdentamisen haasteet?
Mediatalon edustajana törmää sekä realistisiin näkemyksiin että suoranaisiin harhaluuloihin siitä, miten mainoskampanjoita oikein kannattaa kohdentaa. Myytinmurtajien hengessä tartumme väittämään kerrallaan ja selvitämme totuuden urbaanilegendojen takaa. Sorrutko tietämättäsi samoihin harhaluuloihin kuin moni muu? Lue juttu, niin tiedät.
lue lisää31.08.2022
IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa
Mediatalon edustajana törmää sekä realistisiin näkemyksiin että suoranaisiin harhaluuloihin siitä, miten mainoskampanjoita oikein kannattaa kohdentaa. Myytinmurtajien hengessä tartumme väittämään kerrallaan ja selvitämme totuuden urbaanilegendojen takaa. Sorrutko tietämättäsi samoihin harhaluuloihin kuin moni muu? Lue juttu, niin tiedät.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää20.05.2025
Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?
Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?
lue lisää