
TIEDOTE: IAB Finland vuonna 2021 – painopisteinä ROI, osaaminen ja data
IAB Finlandin syyskokouksessa 26.11.2020 käytiin läpi jäsentutkimus, esitettiin vuoden 2021 toiminnan painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Ensi vuoden painopisteet kiteytyvät kolmeen teeman: ROI, osaaminen ja data.
Vuonna 2021 IAB Finland painottaa toiminnassaan erityisesti markkinoinnin tuloksellisuutta, Suomen digimarkkinoinnin osaamista sekä markkinan tukemista mainosteknologioiden uusissa ratkaisuissa.
"IAB Finlandilla on takana pari muutosten täytteistä vuotta ja koko yhteisön toiminta on kehittynyt harppauksin. Olemme tiivistäneet kansainvälistä yhteistyötä niin naapurimaiden kuin muiden IAB yhteisöjen kanssa. Kotimarkkinalla kiinnostus IAB:n toimintaa kohtaan on vahvistunut, ja yleisesti haastavasta vuodesta huolimatta jäsenmäärämme on kasvanut. Myös jäsenten palaute kehityksestä on ollut positiivista, mutta kova työ toiminnan kehittämiseksi jatkuu.
IAB:lta toivotaan tukea erityisesti liiketoiminnan kehittämiseen, digimarkkioinnin osaamisen kasvattamiseen sekä tulevaisuuden mittaus ja kohdistus teknologioiden kartoittamiseen ja niiden implementoinnissa auttamiseen. Aktiiviset jäsenemme ovat antaneet uudelle hallitukselle selkeät tavoitteet, ja niitä kohti suuntaamme.
Uuden hallituksen kokoonpanossa yhdistyy mainiosti myynti- osto- suunnittelu- ja teknologiaosaaminen juridiikkaa unohtamatta sekä innostus ja halu kehittää koko toimialaa. Odotamme innolla uuden hallituskauden alkua!" kommentoi IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Petri Kokkonen.
IAB Finlandin työryhmätoiminta täydentyi vuonna 2020 Sosiaalisen median markkinoinnin työryhmällä ja alkuvuodesta 2021 starttaa myös uusi SEM/SEO -työryhmä. Jos olet kiinnostunut liittymään johonkin työryhmistä, niin olethan yhteydessä IAB:n toimistoon.
IAB Finlandin työryhmät 2021:
- Tietosuoja (pj Anna Paimela, Iconics Oy)
- Markkinointiteknologia (pj Heini Nuutinen, Dagmar Oy)
- Mainonnan laatu (pj Janne Muhonen, Alma Media Oyj)
- Ohjelmallinen ostaminen (pj Maarit Toivonen, Alma Media Oyj)
- Sisältömarkkinointi (pj Julia Isoniemi, Dagmar Stories)
- Videomainonta (pj Aki Ronkainen, Smartclip Nordics)
- Digitaalinen audio (pj Elsa Kalervo, Bauer Media)
- Digitaalinen ulkomainonta (pj Janne Lohvansuu, Doohlabs Oy)
- Sosiaalisen median markkinointi (pj Anna-Liisa Kupiainen, Kesko Oyj)
- SEO / SEM (starttaa alkuvuonna 2021)
IAB Finland ry:n hallitus 2021
2021 hallituksessa jatkavat
Alma Media Oyj, Johanna Vartiainen
Dagmar / Salomaa Yhtiöt Oy, Antti Kallio
GroupM Finland Oy, Timo Petänen
Mediatalo Keskisuomalainen Oyj, Maija Syyrakki
Sanoma Oyj, Jaakko Kuivalainen
SOK Media, Hannaleena Koskinen
Vuosille 2021-2022 valittiin
Elisa Oyj, Eliisa Puikkonen
Iconics Oy, Anna Paimela
IPG Mediabrands Finland Oy, Christopher Fernandez
Kesko Oyj, Caroline Nykter
Posti Group Oyj, Teemu Suominen
Relevant Digital Oy, Petri Kokkonen
Uuden hallituksen toimintakausi alkaa 1.1.2021 ja hallitus valitsee uuden puheenjohtajan sekä varapuheenjohtajan vuoden ensimmäisessä kokouksessa.
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Pasi Raassina
toiminnanjohtaja
IAB Finland
040 575 3726 / pasi.raassina@iab.fi
Petri Kokkonen
Hallituksen puheenjohtaja
040 833 5077 / petri.kokkonen@relevant.fi
IAB Finland on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin tulevaisuutta kehittävä yhteisö, joka tarjoaa koulutusta, kohtaamisia sekä puolueetonta asiantuntijatietoa. IAB Finland on osa kansainvälistä 27 Euroopan maan muodostamaan IAB Europe -yhteisöä.
www.iab.fi
www.iabeurope.eu
12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää29.08.2025
IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa
Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.
lue lisää15.08.2025
IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?
Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää