
TIEDOTE: IAB Finland vuonna 2020 – painopisteinä vastuullisuus, vaikuttaminen ja tietosuoja
IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2019 esitettiin vuoden 2020 toiminnan painopisteet, tärkeimmät toimenpiteet ja valittiin uusi hallitus. Ensi vuoden painopisteet kiteytyvät kolmeen teeman: vastuullisuus, vaikuttaminen ja tietosuoja.
Vuonna 2020 IAB Finland haluaa olla vastuullisen digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin puolestapuhuja, jakamalla alan parhaita käytäntöjä sekä luomalla markkinaan uusia standardeja. IAB Finland tavoittelee myös entistä näkyvämpää asemaa digitaalisessa mediakentässä, esimerkiksi julkaisujen, tapahtumien ja tutkimusten avulla. Luonnollisesti jäsenten tukeminen ja tiedottaminen tietosuojaan (GDPR, IAB TCF ja ePrivacy) liittyen säilyy yhtenä painopistealueena.
”IAB Finland ry:n hallituksessa on yhdistynyt jo vuosien ajan vahva osaaminen toimialan eri puolilta, ja vuoden 2020 hallitus jatkaa niin ikään erinomaisella kokoonpanolla. Ensi vuoden painopisteemme ovat kaikki tärkeitä ja palvelevat meidän jäsenistöä. Hallituksen laaja-alainen osaaminen toimialan näköalapaikoilta tarjoaa hyvän pohjan IAB Finlandin toiminnan kehittämiseen tulevan vuoden aikana”, kommentoi IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Petri Kokkonen.
IAB Finlandin työryhmätoiminta jatkaa rakenteeltaan entisellään, mutta Viewability -työryhmän fokus laajenee digimarkkinan trendejä mukaillen Mainonnan laatu -työryhmäksi.
IAB Finlandin työryhmät 2020:
- Tietosuoja (pj Anna Paimela, Iconics Oy)
- Markkinointiteknologia (Pj Eliisa Puikkonen, Elisa Oyj)
- Mainonnan laatu (pj Janne Muhonen, Alma Media Oyj)
- Ohjelmallinen ostaminen (pj Aki Snellman, DoubleVerify)
- Sisältömarkkinointi (pj Elli Mäkilä, Storybound Oy)
- Videomainonta (pj Aki Ronkainen, Otavamedia Oy)
- Digitaalinen audio (pj Sini Kervinen, Bauer Media)
- Digitaalinen ulkomainonta (pj Janne Lohvansuu, Doohlabs Oy)
IAB Finland ry:n hallitus 2020
2020 hallituksessa jatkavat
Veikkaus Oy, Eetu Paloheimo
Kotipizza Group Oyj, Johanna Kuosmanen
Relevant Digital Oy, Petri Kokkonen
Eversheds Asianajotoimisto Oy, Mari Rusi
IPG Mediabrands Oy, Christopher Fernandez
Vuosille 2020 ja 2021 valittiin
Alma Media Oyj, Johanna Vartiainen
Sanoma Oyj, Jaakko Kuivalainen
SOK Media, Hannaleena Koskinen
Keskisuomalainen Oyj, Maija Syyrakki
GroupM Finland Oy, Timo Petänen
Dagmar Oy, Antti Kallio
DoubleVerify, Aki Snellman (vuosi 2020)
Uuden hallituksen toimintakausi alkaa 1.1.2020 ja hallitus valitsee puheenjohtajan sekä varapuheenjohtajana vuoden ensimmäisessä kokouksessa.
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Pasi Raassina
toiminnanjohtaja
IAB Finland
040 575 3726 / pasi.raassina@iab.fi
Petri Kokkonen
Hallituksen puheenjohtaja
040 833 5077 / petri.kokkonen@relevant.fi
IAB Finland on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin tulevaisuutta kehittävä yhteisö, joka tarjoaa koulutusta, kohtaamisia sekä puolueetonta asiantuntijatietoa. IAB Finland on osa kansainvälistä 27 Euroopan maan muodostamaan IAB Europe -yhteisöä.
www.iab.fi
www.iabeurope.eu
22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää13.09.2023
Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat
Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen osana yrityksen tai organisaation muuta markkinointia ja viestintää on monipuolistunut ja käsiteltävät teemat ovat laajentuneet. Vaikuttajamarkkinointi nähdään nykyään myös merkittävänä vastuullisuusviestinnän keinona ja yritykset etsivät yhteistyökumppaniksi vaikuttajia, jotka jakavat samanlaiset arvot ja näkemykset.
lue lisää30.08.2023
IAB Finlandin datatyöryhmä kysyi alkuvuodesta markkinasta vuoden 2023 panostuskohteita
Kyselyllä halusimme selvittää, markkinointianalytiikan kontekstissa, mihin organisaatiot tulevat panostamaan vuonna 2023. Vastauksia tähän lyhyeen kyselyyn saatiin yhteensä 90 kappaletta, mainostajien edustaessa suurinta ryhmää (noin 41 %). Selvästi tärkeimmäksi panostuskohteeksi nousi vastauksissa ensimmäisen osapuolen data eli 1st party data.
lue lisää30.06.2023
Kun kaupan media kohtasi markkinan
Kaupan media on tullut Suomeen lumipalloefektin lailla maailmalla alkaneen trendin voimasta. Yhtäkkiä suomalaisten markkinointipäälliköiden sekä mediasuunnittelijoiden työpöydällä on tämä uusi, myös retail mediaksi kutsuttu kokonaisuus, joka monelle herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
lue lisää