Icon
Startup-yritykset tarvitsevat ketterää markkinointiosaamista IABlogi

Startup-yritykset tarvitsevat ketterää markkinointiosaamista

23.03.2017 | Digital Media Finland

Startup-yritykset ovat määritelmän mukaan nopeaan kasvuun tähtääviä nuoria yrityksiä. Liikeidea perustuu usein yrittäjien erityisosaamiseen tai intohimoon jotain tiettyä asiaa kohtaan.

Yritykselle alkaa kertyä kustannuksia heti toiminnan käynnistysvaiheesta lähtien. Startup-yritykset osaavat elää nuukasti ja kiristää vyötä varsinkin oman palkanmaksun suhteen. Kustannusten pitäminen kurissa on startup-yritysten arkipäivää, mutta ansainnan saaminen on haastavaa.

Ansaintaa luodaan myynnillä ja markkinoinnilla, mikä edelleenkin aloitetaan liian myöhään ja liian pienillä panostuksilla. Kun startup-yritykset markkinoivat, niin ne tekevät sitä kustannussyistä omin resurssein. Asiantuntijapalveluiden usein vähintään nelinumeroinen hintalappu säikäyttää. Kuitenkin tarvetta ulkopuoliselle osaamiselle olisi, jotta kehitystyön lisäksi myös liiketoiminta saataisiin ripeästi käyntiin oikeilla toimenpiteillä. Erityisesti kuluttajaliiketoiminnassa korostuu markkinoijan kyky tehdä datan perusteella nopeita muutoksia toimenpiteisiin.

Olisiko markkinoilla tilaa palvelualustalle, josta startup-yritykset saisivat ostaa pilotteihinsa ketterän kehittämisen ja digitaalisen liiketoiminnan ymmärryksellä varustettua markkinointiosaamista järkevään hintaan? Voisiko tällainen olla kannattavaa liiketoimintaa? Startup-yritysten näkökulmasta markkinoinnin asiantuntijat tekevät vielä bisnestä dinosaurusten aikakauden opeilla. Sama koskee konsultointia ja monta muuta asiantuntijapalvelua.

Ketterästi toimivat asiakkaat vaativat ketterästi toimivia palveluita. Kompastuskivenä ketteryydessä ja kovassa vauhdissa voi olla ison kuvan hämärtyminen. Jos yrityksen visio ei pysy vauhdissa kirkkaana, niin markkinointikaan ei toimi.

Startup-yritykset eivät siis ole mikään helppo kohde asiantuntijapalveluiden myyjille. Mutta onko vika myyjissä vai ostajissa, vai molemmissa?

Kirjoittaja Virpi Martikainen on Digital Media Finlandin strategiakonsultti

28.03.2018

Levitä tekoäly-ymmärrys koko organisaatioon

Tekoälyn hyödyntäminen tulee olemaan yhtä luonteva osa ihmisten työ- ja arkielämää kuin tietokoneiden ja älypuhelimien käyttö tänään.

lue lisää

23.03.2017

Startup-yritykset tarvitsevat ketterää markkinointiosaamista

Olisiko markkinoilla tilaa palvelualustalle, josta startup-yritykset saisivat ostaa pilotteihinsa markkinointiosaamista järkevään hintaan?

lue lisää

14.04.2016

Mobiilisovellusten merkitys markkinoinnissa kasvaa

Digital Media Finlandin Virpi Martikainen: mobiilisovellusten avulla voidaan ohjata kuluttajien sitoutumista ja brändiuskollisuutta. Lisäksi niiden avulla voidaan mainostaa, luoda uutta ansaintaa ja tehdä kauppaa.

lue lisää