Icon
Slushin kotimaa on digi IABlogi

Slushin kotimaa on digi

20.11.2014 | Lotta Heikkeri

Jos eläisi pelkästään sosiaalisesta mediasta saamiensa tietojen varassa, voisi kuvitella että Suomessa ei ole tapahtunut tällä viikolla mitään muuta kuin Slush.

Samalta melkein tuntui, kun unohtui tapahtuman ajaksi Messukeskuksen uumeniin. ”Täällähän ovat kaikki”, virkkoi eräs tuttava keskeltä tuhansien ihmisten virtaa. Tapahtuma on kasvanut pitkälle pelkästä startupien ja sijoittajien kohtaamispaikasta.

Vaikuttavaa Slushissa on innokas ja vankkumaton luotto digitaalisuuteen. Digiä ei nähdä tuottoja syövänä ja työpaikkoja tappavana mörkönä vaan kasvun ja kansainvälistymisen mahdollistajana. Tällaista asennetta soisi olevan Suomessa enemmänkin.

Varsinaista digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiaa Slushissa ei nähty, mutta lopulta se nousi tapahtumassa tärkeään rooliin. Historiallisen puolen miljoonan euron sijoituspotin Slush 100 -pitchauskilpailusta voittanut Enbrite.ly nimittäin erottelee mainosklikkauksia tekevät botit oikeista ihmisistä. Kilpailun voittaja ei ehkä noussut muiden finalistien yläpuolelle mediaseksikkyydellään ja svengaavuudellaan, mutta todellista käyttöarvoa sen tuotteelle on.

Slush on kasvanut hurjasti alkuvuosistaan. Myös tapahtuman yleisökirjo on laajentunut, ja hyvä niin. Kasvuyrittäjien innokasta ja toiveikasta asennetta kaivataan kipeästi myös pidempään pystyssä olleissa ja kooltaan suuremmissa yrityksissä. Jos Slush on onnistunut tartuttamaan asenteestaan jotain myös niihin tapahtuman vieraisiin, jotka eivät ole vasta käynnistämässä bisneksiään, on tapahtuma ollut ehdottomasti seminaaripassien hinnan arvoinen.

Vaellellessani Messukeskuksen lähes tunnistamattomaksi muokattuja halleja oli pakko miettiä, miltä Slushin tulevaisuus näyttää. Jos tapahtuma kasvaa entisestään, myös teemat tulevat monipuolistumaan. Toivottavasti näemme jo ensi vuonna mukana entistä vahvemmin myös markkinoinnin kulmaa. Sitäkin nimittäin tarvitaan, jos mielii päästä pitkälle kasvuyrityksensä kanssa. Ehkä tulevaisuudessa Slush on pohjoisen yrittäjähenkinen vastine South by Southwestille, omaleimainen festivaalihenkinen instituutio.

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää