Slushin kotimaa on digi
Jos eläisi pelkästään sosiaalisesta mediasta saamiensa tietojen varassa, voisi kuvitella että Suomessa ei ole tapahtunut tällä viikolla mitään muuta kuin Slush.
Samalta melkein tuntui, kun unohtui tapahtuman ajaksi Messukeskuksen uumeniin. ”Täällähän ovat kaikki”, virkkoi eräs tuttava keskeltä tuhansien ihmisten virtaa. Tapahtuma on kasvanut pitkälle pelkästä startupien ja sijoittajien kohtaamispaikasta.
Vaikuttavaa Slushissa on innokas ja vankkumaton luotto digitaalisuuteen. Digiä ei nähdä tuottoja syövänä ja työpaikkoja tappavana mörkönä vaan kasvun ja kansainvälistymisen mahdollistajana. Tällaista asennetta soisi olevan Suomessa enemmänkin.
Varsinaista digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiaa Slushissa ei nähty, mutta lopulta se nousi tapahtumassa tärkeään rooliin. Historiallisen puolen miljoonan euron sijoituspotin Slush 100 -pitchauskilpailusta voittanut Enbrite.ly nimittäin erottelee mainosklikkauksia tekevät botit oikeista ihmisistä. Kilpailun voittaja ei ehkä noussut muiden finalistien yläpuolelle mediaseksikkyydellään ja svengaavuudellaan, mutta todellista käyttöarvoa sen tuotteelle on.
Slush on kasvanut hurjasti alkuvuosistaan. Myös tapahtuman yleisökirjo on laajentunut, ja hyvä niin. Kasvuyrittäjien innokasta ja toiveikasta asennetta kaivataan kipeästi myös pidempään pystyssä olleissa ja kooltaan suuremmissa yrityksissä. Jos Slush on onnistunut tartuttamaan asenteestaan jotain myös niihin tapahtuman vieraisiin, jotka eivät ole vasta käynnistämässä bisneksiään, on tapahtuma ollut ehdottomasti seminaaripassien hinnan arvoinen.
Vaellellessani Messukeskuksen lähes tunnistamattomaksi muokattuja halleja oli pakko miettiä, miltä Slushin tulevaisuus näyttää. Jos tapahtuma kasvaa entisestään, myös teemat tulevat monipuolistumaan. Toivottavasti näemme jo ensi vuonna mukana entistä vahvemmin myös markkinoinnin kulmaa. Sitäkin nimittäin tarvitaan, jos mielii päästä pitkälle kasvuyrityksensä kanssa. Ehkä tulevaisuudessa Slush on pohjoisen yrittäjähenkinen vastine South by Southwestille, omaleimainen festivaalihenkinen instituutio.
28.10.2025
IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet
Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.
lue lisää26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää22.09.2025
Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt
Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.
lue lisää