
Retail median määritelmä
Artikkelia päivitetty 6/2025
Retail media mullistaa nyt mainonnan kenttää tarjoamalla ainutlaatuisen yhdistelmän monikanavaisia ympäristöjä vähittäiskaupan ja kauppapaikkojen kautta. IAB Finlandin Retail Median työryhmä on laatinut uuden määritelmän, joka valottaa retail median merkitystä sekä sen jakoa ensimmäisen ja kolmannen osapuolen kanaviin. Tässä artikkelissa sukellamme syvälle Retail median vahvuuksiin, erityispiirteisiin ja siihen, kuinka se yhdistää brändit ja asiakkaat ostohetkellä. Lisäksi opit, kuinka dataa voidaan hyödyntää entistä tehokkaammin ymmärtämään asiakkaiden ostopäätöksiä ja käyttäytymistä.
“Retail media on tämän hetken suurin trendi mainonnan saralla ja sen osuus mainostajien investoinneista kasvaa kiihtyvästi. Suomessa myös kaupan mediaksi kutsutun kokonaisuuden täysi hyödyntäminen on nyt viimeistään siirtynyt maailmalta Suomeen ja työryhmänä haluammekin tarttua sen lokalisoimiseen. Työryhmän ensimmäisenä tehtävänä onkin luoda Suomen markkinalle yhteinen määritelmä, joka luo vankan pohjan Retail median kehitykselle. Työryhmä tulee jatkossa varmistamaan markkinan tietoisuuden ja ymmärryksen Retail mediasta mm. erilaisten standardien, oppaiden sekä suositusten kautta.”
Syksyisin terveisin,
Retail Median työryhmän puheenjohtajat:
Sami Hiirsalmi, SOK Smart Marketing ja
Mari Riipinen, Dagmar
Retail Median määritelmä
Retail medialla tarkoitetaan vähittäiskaupan sekä kauppapaikkojen monikanavaisia ympäristöjä ja niihin ohjaavia kanavia. Retail media sisältää sekä online- että offline -kohtaamispisteitä asiakkaan koko asiakaspolun varrella aina tunnettuuden luomisesta, aktivoimiseen ja ostopäätökseen vaikuttamiseen. Retail median vahvuus on yhdistää asiakkaat sekä brändit ostohetkellä.
Jako ensimmäisen osapuolen & kolmannen osapuolten kanaviin
Retail media käsittää sekä ensimmäisen osapuolen että kolmannen osapuolen kanavia. Ensimmäisen osapuolen kanavissa tapahtuva retail media käsittää retailerin omistamat kanavat, jotka voivat olla esimerkiksi verkkosivuja tai applikaatioita. Kolmannen osapuolen kanavissa tapahtuva retail media käsittää muiden medioiden omistamia kanavia (esimerkiksi sosiaalinen media), joita voidaan hyödyntää. Tällöin kolmansien osapuolten kanavissa tapahtuvassa mainonnassa käytetään kohdentamiseen retailerin omistamaa dataa.
Retail median vahvuudet ja erityispiirteet
Retail media tavoittaa asiakkaan laajasti ostoprosessin kaikissa vaiheissa, mutta mahdollistaa erityisesti brändin näkyvyyden ostoprosessin loppuvaiheessa. Retail median vahvuuksiin kuuluu data ja sen hyödyntäminen. Datan avulla mainostaja voi saada parempaa ymmärrystä tuotteista ja ostokäyttäytymisestä, asiakkaan tarpeista ja tottumuksista sekä ostoprosessista. Retail media kattaa kaikki mediatyypit - sekä online- että offline-kanavat - ja tarjoaa myös mahdollisuuden mitata myyntivaikutuksia näistä kanavasta.
26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää22.09.2025
Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt
Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.
lue lisää12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää