
Rakkausklinikka tekee kirkon parisuhdetyön näkyväksi
Voiko natiivimainonnan keinoin ratkoa parisuhteen ongelmia? Kyllä voi. Suomen evankelis- luterilaisen kirkon ja A-lehtien aloittama Rakkausklinikka-yhteistyö osuu aikaan, jolloin vastauksia pari- ja perhesuhteiden haasteisiin tarvitaan enemmän kuin koskaan.
Yhdeksän pitkää viikkoa kotona. Parisuhteen ja perheen sisäiset jännitteet naksahtelevat useammin kuin ennen. Monet pinnan alla muhineet ajatukset nousevat pintaan ja tilanteet kärjistyvät. Natiivisisältöjen avulla voidaan tarjota ratkaisuja myös tällaisiin arjen ongelmiin.
Suomen evankelis-luterilainen kirkko avasi Terve.fissä huhtikuun alussa Rakkausklinikan, jossa kirkon asiantuntijat vastaavat lukijoiden lähettämiin parisuhdekysymyksiin. Tätä natiivimainonnan kokonaisuutta suunniteltiin pitkään jo ennen koronakevättä, mutta maailmanlaajuinen vitsaus nosti sen merkityksen aivan uudelle tasolle.
Terve.fi on A-lehtien verkkopalvelu, jonka sisällöt keskittyvät terveyteen ja hyvinvointiin kaikilla terveyden osa-alueilla. Mielen hyvinvoinnin sisältöjä lisätään jatkuvasti, sillä niille on kysyntää. Siksi myös Rakkausklinikka istuu Terve.fihin luonnollisena osana sisältöjä. Sivusto tavoittaa reilut 300 000 lukijaa viikoittain, sivun katseluita on 710 000 (GA vko 21). Somesta ohjattu liikenne on selvässä kasvussa.
Palvelussa on matala kynnys ja se antaa apua monille
Tarvetta Rakkausklinikalle on, sillä kysymyksiä tulee runsaasti. Kysymyksiä voi lähettää kuka tahansa, oli sitten millaisessa elämäntilanteessa tahansa.
Kysymyksistä paljastuu hyvin monenlaisia parisuhteen haasteita ja ongelmia: eroajatuksia, mustasukkaisuutta, kommunikointivaikeuksia, työttömyyttä, pitkän suhteen kuihtumista, uusperheen ongelmia ja alkoholin lisääntynyttä käyttöä. Joku kysyy, onko pakko jatkaa avioliitossa lasten takia, vaikka itse on tulisesti rakastunut vieraaseen mieheen.
Kysymykset ovat anonyymejä, mutta vastaukset voivat antaa apua monien parien pulmiin. Kirkon asiantuntijoina ja vastaajina toimivat perheneuvojat Nina Kauppinen ja Pekka Puukko. He purkavat työkseen perheen ja parisuhteen ongelmia ja vastaavat innokkaasti ja perusteellisesti mitä vaikeimpiin kysymyksiin. Uusia kysymyksiä ja vastauksia julkaistaan joka perjantai vuoden loppuun asti. Jokainen tähän mennessä julkaistu artikkeli on kerännyt yli 14 000 lukijaa, joita ohjataan sisältöihin yleisötakuun avulla.
Natiivimainonta tekee kirkon normaalia työtä näkyväksi
Perheneuvonta on kirkon normaalia työtä, ja Rakkausklinikan kautta sitä tehdään entistä näkyvämmäksi. Rakkausklinikka kiinnostaa ja sivusto on kerännyt runsaasti lukijoita jo parin kuukauden aikana. Olen aika vakuuttunut siitä, että vuoden lopussa Rakkausklinikan sisältöjen yhteenlaskettu lukijamäärä tulee olemaan A-lehtien kaikkien aikojen ennätys kaupallisissa sisällöissä.
”Olemme erittäin tyytyväisiä alkaneeseen yhteistyöhön. Yhä useampi ihminen saa tietoa ja apua erilaisiin parisuhteen ja muiden ihmissuhteiden kysymyksiin tätä kautta. Erityisesti poikkeusaikana verkossa tapahtuvalle palvelulle on tarvetta. Yhteistyön myötä tavoitamme laajan joukon ihmisiä, joille kirkon työ perheiden ja parisuhteiden hyväksi ei vielä ole tuttua”, sanoo johtava asiantuntija Henna Ahlfors Kirkkohallituksesta.
A-lehtien Median kulutus ja markkinointi poikkeusoloissa -tutkimuksen mukaan vain 6 prosenttia vastaajista uskoo, ettei yritysten tulisi viestiä tässä tilanteessa mitenkään. Tismalleen sama tulos nousi esiin Kantarin COVID 19 -tutkimuksessa. Tutkimusten mukaan mainonnassa on nyt tärkeintä käytännöllisyys ja realismi sekä ratkaisut arjen asioihin. Parisuhde on nyt arjen keskiössä, ja siksi Rakkausklinikka osuu hyvin otolliseen hetkeen.
Rakkausklinikka on natiivimainontaa parhaimmillaan: pitkäjänteistä, hyvin suunniteltua ja tärkeä osa kirkon ja seurakuntien viestintää. Ennen kaikkea tämäntyyppinen sisältö on kohderyhmälle hyödyllistä ja se tarjoaa vastauksia nyt niin haasteellisen arjen kiemuroihin.
Mitkä asiat ovat kohderyhmällesi tärkeitä juuri nyt? Me A-lehdissä olemme mielellämme avuksi, kun mietit, miten ja missä voit tarjota ratkaisuja kohderyhmäsi haasteisiin.
Mervi Rantakari
Team leader, natiivi- ja vaikuttajamarkkinointi, A-lehdet
Mervi Rantakari johtaa A-lehtien natiivi- ja vaikuttajamarkkinoinnin tiimiä, joka suunnittelee ja toteuttaa monikanavaisia kampanjoita laaja-alaiselle asiakaskunnalle. Mervi on taustaltaan journalisti ja peräänkuuluttaa, että kaupallisia sisältöjä pitää tehdä yhtä intohimoisesti kuin mitä tahansa toimituksellista sisältöä.
12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää29.08.2025
IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa
Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.
lue lisää15.08.2025
IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?
Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää