Icon
Rakkausklinikka tekee kirkon parisuhdetyön näkyväksi IABlogi

Rakkausklinikka tekee kirkon parisuhdetyön näkyväksi

27.05.2020 | Mervi Rantakari

Voiko natiivimainonnan keinoin ratkoa parisuhteen ongelmia? Kyllä voi. Suomen evankelis- luterilaisen kirkon ja A-lehtien aloittama Rakkausklinikka-yhteistyö osuu aikaan, jolloin vastauksia pari- ja perhesuhteiden haasteisiin tarvitaan enemmän kuin koskaan.

Yhdeksän pitkää viikkoa kotona. Parisuhteen ja perheen sisäiset jännitteet naksahtelevat useammin kuin ennen. Monet pinnan alla muhineet ajatukset nousevat pintaan ja tilanteet kärjistyvät. Natiivisisältöjen avulla voidaan tarjota ratkaisuja myös tällaisiin arjen ongelmiin.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko avasi Terve.fissä huhtikuun alussa Rakkausklinikan, jossa kirkon asiantuntijat vastaavat lukijoiden lähettämiin parisuhdekysymyksiin. Tätä natiivimainonnan kokonaisuutta suunniteltiin pitkään jo ennen koronakevättä, mutta maailmanlaajuinen vitsaus nosti sen merkityksen aivan uudelle tasolle.

Terve.fi on A-lehtien verkkopalvelu, jonka sisällöt keskittyvät terveyteen ja hyvinvointiin kaikilla terveyden osa-alueilla. Mielen hyvinvoinnin sisältöjä lisätään jatkuvasti, sillä niille on kysyntää. Siksi myös Rakkausklinikka istuu Terve.fihin luonnollisena osana sisältöjä. Sivusto tavoittaa reilut 300 000 lukijaa viikoittain, sivun katseluita on 710 000 (GA vko 21). Somesta ohjattu liikenne on selvässä kasvussa.

Palvelussa on matala kynnys ja se antaa apua monille

Tarvetta Rakkausklinikalle on, sillä kysymyksiä tulee runsaasti. Kysymyksiä voi lähettää kuka tahansa, oli sitten millaisessa elämäntilanteessa tahansa.

Kysymyksistä paljastuu hyvin monenlaisia parisuhteen haasteita ja ongelmia: eroajatuksia, mustasukkaisuutta, kommunikointivaikeuksia, työttömyyttä, pitkän suhteen kuihtumista, uusperheen ongelmia ja alkoholin lisääntynyttä käyttöä. Joku kysyy, onko pakko jatkaa avioliitossa lasten takia, vaikka itse on tulisesti rakastunut vieraaseen mieheen.

Kysymykset ovat anonyymejä, mutta vastaukset voivat antaa apua monien parien pulmiin. Kirkon asiantuntijoina ja vastaajina toimivat perheneuvojat Nina Kauppinen ja Pekka Puukko. He purkavat työkseen perheen ja parisuhteen ongelmia ja vastaavat innokkaasti ja perusteellisesti mitä vaikeimpiin kysymyksiin. Uusia kysymyksiä ja vastauksia julkaistaan joka perjantai vuoden loppuun asti. Jokainen tähän mennessä julkaistu artikkeli on kerännyt yli 14 000 lukijaa, joita ohjataan sisältöihin yleisötakuun avulla.

Natiivimainonta tekee kirkon normaalia työtä näkyväksi

Perheneuvonta on kirkon normaalia työtä, ja Rakkausklinikan kautta sitä tehdään entistä näkyvämmäksi. Rakkausklinikka kiinnostaa ja sivusto on kerännyt runsaasti lukijoita jo parin kuukauden aikana. Olen aika vakuuttunut siitä, että vuoden lopussa Rakkausklinikan sisältöjen yhteenlaskettu lukijamäärä tulee olemaan A-lehtien kaikkien aikojen ennätys kaupallisissa sisällöissä.

”Olemme erittäin tyytyväisiä alkaneeseen yhteistyöhön. Yhä useampi ihminen saa tietoa ja apua erilaisiin parisuhteen ja muiden ihmissuhteiden kysymyksiin tätä kautta. Erityisesti poikkeusaikana verkossa tapahtuvalle palvelulle on tarvetta. Yhteistyön myötä tavoitamme laajan joukon ihmisiä, joille kirkon työ perheiden ja parisuhteiden hyväksi ei vielä ole tuttua”, sanoo johtava asiantuntija Henna Ahlfors Kirkkohallituksesta.

A-lehtien Median kulutus ja markkinointi poikkeusoloissa -tutkimuksen mukaan vain 6 prosenttia vastaajista uskoo, ettei yritysten tulisi viestiä tässä tilanteessa mitenkään. Tismalleen sama tulos nousi esiin Kantarin COVID 19 -tutkimuksessa. Tutkimusten mukaan mainonnassa on nyt tärkeintä käytännöllisyys ja realismi sekä ratkaisut arjen asioihin. Parisuhde on nyt arjen keskiössä, ja siksi Rakkausklinikka osuu hyvin otolliseen hetkeen.

Rakkausklinikka on natiivimainontaa parhaimmillaan: pitkäjänteistä, hyvin suunniteltua ja tärkeä osa kirkon ja seurakuntien viestintää. Ennen kaikkea tämäntyyppinen sisältö on kohderyhmälle hyödyllistä ja se tarjoaa vastauksia nyt niin haasteellisen arjen kiemuroihin.

Mitkä asiat ovat kohderyhmällesi tärkeitä juuri nyt? Me A-lehdissä olemme mielellämme avuksi, kun mietit, miten ja missä voit tarjota ratkaisuja kohderyhmäsi haasteisiin.

Mervi Rantakari
Team leader, natiivi- ja vaikuttajamarkkinointi, A-lehdet
Mervi Rantakari johtaa A-lehtien natiivi- ja vaikuttajamarkkinoinnin tiimiä, joka suunnittelee ja toteuttaa monikanavaisia kampanjoita laaja-alaiselle asiakaskunnalle. Mervi on taustaltaan journalisti ja peräänkuuluttaa, että kaupallisia sisältöjä pitää tehdä yhtä intohimoisesti kuin mitä tahansa toimituksellista sisältöä.

11.12.2024

IAB Studio: Uusi yhteistyö ottaa kaikki mukaan Retail Mediaan

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat Hannaleena Koskinen Allerilta ja Teemu Kurri Craneworks / Doohlabsilta. Tällä kertaa studiossa otettiin kantaa kuumimpaan mediatrendiin, eli puhutaan retail mediasta.

lue lisää

03.12.2024

Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming

Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

29.11.2024

Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?

Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa.  Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.

lue lisää