Icon
Pelimainonnan myytinmurtajat IABlogi

Pelimainonnan myytinmurtajat

28.02.2024 | iab

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

MYYTTI 1: Gaming mainonnalla tavoittaa vain nuoria miehiä

VASTAUS: Casual Gaming, ajanvietepelaaminen, on pelaamisen suurin ja tavoittavin muoto. Kaikista suomalaisista yli 80% pelaa jotain digitaalista ajanvietepeliä joskus ja yli 60% vähintään kerran viikossa (tampereen yliopiston pelaajabarometri, 2022). Suurin osa pelaamisesta tapahtuu mobiilissa.
Casual Gaming peliympäristöstä tavoitat aivan kaikki kohderyhmät lapsista eläkeläisiin ja mainonnan myyjillä on keinot kohdentaa mainontasi tavoittamaan haluttu kohderyhmä. 62 % suomalaisista mobiilipelaajista ovat naisia (RTL AdAlliance & GroupM Finland, Bilendi’s online panel, gaming survey March 2023). Tyypillisin Casual Gaming pelaaja on 38-vuotias nainen, joka pelaa älypelejä tai erilaisia bubble shootereita (ns. pulmapelejä).
(Konsolipelaamisen puolella korostuu kohderyhmänä nuoret miehet.)

MYYTTI 2: Peliympäristöt ovat huonoja mainosympäristöjä?

VASTAUS: Peliympäristö on aina 100% brand safe: vain peli ja pelaaja. Ei sotauutisia ym.. Pelimainonnalla on kohderyhmän täysi huomio (100 % SOV); äänet päällä. Videot katsotaan poikkeuksellisen hyvin loppuun ja klikkiprosentit ovat korkeita.

MYYTTI 3: Peliympäristöt eivät sovi brändimainostajalle?

VASTAUS: Brändimainostajan kohderyhmä pelaa ajanvietepelejä, joten se on varsin sopiva ympäristö tehdä brändimainontaa. Jos haluat brändiviestillesi jakamattoman huomion, äänet päällä, valitse pelimainonta. Ei mainoskatkoja, vaan yksi mainos kerrallaan, hetkessä jonka pelaaja itse valitsee.

MYYTTI 4: Pelimainonta häiritsee kuluttajaa?

VASTAUS: Pelimainonta ei keskeytä pelaamista. Rewarded mainospaikoilla ajettava mainonta on opt-in eli pelaaja valitsee, koska katsoo mainoksen ja saa sen katsomisesta itselleen palkinnon, esimerkiksi uuden elämän peliin. Mainonta ei tutkitusti häiritse pelaajia. Onpa jopa kuultu pelinkehittäjiltä, että pelaajat ovat pyytäneet rewarded video mainospaikkaa takaisin peliin, kun se on poistettu. Kun mainonnan katsomisesta palkitaan, eikä se keskeytä pelaamista, sitä ei pidetä häiritsevänä. Mainokset ajetaan myös yksi kerrallaan, eli täällä ei ole loputtomia mainoskatkoja.

MYYTTI 5: Pelimainonnalla en tavoita kohderyhmääni?

VASTAUS: Pelimainonnalla tavoittaa erittäin monipuolisesti eri kohderyhmiä. Ikäjakauma on laaja ja eri elämäntilanteissa olevat ihmiset ovat tasaisesti edustettuina tulotasosta riippumatta. Pelimainonnan tavoittavuus ei myöskään rajoitu vain esim. pääkaupunkiseudulle, vaan sillä on hyvin laaja maantieteellinen hajonta Suomen sisällä.

MYYTTI 6: Mainosaineistoni ei sovellu peliympäristöön?

VASTAUS: Pelimaailmassa on mahdollista tehdä video-, display- ja audiomainontaa, joten voit hyödyntää monenlaisia materiaaleja, monenlaisilla kampanjatavoitteilla. Peliympäristö on kuin mikä muukin viihdeympäristö; siellä ollaan positiivisella mielellä rentoutumassa ja viihtymässä. Gaming on maailman laajin entertainment-ympäristö. Jos mainoksesi sopii television mainoskatkolle, ja se tavoittelee korkeaa loppuunkatsomista, se sopii pelimaailmaan. Jos mainoksesi tavoittelee korkeaa aktivointia, se sopii peliympäristöön. Jos mainoksesi tavoittelee korkeaa loppuunkuuntelua, se sopii peliympäristöön.

MYYTTI 7: Isojen massojen tavoittaminen on mahdotonta gaming ympäristössä

VASTAUS: Yli 80% kaikista suomalaisista pelaa jotain ajanvietepeliä ja yli 60% pelaa aktiivisesti vähintään viikoittain. Pelejä on todella paljon, joista kaikille löytyy omat suosikit. Gaming mainonnalla saavutetaan erinomaista reachia ja toistotasot mainonnalla ovat maltilliset. Gaming mainonnalla, jos jollain, kannattaa laajentaa kampanjan tavoittavuutta!

16.08.2024

Mittaa edes tätä!

Luova televisiomainos tai tykätty videoklippi somessa - tärkeitä keinoja rakentaa yrityksen brändiä ja saada yritys asiakkaiden ajatuksiin. Pidetty mainos tarkoittaa tunnistettua tuotetta ja yritystä! Tuloksellisen liiketoiminnan kannalta on myös ymmärrettävä sisältöjen toimivuus yrityksen omien tavoitteiden näkökulmasta, ja miten mitata onnistumista. Kokosimme tähän artikkeliin markkinoinnin ammattilaisten ajatuksia mittaamisen minimaalisesta työkalupakista: mitä kannattaa huomioida mittareiden valinnassa, mitä datan lähteitä tyypillisesti tarvitaan, ja mitä asioita ei mittaamalla suoraan havaitse.

lue lisää

09.08.2024

Missä menet Retail media?

IAB Europen (2024) päivitetyn arvion mukaan Retail mediaan käytettävät investoinnit tulevat kasvamaan lähes 22:een miljardiin euroon vuoteen 2026 mennessä. Retail median kasvu Euroopassa vuodesta 2022 vuoteen 2023 arvioidaan olleen +30,2% samalla kun digitaalinen mainosmarkkina kasvoi +11.1%. Viime vuosina vahvaa kasvua osoittaneet video- ja sosiaalisen median mainonta kasvoivat niin ikään 20.9% ja 18.2%, josta saammekin kontekstin Retail median kulmaluvulle.

lue lisää

02.07.2024

IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.

lue lisää

01.07.2024

IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis

lue lisää