Icon
Monikäyttö ja mobiililaitteiden yleistyminen muuttaa mediakulutusta voimakkaasti IABlogi

Monikäyttö ja mobiililaitteiden yleistyminen muuttaa mediakulutusta voimakkaasti

21.09.2012

IAB Europen Mediascope-tutkimus perehtyy 28 Euroopan maan ja yli 50 000 kuluttajan mediankäyttöön. Tutkimustulokset paljastavat, että mediankäyttö muuttuu kiihtyvällä vauhdilla ja tänä päivänä kuluttajan huomio jakautuu samanaikaisesti useamman median välille – suomalaisesta online-väestöstä jopa 58 % surffaa netissä TV:tä katsellessaan. Internetin kautta kulutetaan myös yhä enemmän perinteisempien mediakanavien sisältöjä.

Mediascope-tutkimuksen Suomen tiedot julkistettiin tänään IAB Finlandin "Mediankäyttö Suomessa ja Euroopassa" -seminaarissa. Tutkimustulosten mukaan sanomalehtikansa

Mediascope-tutkimuksen Suomen tiedot julkistettiin tänään IAB Finlandin "Mediankäyttö Suomessa ja Euroopassa" -seminaarissa. Tutkimustulosten mukaan sanomalehtikansa on jo siirtynyt verkkoon, suomalaisista yli 16- vuotiaista 87 % käyttää internetiä, kun sanomalehtiä kertoo lukevansa 88 % (EU: 65 % ja 62 %). Tuntimääräisesti suomalaiset viihtyvät netissä 13,2 tuntia viikossa, joka on vähemmän kuin eurooppalainen online-väestö (14,8 t/vk). Verkossa olevista jo 39 % käyttää useampaa kuin yhtä laitetta surffailuun. Tablettien ja mobiililaitteiden yleistyessä myös median monikäyttö lisääntyy. Samanaikaisesti TV:tä ja internetiä kuluttavista kuitenkin vain 9 %:lla surffaus liittyy katsottavaan ohjelmaan, kun vastaava luku koko Euroopan tasolla on jopa 33 %. Netti-tv:tä on katsonut 89 %, radiota on kuunnellut 68 % ja uutisia on lukenut 96 % verkossa olevista suomalaisista (EU: 73 %, 67 % ja 91 %).

”Suomalaisten median kulutukselle on leimallista sisältöjen merkitys, ja toisaalta tv:n ja netin yhteiskäyttö on muita maita yleisempää. Suomen hyvä laitepenetraatio mahdollistaa uusien, innovatiivisten ja sitouttavien mainonnan muotojen käytön”, IAB Europen tutkimusjohtaja Alison Fennah pohtii.

Suomalaisista 1,3 milj. surffaakin jo mobiililaitteen välityksellä, mikä on 29 % koko online-väestöstä, Euroopassa luku on 21 %. Tabletin kautta internetiä käyttää 7 % (0,3 milj.), kun sama luku Euroopassa on 8 %. Älypuhelinpenetraation osalta suomalaiset tulevat vielä hiukan jäljessä (39 %) erityisesti kaikkiin Pohjoismaihin verrattaessa (50 %). Eurooppalaisesta aikuisväestöstä 44 %:lla on älypuhelin.

”Mediascope-tutkimuksen avulla on mahdollista tarkastella eri medioiden ja laitteiden käytön suhteita sekä Euroopan eri alueiden eroja. Tutkimustulokset paljastavat, että digitaalisuus tulee olemaan kaikki muut mediat yhdistävä alusta ja tämä tulisi huomioida jokaisessa markkinointikampanjassa”, IAB Europen tutkimusjohtaja Alison Fennah vielä muistuttaa.

Tutkimustuloksia lyhyesti

% internetkäyttäjistä:

  Suomi Eurooppa
Lap-top-koneita kodeissa 1 1
Käyttää sähköpostia päivittäin 1 1
Käyttää internetiä parhaaseen TV:n katseluaikaan (prime time) 1 1
On sitä mieltä, että internet helpottaa hallinnoimaan omaa elämäntyyliään 1 1
On sitä mieltä, että internet auttaa valitsemaan paremmat tuotteet ja palvelut 0 1
On kiinnostunut verkostoitumaan ja ylläpitämään ihmissuhteita sosiaalisen median avulla 0 0
On käyttänyt henkilökohtaista tai yrityksen sosiaalisen median sivuja 1 1
Tutkii internetissä tuotteita tehdäkseen ostoksia 1 1
On tehnyt ostoksia verkkokaupasta 1 1

% älypuhelimien omistajista:

  Suomi Eurooppa
On kiinnostunut vastaanottamaan sijaintiin kohdennettuja ale-kuponkeja 1 0
On halukas lataamaan puhelimeensa sovelluksia 0 0
On kiinnostunut QR-koodeista 0 0
On kiinnostunut lataamaan sisältöjä (videot, kuvat) yritysten verkkosivuilta 0 0

Katso Mediascope-tutkimuksen Suomen tietojen yhteenveto.

Jos olet kiinnostunut koko tutkimuksesta taustatietoineen, ota yhteyttä toimistoon.

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää