Icon
Mitä tehdä datalla? IABlogi

Mitä tehdä datalla?

06.06.2014 | Lotta Heikkeri

 

IAB Finlandin Big Data -aamupäivä veti Alma-taloon satakunta datasta ja mainonnan kohdentamisesta kiinnostunutta digialan ammattilaista perjantaina 6.6.

Päivä aloitettiin IAB Finlandin Big Data -työryhmän luoman oppaan julkistuksella. Voit ladata ”Datan hyödyntäminen digimainonnan kohdentamisessa” -oppaan veloituksetta tämän linkin takaa.

Ensimmäisenä kuultiin Big Data -työryhmän puheenjohtajan Johanna Lehtosen esitys työryhmän taustasta, oppaan synnystä ja suomalaisille ammattilaisille suunnatun kyselytutkimuksen tuloksista. Lisää Johannan ajatuksista voit kuulla oheisesta videosta.

Alma Diverson Merja Pyhälän esityksessä ”Laadukas data ja kohdentamisen hyöty kampanjoissa” pureuduttiin Alman medioiden tarjoamaan kohdennettuun mainontaan. Pyhälä taustoitti, kuinka kohdennuksen pohjana toimivat niin selailuun perustuvat segmentit kuin sosiodemografiset jaottelut. Päivän aikana toistui useaan kertaan ajatus siitä, että data ei yksin riitä, vaan se tarvitsee tuekseen suunnitelmallisuutta, sisältöä ja seurantaa. ”Ilman laadukasta sisältöä ei ole laadukasta dataa”, summasi Pyhälä.

Mikko Hakala kertoi puheenvuorossaan ”Big Data analytiikka-alusta osana markkinoinnin kokonaisratkaisua” Fonecta Enterprise Solutionsin markkinointiratkaisuista. Kun tietoa kerätään niin evästeistä, yritystietorekistereistä kuin avoimen datan palveluista, on melkoinen työ louhia valtavista datamassoista merkityksellisyyttä. Hakala esitteli monipolvisia teknisiä kaavioita mutta muistutti, että ihmistä tarvitaan prosessissa edelleen, vaikka koneet louhivat tiedon.

Håvard Kvalheim esitteli norjalaisen Polaris Median Big Data -periaatteita puheenvuorossaan ”Big Data – From Hype to Insights and Results”. Mielenkiintoisessa puheenvuorossa kuultiin, kuinka vuosisatojen perinteet omaava, sanomalehtitaustasta ponnistava mediakonserni on – yrityksen, erehdyksen ja onnistumisen kautta – siirtynyt kohti data-aikakautta.

Kvalheim painotti, että Big Data ei ole vain IT-osaston projekti, vaan se ulottuu kaikkialle myynnistä sisällöntuotantoon. Ensin on selvitettävä niin lainsäädännön vaatimat seikat kuin yrityksen tiedonkeruukäytännöt, sitten luotava ymmärrys siitä, mitä datalla halutaan tehdä, ja vasta sitten on syytä ryhtyä toimeen. ”Älä anna IT-osaston luoda Big Data -hirviötä”, Kvalheim kärjisti pilke silmäkulmassa.

IAB Finland kiittää kaikkia seminaarivieraita ja puhujia antoisasta aamupäivästä! Erityiskiitos myös tilat tarjonneelle Alma Medialle, aamiaisen sponsoroineelle Fonecta Enterprise Solutionsille, upeat lahjakassit tarjonneelle Raylle ja tietenkin oppaan luomisessa mukana olleille henkilöille!

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää