Mitä hyötyä podcasteista on markkinoinnissa?
Podcastit ovat kovin trendikkäitä, mutta kokemukseni mukaan moni markkinoija pohtii, mitä hyötyä podeista voisi olla kaupallisesti.
Podeilla on kaksi selvää hyötyä markkinoijalle. Ensimmäinen on se, että markkinoija pääsee kiinni yhä suurempaan joukkoon ihmisiä tilanteissa, johon aiemmin ei ollut pääsyä. Podeja kuunnellaan yleensä arjen tauko- ja odotustilanteissa, joissa meidän tärkein aistimme, näkö, ei ole markkinointimielessä käytössä – toisin sanoen kotitöitä tehdessä, urheillessa tai liikenteessä. Toki aiemminkin taustalla on osassa näitä tilanteita voinut soida radio tai televisio, mutta podcast laajentaa mahdollisuuksia aivan uudelle tasolle.
Toinen, mielestäni paljon tärkeämpi syy, liittyy siihen, miten podeja kulutetaan. Podcastin kuluttaja on näet podin löydettyään erittäin uskollinen. Kuulijoista 60-80 % kuuntelee puolen tunnin podin aivan loppuun asti ja sarjasta helpostikin puolet jaksoista. Toisin sanoen hän viettää markkinoijan brändin parissa puolitoista tuntia tai jopa enemmän. Kuuntelu tapahtuu lähes aina kuulokkeilla eli se on hyvin henkilökohtaista ja vaikuttavaa. Mikä muu viestintäväline tarjoaa saman mahdollisuuden syventää potentiaalista asiakassuhdetta tai luoda brändimielikuvaa?
Siitä, miksi podcast on tehokasta viestintää, olen kirjoittanut lisää blogissamme.

Juhani Pajunen
Kirjoittaja on yrityspodcasteihin erikoistuneen Suomen Podcastmedian Senior Advisor.
Kiinnostuitko aiheesta? IAB Finland järjestää 7.4.2020 Podcast 2020 -webinaarin. Lue lisää ja ilmoittaudu!
28.10.2025
IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet
Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.
lue lisää26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää22.09.2025
Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt
Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.
lue lisää