Icon
Mitä hyötyä podcasteista on markkinoinnissa? IABlogi

Mitä hyötyä podcasteista on markkinoinnissa?

18.03.2020 | Juhani Pajunen, Suomen Podcastmedia

Podcastit ovat kovin trendikkäitä, mutta kokemukseni mukaan moni markkinoija pohtii, mitä hyötyä podeista voisi olla kaupallisesti.

Podeilla on kaksi selvää hyötyä markkinoijalle. Ensimmäinen on se, että markkinoija pääsee kiinni yhä suurempaan joukkoon ihmisiä tilanteissa, johon aiemmin ei ollut pääsyä. Podeja kuunnellaan yleensä arjen tauko- ja odotustilanteissa, joissa meidän tärkein aistimme, näkö, ei ole markkinointimielessä käytössä – toisin sanoen kotitöitä tehdessä, urheillessa tai liikenteessä. Toki aiemminkin taustalla on osassa näitä tilanteita voinut soida radio tai televisio, mutta podcast laajentaa mahdollisuuksia aivan uudelle tasolle.

Toinen, mielestäni paljon tärkeämpi syy, liittyy siihen, miten podeja kulutetaan. Podcastin kuluttaja on näet podin löydettyään erittäin uskollinen. Kuulijoista 60-80 % kuuntelee puolen tunnin podin aivan loppuun asti ja sarjasta helpostikin puolet jaksoista. Toisin sanoen hän viettää markkinoijan brändin parissa puolitoista tuntia tai jopa enemmän. Kuuntelu tapahtuu lähes aina kuulokkeilla eli se on hyvin henkilökohtaista ja vaikuttavaa. Mikä muu viestintäväline tarjoaa saman mahdollisuuden syventää potentiaalista asiakassuhdetta tai luoda brändimielikuvaa?

Siitä, miksi podcast on tehokasta viestintää, olen kirjoittanut lisää blogissamme.


Juhani Pajunen
Kirjoittaja on yrityspodcasteihin erikoistuneen Suomen Podcastmedian Senior Advisor.

Kiinnostuitko aiheesta? IAB Finland järjestää 7.4.2020 Podcast 2020 -webinaarin. Lue lisää ja ilmoittaudu! 

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

12.12.2025

IAB Finlandin syyskokous: uudet hallituksen jäsenet vahvistavat yhdistyksen asemaa digimainonnan ekosysteemin edelläkävijänä

IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.

lue lisää

12.12.2025

IAB Insider: Päivittäistavaroita ei voi mainostaa audiolla - vai voiko sittenkin?

Jaksossa tarkastellaan ajankohtaisia näkökulmia FMCG-toimialalle. Mukana keskustelemassa on myös Bauer Median markkinointi- ja myyntijohtaja Satu Laakso, joka avaa, miten audio voi toimia mainostajille keinona erottautua, jäädä mieleen ja rakentaa kustannustehokasta toistoa erityisesti silloin, kun ostajan huomio pitäisi ohjata tuhansien vaihtoehtojen joukosta juuri omaan tuotteeseen. Jakso on alunperin julkaistu myös Bauer Median kanavilla.

lue lisää

11.12.2025

Digitaalisten ulkomainospintojen kartta

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä on koonnut kattavan kartan, joka kokoaa yhteen työryhmään kuuluvien yritysten kaikki digitaaliset ulkomainospinnat. Kartan avulla voit selata, rajata ja hakea mainospintoja toimijoiden, kaupunkien sekä ulkomainospintojen ominaisuuksien mukaan.

lue lisää

10.12.2025

Pelimainonnan nykytila ja trendit Suomessa 2025 -kysely

Haluamme kartoittaa, missä pelimainonta Suomessa tällä hetkellä menee ja mitä trendejä on nousemassa. Pelimainonta kattaa sekä mobiilipelien mainospaikat, pelien sisäiset mainosratkaisut että e-urheilun.

lue lisää