Icon
Millä tavoin voit ohjata kuluttajan valitsemaan juuri sinun brändisi tuotteen kaupan ympäristössä? IABlogi

Millä tavoin voit ohjata kuluttajan valitsemaan juuri sinun brändisi tuotteen kaupan ympäristössä?

04.04.2025 | IAB Finland

Kohti oston hetkeä

Retail median avulla mainostajat voivat vaikuttaa kuluttajien asiakaspolun eri vaiheisiin. Yksi markkinaa kiinnostavimmista vaikuttamisen vaiheista on oston hetki; jopa 78% mainostajista ja 83% toimistoista on tätä mieltä. Retail Media tarjoaa luonnollisesti tehokkaita keinoja vaikuttaa oston hetkeen niin päivittäistavara- kuin käyttötavaramainostajille. Me Smart Marketingilla tarjoamme laajan ja alati kehittyvän mainostarjoaman tavarantoimittajien hyödynnettäväksi sekä S-ryhmän myymälöissä että eri toimialojen verkkokaupoissa. Ostohetki on tärkeä, mutta ohjatakseen kuluttajat valitsemaan juuri tiettyjä tuotteita, mainostajan kannattaa huolehtia näkyvyydestä monipuolisesti kaupan ympäristössä. Hyvin suunniteltu näkyvyys ostopolulla ohjaa tehokkaimmin kohti tätä kiinnostavinta ja tavoitelluinta momentumia eli oston hetkeä.

Tehoa verkkokaupasta

S-Kaupat PT-mainostajille

S-ryhmän ruoan verkkokauppa eli S-kaupat on selkeä markkinajohtaja. Ruoan verkkokaupan trendi on nousujohteinen: S-kaupat-palvelun myynti kasvoi vuonna 2024 huimat 18 % edellisvuoteen verrattuna. Tämä kysynnän kasvu yhdistettynä S-kaupat-palvelun n. 200 000:een säännölliseen käyttäjään tarjoaa mainostajille ainutlaatuisen keinon tavoittaa lähellä ostopäätöstä olevat kuluttajat. S-kaupat -palvelun mainostarjoama on kehitetty asiakaskokemus ensin -ajattelutavan mukaisesti, jossa mainokset sulautuvat luonnollisesti muuhun sisältöön tarjoten kuluttajalle inspiraatiota, tarjoiluehdotuksia ja sesonkiin sopivia tai ostoskoria täydentäviä tuotteita.

Mainostarjoama sisältää tällä hetkellä kolme etusivun mainospaikkaa (Herobanneri, Tuotekaruselli ja Tuoteikkuna), joiden avulla mainostaja voi tuoda tuotteensa näkyville heti ostospolun alussa. Etusivun paikkojen lisäksi kannattaa hyödyntää kategoriamainontaa: jopa 48% verkkokaupan asiakkaista käyttää kategorioita lisätessään tuotteita ostoskoriinsa. Verkkokaupassa mainostajalla on myös mahdollisuus omaan räätälöityyn laskeutumissivuun, johon voidaan ohjata myös muusta mainonnasta – laskeutumissivulle tuotava tieto ja esimerkiksi reseptiikka tarjoavat inspiraatiota kuluttajalle ja tuovat mainostajalle vielä lisää keinoja valinnan vahvistamiseen.

Kaikkea on - Käyttötavarat Prismasta

Prisma.fi on n. 260 000 viikkokävijällään ja laajalla käyttötavaran valikoimallaan yksi Suomen suurimmista ja suosituimmista verkkokaupoista – ja näin ollen myös houkutteleva paikka mainostajille tavoittaa potentiaaliset ostajat. Mainostarjoama on juuri uusittu: mainostajalla on nyt entistä monipuolisemmat mahdollisuudet näkyä ostospolun eri vaiheissa. Mainospaikkoina löytyy tuotekarusellit etusivulla, pääkategorioissa sekä alakategorioissa. Etusivulla mainostajan on mahdollista tavoittaa laajemmin käyttötavaran ostajat, kun taas kategorioista sellaiset, jotka ovat jo lähellä ostopäätöstä.

IN-STORE kasvaa vauhdilla

Retail Median kehittyessä myös myymälämainonnan rooli vahvistuu. Vuonna 2025 peräti 60 % senior-tason päättäjistä (VP, SVP, CMO) ja 61 % director-tasoisista päättäjistä aikoo kasvattaa digitaalisen myymälämarkkinoinnin budjettejaan. Tämä kehitys kannustaa Retail Media -toimijoita laajentamaan kivijalkamyymälöiden mainosratkaisuja. James Allison, Advertiman Director Market Development EMEA, kommentoi kehitystä seuraavasti:

"In-store Retail Media in Europe has built an excellent foundation for growth over the last few years. 2024 saw the launch of In-Store Retail Media standards (by IAB Europe) and several new In-Store screen networks. We have also seen that retailers want to accelerate their offerings to support the growing demand for improved targeting, measurement, and monetization."

Kysynnän kasvu ja vauhdikas kehitys tuo myös haasteita. Yhtenä suurimpana myymälämainonnan hyödyntämisen esteenä on nähty standardoinnin puute. Kuten James Allison totesi, tätä on jo lähdetty työstämään mm. IAB Europen toimesta tavoitteena yhtenäistää markkinaa ja kehittää mainostajien sekä palveluntarjoajien välistä yhteistyötä. Standardoinnin avulla Retail median digitaalisen myymälämainonnan suunnitteleminen, mittaaminen ja aktivointi tulee hänen mukaansa kehittymään entisestään:

"Measurement and unification of media planning and activation from onsite and offsite to store will be key. As established in-store retail media networks look to improve their offering, new in-store retail media networks enter the game and aim to differentiate. Advanced in-store retail media measurement and real-time targeting, reflecting the success factors of online, will define future growth"

 

Avain Retail Median mahdollisuuksien hyödyntämiseen

Retail Media -toimijat pohtivat tällä hetkellä kuumeisesti digitaalisen myymälämainonnan suuren potentiaalin hyödyntämistä. Mainostajien mielenkiinto kohdistuu yhä enemmän ratkaisuihin, joiden avulla voidaan konkreettisesti vaikuttaa kuluttajien päätöksiin – juuri silloin, kun valinta tehdään, tuotteiden äärellä.

Retail Media tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden yhdistää digitaalisen mainonnan tarkkuus ja fyysisen ostoympäristön vaikutusvoima. Kun mainonta suunnitellaan huolellisesti ostopolun eri vaiheisiin, saavutetaan paras mahdollinen tulos: kuluttaja valitsee juuri sinun tuotteesi ostohetkellä. Hyvin suunniteltu ja ajoitettu vaikuttaminen ei ainoastaan tavoita kuluttajaa – se muuttaa ostopäätöksen suunnan.

Lähteet:

Skai, The State of Retail Media Report (2024)

S-ryhma.fi, S-ryhmän investoinnit Suomeen viime vuonna lähes miljardi euroa (13.2.2025)

IAB Suomi, Retail media Suomen tilannekatsaus (03/2024)

James Allison, Director Market Development EMEA, Advertima

 

Kirjoittanut:
Sami Hiirsalmi
SOK Smart Marketing
Retail Media työryhmän PJ

 

 

 

 

 

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

26.09.2025

IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?

Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

22.09.2025

Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt

Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.

lue lisää

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää