Icon
Mediatalojen laatusisältö on datan paras ystävä IABlogi

Mediatalojen laatusisältö on datan paras ystävä

12.04.2018 | Otavamedia

Millään markkinoinnin automaatiolla ei voi ostaa luotettavuutta. Mediatalojen journalistiset linnakkeet ovatkin järeä ase datan muuntamisessa liikevaihdoksi.

Sanon sen ihan tähän alkuun: mediaympäristöllä on väliä. Aikakaudella, jolla ärsyttävään keskeytykseen ja outoihin asiayhteyksiin suhtaudutaan entistä tympeämmin, on keksittävä jatkuvasti uusia keinoja herättää kuluttajan kiinnostus. Huomiokilpailun keskellä dataa kahmitaan kasaan kaksin käsin, mutta eikö siitä tosiaan ole muuhun kuin kohdentamiseen? "Data ei ole vain konversio-optimoinnin ja kohdentamisen väline vaan luonteva tapa kasvattaa brändiä", sanottiin Grand One -palkintogaalassakin.

Varsinkin mediataloilla olisi mahdollisuudet paljon muuhunkin, vaikka mediat onkin perinteisesti totuttu näkemään suoraviivaisina mainosalustoina. Mediatalot voivat haastaa mainostaja-asiakkaitaan kertomaan avoimemmin tarpeistaan, joista voi syntyä uudenlaista liikevaihtoa kasvattavaa toimintaa pelkän mainosyhteistyön sijaan.

Medioiden tehokas vaikutussuhde lukijoihinsa perustuu kuitenkin siihen kaikkein arvokkaimpaan: luottamukseen, joka on ansaittu journalistisella laadulla. On todennäköisempää, että kuluttaja kiinnostuu ja ennen kaikkea vaikuttuu sellaisesta mainonnasta, joka tarjoillaan luotettavassa ja relevantiksi koetussa ympäristössä.

Vastikään pidetty Grand One -kilpailu nosti myös esiin datan luovan hyödyntämisen brändin rakennuksessa. Uuteen Googlen kanssa yhteistyössä perustettuun Grand One x Google -kategoriaan haettiin töitä, joissa hyödynnettiin data-ohjautuvaa markkinointia ja otettiin mahdollisimman hyvin huomioon asiakkaan koko digitaalinen polku. Finalistien joukossa oli oman työpaikkani ehdokas: Otavamedian ja Nettiauto.comin vakuutusyhtiö Ifille luoma Autoilijan Myyntiapu -hinnantarkistuspalvelu, josta voi olla kaikin puolin ylpeä. Se vastasi kuluttajien kovaan tarpeeseen päästä vanhasta autosta eroon parhaaseen mahdolliseen hintaan, mikä näkyi palvelun suosiona ja Ifin saamien liidien suurena määränä.

Kyseinen palvelu on hyvä esimerkki siitä, mitä muuta kohdentamisen lisäksi datasta saadaan irti, kun haastetaan sekä itseä että asiakasta. Asiakkaallamme oli tavoite ja halu auttaa kuluttajia auton myynnissä. Ratkaisu oli mahdollinen toteuttaa, koska meillä on käsissämme Suomen vilkkain vaihtoautojen myyntipaikka, jonka kautta vuonna 2017 myytiin yli 600 000 autoa.

Mediatalon edustajana tulee usein vastaan kysymys: mitäs aiotte seuraavaksi. Case Autoilijan Myyntiapu osoitti selkeästi, että järeän datan lisäksi tarvitaan entistä parempaa analysointikykyä ja rohkeutta käyttää mediataloissa sijaitsevaa potentiaalia luovasti. Kun rivejä tiivistetään, uusia yhteyksiä haetaan ja laadukkaisiin sisältöihin panostetaan jatkossakin – mahdollisuudet ovat rajattomat.

Kirjoittaja Jukka Pulkkinen, Head of Media Sales, vastaa Otavamedian digitaalisesta mediamyynnistä ja on mukana IAB:n hallituksessa. Jukka arvostaa välittömiä asiakassuhteita, jotka perustuvat molemminpuoliseen luottamukseen ja avoimuuteen.

05.12.2022

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa 2023

IAB Finlandin syyskokouksessa 30.11.2022 päätettiin tulevan vuoden painopisteistä ja valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus ja IAB:n kaksitoistahenkisessä hallituksessa on medioiden sekä palveluntarjoajien lisäksi mukana ennätysmäärä mainostajia.

lue lisää

18.11.2022

Videomainonnalla menee kovaa Euroopassa ja Suomessa

IAB Europe julkaisee vuosittain AdEx Bencmark raportin, joka mittaa ja arvioi Euroopan digitaalisen mainonnan panostuksia kattaen kaikkiaan 28 eri markkinaa. Tästä täydessä AdEx raportissa kuvataan eri formaattien ja kanavien vaikutukset Euroopan digitaaliseen mainontaan, joka päätyi 30,5 prosentin vuotuiseen kasvuun vuonna 2021. Euroopan koko digitaalisen mainonnan panostukset olivat vuonna 2021 92 miljardia euroa.

lue lisää

15.11.2022

IAB Jäsenesittely: Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

lue lisää

01.11.2022

Miten julkaisija voi aloittaa brand safety -työn?

Bränditurvallisuus eli brand safety on ollut digitaalisessa mainonnassa puheenaiheena jo vuosia. Sen tärkeys on vain korostunut viime vuosien tapahtumien - maailmanlaajuisen pandemian sekä Ukrainassa sodittavan sodan – takia. Varsinkin uutismediat ovat joutuneet arvioimaan tarkasti millaisessa sisällössä on sopivaa näyttää mainontaa, ja onko asiassa niin sanottuja harmaan sävyjä. Toinen tärkeä alue bränditurvallisuuden kannalta ovat palvelut, joissa sisältö on kävijöiden itse tekemää ja julkaisemaa, kuten myynti-ilmoitukset, blogit, vlogit yms., jotka kaikessa runsaudessaan voivat olla aivan laidasta laitaan; erittäin turvallista, tai erittäin haitallista brändeille.

lue lisää