![Icon](https://www.iab.fi/media/layout/img/pallot.png)
Kolme kiinnostavaa markkinoinnin ilmiötä juuri nyt
Livevideot
Ensin Twitterin omistama Periscope, sitten Facebook Live ja nyt Instagram. Teknologiajätit toinen toisensa jälkeen luottavat livevideoiden voimaan. Uusimpana ilmiönä lienee Instagram, joka lanseerasi livevideon 17.1. osaksi Instagram Stories -ominaisuutta. Mitä tämä tarkoittaa kuluttajalle?
Livevideot tuovat viimeisteltyjen ja editoitujen videosisältöjen rinnalle yllätyksellisyyttä ja ekslusiivisuutta. Kuluttajalle lempibrändinsä tuotelanseerauksen seuraaminen livenä tekee kokemuksesta ajankohtaisen. Brändeille livevideot puolestaan tarjoavat ennennäkemättömän paikan luoda vuorovaikutusta, pyytää palautetta, keskustella kuluttajien kanssa ja tehdä videohetkistä todella merkityksellisiä.
Musiikki, urheilu, elokuva, matkailu ja muut elämykselliset toimialat tulevat luottamaan livevideoihin enemmissä määrin. Uusien palveluiden lanseeraaminen, behind-the-scenes -videot sekä tapahtumien livetaltioinnit tulevat olemaan suuressa roolissa tänä vuonna.
Markkinoinnin automaatio
Yhä useamman markkinointipäättäjän roolissa korostuu markkinointiteknologioiden ymmärtäminen. Toimintaympäristön muutokset, kiihtyvä kilpailutilanne ja asiakkaiden muuttuvat tarpeet pakottavat organisaation kehittämään tapoja luoda lisäarvoa jokaisessa kohtaamisessa.
Viime vuosien aikana uudet teknologiat ovat mullistaneet markkinointiteknologioiden ympäristön, kuten seuraavassa kuvassa huomaatte.
Vuosi 2012 näytti varsin yksinkertaiselta nykypäivään verrattuna:
Viimeisin, vuoden 2016 kuva näyttää ihan muulta:
Markkinoinnin automaatio tekee sisällön levityksestä, kohderyhmien tuntemisesta ja datan hyödyntämisestä helpompaa ja vaivattomampaa. Se tekee day-to-day markkinoinnista tuloksellisempaa ja tehokkaampaa sekä automatisoi toimenpiteitä.
Interaktiivinen sisältö
Sisältömarkkinointi-Instituutin mukaan interaktiivinen sisältö herättää 81 % enemmän kiinnostusta kuin staattinen sisältö.
Interaktiivinen sisältö, kuten esimerkiksi white paper, infograafi tai vaikka 360-video, tarjoavat käyttäjille uusia mahdollisuuksia osallistua, kommentoida - ja yllättyä. Markkinoija voi esimerkiksi lisätä sisältöön erilaisia klikattavia osia, joiden avulla käyttäjä pääsee testaamaan ominaisuuksia, oppimaan ja innostumaan uusista asioista. Interaktiivisen sisällön mukaan tuleminen mahdollistaakin personoidun ja mieleenjäävän, henkilökohtaisen kokemuksen.
Kirjoittaja Taru Laurila toimii Dinglen myynti- ja markkinointipäällikkönä. Hänen intohimonsa ovat elokuvat, vahvat brändit ja markkinoinnin uudet ilmiöt. Tarun löytää Twitteristä nimellä @tarulaurila
Lue myös Tarun aiempi kirjoitus: Näin asiakaskokemus mullisti viihdeteollisuuden - Case Netflix
02.07.2024
IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.
lue lisää01.07.2024
IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis
lue lisää24.06.2024
IAB Studio: Luvanvarainen data liiketoiminnassa
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Janninan kanssa ovat Niklas Tverin Elisalta ja Petteri Kalaoja Dagmarilta puhumassa luvanvaraisesta datasta.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää