Icon
Kolme kiinnostavaa markkinoinnin ilmiötä juuri nyt IABlogi

Kolme kiinnostavaa markkinoinnin ilmiötä juuri nyt

30.01.2017 | Dingle Oy

Livevideot

Ensin Twitterin omistama Periscope, sitten Facebook Live ja nyt Instagram. Teknologiajätit toinen toisensa jälkeen luottavat livevideoiden voimaan. Uusimpana ilmiönä lienee Instagram, joka lanseerasi livevideon 17.1. osaksi Instagram Stories -ominaisuutta. Mitä tämä tarkoittaa kuluttajalle?

Livevideot tuovat viimeisteltyjen ja editoitujen videosisältöjen rinnalle yllätyksellisyyttä ja ekslusiivisuutta. Kuluttajalle lempibrändinsä tuotelanseerauksen seuraaminen livenä tekee kokemuksesta ajankohtaisen. Brändeille livevideot puolestaan tarjoavat ennennäkemättömän paikan luoda vuorovaikutusta, pyytää palautetta, keskustella kuluttajien kanssa ja tehdä videohetkistä todella merkityksellisiä.

Musiikki, urheilu, elokuva, matkailu ja muut elämykselliset toimialat tulevat luottamaan livevideoihin enemmissä määrin. Uusien palveluiden lanseeraaminen, behind-the-scenes -videot sekä tapahtumien livetaltioinnit tulevat olemaan suuressa roolissa tänä vuonna.

Markkinoinnin automaatio

Yhä useamman markkinointipäättäjän roolissa korostuu markkinointiteknologioiden ymmärtäminen. Toimintaympäristön muutokset, kiihtyvä kilpailutilanne ja asiakkaiden muuttuvat tarpeet pakottavat organisaation kehittämään tapoja luoda lisäarvoa jokaisessa kohtaamisessa.

Viime vuosien aikana uudet teknologiat ovat mullistaneet markkinointiteknologioiden ympäristön, kuten seuraavassa kuvassa huomaatte.

Vuosi 2012 näytti varsin yksinkertaiselta nykypäivään verrattuna:

Viimeisin, vuoden 2016 kuva näyttää ihan muulta:

Markkinoinnin automaatio tekee sisällön levityksestä, kohderyhmien tuntemisesta ja datan hyödyntämisestä helpompaa ja vaivattomampaa. Se tekee day-to-day markkinoinnista tuloksellisempaa ja tehokkaampaa sekä automatisoi toimenpiteitä.

Interaktiivinen sisältö

Sisältömarkkinointi-Instituutin mukaan interaktiivinen sisältö herättää 81 % enemmän kiinnostusta kuin staattinen sisältö.

Interaktiivinen sisältö, kuten esimerkiksi white paper, infograafi tai vaikka 360-video, tarjoavat käyttäjille uusia mahdollisuuksia osallistua, kommentoida - ja yllättyä. Markkinoija voi esimerkiksi lisätä sisältöön erilaisia klikattavia osia, joiden avulla käyttäjä pääsee testaamaan ominaisuuksia, oppimaan ja innostumaan uusista asioista. Interaktiivisen sisällön mukaan tuleminen mahdollistaakin personoidun ja mieleenjäävän, henkilökohtaisen kokemuksen.

Kirjoittaja Taru Laurila toimii Dinglen myynti- ja markkinointipäällikkönä. Hänen intohimonsa ovat elokuvat, vahvat brändit ja markkinoinnin uudet ilmiöt. Tarun löytää Twitteristä nimellä @tarulaurila

Lue myös Tarun aiempi kirjoitus: Näin asiakaskokemus mullisti viihdeteollisuuden - Case Netflix

09.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2

Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?

lue lisää

02.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1

Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.

lue lisää

28.04.2025

IAB Jäsenesittely: Broman Group Oy ja Seppo Niemelä

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Broman Group Oy ja Seppo Niemelä

lue lisää

25.04.2025

KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa

KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.

lue lisää