Icon
Kohti digitaalisten palveluiden yhteisvaluuttaa IABlogi

Kohti digitaalisten palveluiden yhteisvaluuttaa

13.08.2014

TNS Metrix tiedotti eilen sopineensa internetin yleisömittauksen toteuttamisesta Sanoma Media Finlandin, Alma Median ja MTV:n kanssa. Sopimus käsittää verkkomedioiden kävijämäärämittauksen, raportoinnin sekä julkisen tilastoinnin TNS Metrix -mittausjärjestelmällä ja TNS Metrix Paneelilla.

Uutta mittausjärjestelmässä on 15–74-vuotiaista koostuva paneeli, jonka avulla voidaan estimoida medioiden kävijämäärät sekä antaa tietoa käyttäjien demografioista. Aluksi paneeli tuottaa tietoa selainliikenteestä, mutta jatkossa siihen liitetään myös applikaatioiden käyttö. Alkuun sovelluskäyttö on mukana mittauksessa estimaattina.

TNS:ltä kerrotaan, että uudella mittaustavalla tuotetut kävijämääräestimaatit on tavoitteena ottaa käyttöön TNS Gallupin viikkolistalla joulukuussa.

Uudistuvan mittauksen menetelmiä ja edellytyksiä on käsitelty jo pitkään IAB Finlandin koordinoimassa mittaustyöryhmässä. Työryhmän muodostavat mediat, mainostajat ja mediatoimistot ovat yhdessä printtimedian mittausta edustavan MediaAuditFinlandin sekä tv-mittausta edustavan Finnpanelin kanssa asettaneet tavoitteita ajanmukaiselle digitaalisten palveluiden yleisömittaukselle.

IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala iloitsee siitä, että myös Suomessa otetaan askel kohti yhteismitallista yleisömittausta. Suurilla mainosmarkkinoilla tähän suuntaan on pyritty vahvasti jo pitkään.

”On tärkeää, että myös Suomessa siirrytään kohti laajaa ja kattavaa yleisömittauksen valuuttaa. Toivomme, että saman mittariston alle saadaan mahdollisimman kattava otos kotimaisia medioita”, Takala sanoo.

Lue TNS:n tiedote kokonaisuudessaan linkin takaa.

Jos haluat lisätietoja IAB Finlandin mittaustyöryhmästä, voit ottaa yhteyttä IAB Finlandin toiminnanjohtajaan Birgitta Takalaan: 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi.

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

28.10.2025

IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet

Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.

lue lisää

26.09.2025

IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?

Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

22.09.2025

Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt

Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.

lue lisää