Icon
Kohti digitaalisten palveluiden yhteisvaluuttaa IABlogi

Kohti digitaalisten palveluiden yhteisvaluuttaa

13.08.2014

TNS Metrix tiedotti eilen sopineensa internetin yleisömittauksen toteuttamisesta Sanoma Media Finlandin, Alma Median ja MTV:n kanssa. Sopimus käsittää verkkomedioiden kävijämäärämittauksen, raportoinnin sekä julkisen tilastoinnin TNS Metrix -mittausjärjestelmällä ja TNS Metrix Paneelilla.

Uutta mittausjärjestelmässä on 15–74-vuotiaista koostuva paneeli, jonka avulla voidaan estimoida medioiden kävijämäärät sekä antaa tietoa käyttäjien demografioista. Aluksi paneeli tuottaa tietoa selainliikenteestä, mutta jatkossa siihen liitetään myös applikaatioiden käyttö. Alkuun sovelluskäyttö on mukana mittauksessa estimaattina.

TNS:ltä kerrotaan, että uudella mittaustavalla tuotetut kävijämääräestimaatit on tavoitteena ottaa käyttöön TNS Gallupin viikkolistalla joulukuussa.

Uudistuvan mittauksen menetelmiä ja edellytyksiä on käsitelty jo pitkään IAB Finlandin koordinoimassa mittaustyöryhmässä. Työryhmän muodostavat mediat, mainostajat ja mediatoimistot ovat yhdessä printtimedian mittausta edustavan MediaAuditFinlandin sekä tv-mittausta edustavan Finnpanelin kanssa asettaneet tavoitteita ajanmukaiselle digitaalisten palveluiden yleisömittaukselle.

IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala iloitsee siitä, että myös Suomessa otetaan askel kohti yhteismitallista yleisömittausta. Suurilla mainosmarkkinoilla tähän suuntaan on pyritty vahvasti jo pitkään.

”On tärkeää, että myös Suomessa siirrytään kohti laajaa ja kattavaa yleisömittauksen valuuttaa. Toivomme, että saman mittariston alle saadaan mahdollisimman kattava otos kotimaisia medioita”, Takala sanoo.

Lue TNS:n tiedote kokonaisuudessaan linkin takaa.

Jos haluat lisätietoja IAB Finlandin mittaustyöryhmästä, voit ottaa yhteyttä IAB Finlandin toiminnanjohtajaan Birgitta Takalaan: 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi.

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää