Icon
Kohti digitaalisten palveluiden yhteisvaluuttaa IABlogi

Kohti digitaalisten palveluiden yhteisvaluuttaa

13.08.2014

TNS Metrix tiedotti eilen sopineensa internetin yleisömittauksen toteuttamisesta Sanoma Media Finlandin, Alma Median ja MTV:n kanssa. Sopimus käsittää verkkomedioiden kävijämäärämittauksen, raportoinnin sekä julkisen tilastoinnin TNS Metrix -mittausjärjestelmällä ja TNS Metrix Paneelilla.

Uutta mittausjärjestelmässä on 15–74-vuotiaista koostuva paneeli, jonka avulla voidaan estimoida medioiden kävijämäärät sekä antaa tietoa käyttäjien demografioista. Aluksi paneeli tuottaa tietoa selainliikenteestä, mutta jatkossa siihen liitetään myös applikaatioiden käyttö. Alkuun sovelluskäyttö on mukana mittauksessa estimaattina.

TNS:ltä kerrotaan, että uudella mittaustavalla tuotetut kävijämääräestimaatit on tavoitteena ottaa käyttöön TNS Gallupin viikkolistalla joulukuussa.

Uudistuvan mittauksen menetelmiä ja edellytyksiä on käsitelty jo pitkään IAB Finlandin koordinoimassa mittaustyöryhmässä. Työryhmän muodostavat mediat, mainostajat ja mediatoimistot ovat yhdessä printtimedian mittausta edustavan MediaAuditFinlandin sekä tv-mittausta edustavan Finnpanelin kanssa asettaneet tavoitteita ajanmukaiselle digitaalisten palveluiden yleisömittaukselle.

IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala iloitsee siitä, että myös Suomessa otetaan askel kohti yhteismitallista yleisömittausta. Suurilla mainosmarkkinoilla tähän suuntaan on pyritty vahvasti jo pitkään.

”On tärkeää, että myös Suomessa siirrytään kohti laajaa ja kattavaa yleisömittauksen valuuttaa. Toivomme, että saman mittariston alle saadaan mahdollisimman kattava otos kotimaisia medioita”, Takala sanoo.

Lue TNS:n tiedote kokonaisuudessaan linkin takaa.

Jos haluat lisätietoja IAB Finlandin mittaustyöryhmästä, voit ottaa yhteyttä IAB Finlandin toiminnanjohtajaan Birgitta Takalaan: 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi.

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää

23.02.2024

IAB Studio: Jäsenet kysyy ja IAB vastaa - Ohjelmallinen ostaminen.

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta. Jaksossa vastataan IAB jäseniltä tulleisiin kiperiin kysymyksiin, koskien ohjelmallista ostamista. Tule kuuntelemaan!

lue lisää

16.02.2024

Julkaisijat mainonnan hiilijalanjäljillä

Vastuullisuus ja ympäristötietoisuus ovat nykyisin yhä tärkeämpiä arvoja – myös mainonnassa. On siis tärkeää, että julkaisijat kiinnittävät tähän riittävästi huomiota. Julkaisijan sitoutuminen vastuullisen toimintaan on tärkeää sekä mainostaja- että kuluttaja-asiakkaille, mutta myös muille markkinoinnin sidosryhmille.

lue lisää

15.02.2024

IAB Jäsenesittely: Kuubi ja Toni Kallio

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Kuubi ja Toni Kallio

lue lisää