Kaksi kolmasosaa suomalaisista yrityksistä suunnittelee markkinointibudjetin leikkauksia koronan seurauksena
IAB Finland tutki yhdessä Avauksen sekä ASML:n kanssa, miten koronaepidemia on vaikuttamassa suomalaisten yritysten markkinointipanostuksiin tämän vuoden aikana. Tutkimus toteutettiin 3.4.2020.–7.4.2020 välisenä ajanjaksona ja siihen vastasi kaiken kaikkiaan 190 markkinointipäättäjää.
Tutkimuksen tärkeimmät löydökset
- 66 % vastanneista yrityksistä suunnittelee markkinointipanostusten leikkaamista
- 15 % vastanneista yrityksistä suunnittelee supistuksia markkinoinnin henkilöstömäärään
- Mediakanavista suhteellisia voittajia näyttävät olevan markkinoijien omat kanavat, sosiaalinen media, sisältömarkkinointi ja hakumainonta
- Suomalaisyritysten tärkeimmät prioriteetit tällä hetkellä ovat omasta henkilöstöstä huolehtiminen, asiakkaiden auttaminen sekä yrityksen liikevaihdon varmistaminen
Tutkimus oli esillä myös Marmaissa
Lisätiedot: pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726
16.08.2024
Mittaa edes tätä!
Luova televisiomainos tai tykätty videoklippi somessa - tärkeitä keinoja rakentaa yrityksen brändiä ja saada yritys asiakkaiden ajatuksiin. Pidetty mainos tarkoittaa tunnistettua tuotetta ja yritystä! Tuloksellisen liiketoiminnan kannalta on myös ymmärrettävä sisältöjen toimivuus yrityksen omien tavoitteiden näkökulmasta, ja miten mitata onnistumista. Kokosimme tähän artikkeliin markkinoinnin ammattilaisten ajatuksia mittaamisen minimaalisesta työkalupakista: mitä kannattaa huomioida mittareiden valinnassa, mitä datan lähteitä tyypillisesti tarvitaan, ja mitä asioita ei mittaamalla suoraan havaitse.
lue lisää09.08.2024
Missä menet Retail media?
IAB Europen (2024) päivitetyn arvion mukaan Retail mediaan käytettävät investoinnit tulevat kasvamaan lähes 22:een miljardiin euroon vuoteen 2026 mennessä. Retail median kasvu Euroopassa vuodesta 2022 vuoteen 2023 arvioidaan olleen +30,2% samalla kun digitaalinen mainosmarkkina kasvoi +11.1%. Viime vuosina vahvaa kasvua osoittaneet video- ja sosiaalisen median mainonta kasvoivat niin ikään 20.9% ja 18.2%, josta saammekin kontekstin Retail median kulmaluvulle.
lue lisää02.07.2024
IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.
lue lisää01.07.2024
IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis
lue lisää