
Kähvellä Cannesista – eli viisi voittajaideaa
Heinäkuu meni ja taas on akut ladattu – nimittäin ammatilliset sellaiset Cannes-keissien voimin.
Viimeiset neljä vuotta olemme Kuriossa tehneet tutkimusta Cannes Lions -festivaalin palkituista kampanjoista tavoitteenamme löytää somemarkkinoinnin voittajareseptiä. Näinä vuosina olemme käyneet läpi pitkälti yli 2000 palkittua keissiä, joista suuri osa on keskittynyt muihin keinoihin ja kanaviin kuin sosiaaliseen mediaan.
Tänä vuonna inspiraatiohaaviin jäi esimerkiksi iso joukko astetta luovempaa ”perinteistä” digimainontaa, joista tässä viisi suosikkiani piristämään päivätöihin paluuta ja siivittämään syksyn suunnitelmat korkeampiin sfrääreihin.
Germanwings – Corridor Targeting
Henkilökohtainen data on vuosisatamme öljy, sanotaan. Tässä Germanwingsin Skypeen rakennetussa kampanjassa pumpataan mustaa kultaa voittajan elkein – eikä unohdeta jakaa vaurautta profiilidatan alkulähteille, käyttäjille.
Exito Group / Food Bank - Aid to Cart
Hyväntekeväisyyskampanjoinnissa on tärkeää pystyä konkretisoimaan tarjottava apu, koska kohteet tuntuvat kaukaisilta ja auttamisen muotoja riittää joka sormelle. Lisäksi on hyvä olla oikealla hetkellä liikkeellä – kun kukkaron nyörit ovat valmiiksi löysällä ja muut asiat eivät vie keskittymistä. Aid to Cart -kampanjassa kaikki nämä toteutuvat tyylikkäästi.
Canal+ - The Interactive Form
Verkkolomake, tuo konversion kulmakivi ja peruskallio, on saitista toiseen saman kaavan mukainen. Lomaketta toki edeltää jos jonkinmoista ideaa ja efektiä, mutta yleensä leijonanosa luovuudesta on käytetty siinä vaiheessa, kun käyttäjää pyydetään aloittamaan etunimen täyttämisellä. Canal+:n Ranskassa toteuttama kampanja kääntää tämän ajattelun päälaelleen ja pakkaa paukkunsa etunimi-kentästä eteenpäin.
3M - The Banner That Makes You Like Banners
Retargetointi harvemmin herättää kohteessaan samansuuntaisia tuntemuksia kuin markkinoijassa, joka vastaa kyseisestä sarjatulimaisesta banneriryöpytyksestä. 3M otti tätä ajatusta sarvista ja ravisteli siitä kampanjan, jolla saatiin 1 300 % paremmat aktivointiluvut keskimääräiseen interaktiiviseen banneriin verrattuna.
D&AD - The Ad Filter
Tyhmään kysymykseen on hyvä lopettaa: kuka sanoo, ettei ad-block-sovellus voisi olla toimiva mainosalusta?
Kurion ja Cannes Lionsin yhteistyössä tekemä tutkimus Cannes Lions 2015 -voittajista julkaistaan elokuun aikana.
26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää22.09.2025
Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt
Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.
lue lisää12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää