Icon
Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan IABlogi

Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan

29.10.2014 | IABvieras

Sisältömarkkinointi on tänä syksynä viety taas aivan uudelle tasolle. Sen meille on tehnyt Dave Grohl, Foo Fighters, Roswell Records tai kuka lie tuon nerokkaan yhtiön takana.

Foo Fighters on julkaisemassa kahdeksatta studioalbumiaan. Mikäs siinä. Yleensähän näistä joululevyistä laitetaan mainos lehteen. Tai jos artisti on oikein erityisen lupaava, saattaa levynjulkaisupäivästä olla mainos myös bussipysäkillä.

Foo Fighters teki toisin, vaikka ei sen olisi tarvinnut. Rock-mammutin uusi levy olisi joka tapauksessa uutinen. Kaikesta huolimatta bändi julkaisi tammikuussa 2014 kuvan, jossa hyllyllä makaavat tulevan albumin masterkelat ja asiaa sen kummemmin kiertelemättä kuvateksti kertoo ”It’s fucking ON!”

It's Fucking ON

Kuva, jonka Foo Fighters (@foofighters) julkaisi laitteella Tammi 1, 2014 at 3:44 PST

Tästä sai alkunsa ehkä yksi maailmankaikkeuden hienoimmista sisältömarkkinointikampanjoista.

Itse albumin nauhoituksesta bändi päätti tehdä tv-sarjan. Sarjassa matkataan legendaarisiin studioihin, puhutaan rockin historiasta ja tehdään Foo Fightersin seuraavaa albumia. Toki levy itsessään ja sen jokainen raita on tarina, mutta miksei niiden syntymisestäkin voisi tehdä tarinaa? TV-sarja luonnollisesti kantaa samaa nimeä kuin tuleva albumi, eihän näitä kannata toisistaan erottaa.

Nyt kun itse julkaisu on lähempänä, yhtye julkaisee singlen aina samaan aikaan kun kyseisen kappaleen syntymisestä kertova jakso tulee ulos HBO:lta. Bändi on siis tehnyt sisältöä sisällöstä.

Kiitos muuten Yle Teema, että näytät sen meillekin täällä Pohjolassa näinkin pienellä viiveellä.

Tuntuu tietysti täysin epäreilulta verrata maailman suurinta rockyhtyettä vaikkapa kotimaiseen kaakelikauppiaaseen. Vaan sitä se ei ole.

Foo Fightersin kaava on kaikkien kopioitavissa. Kerro siitä, mitä teet. Kerro siitä, miksi niin teet. Kerro siitä, miten tuotteesi syntyy. Kerro, mistä se on peräisin ja kuka sen on tehnyt ja mitä hän asiasta ajattelee. Kerro tarina tuotteesi juurista. Kerro tarina siitä, miksi sinä suhtaudut siihen intohimoisesti. Kerro jokin detalji.

Älä yritä pukea koko tarinaa ja lupausta kolmeenkymmeneen sekuntiin, vaan kerro sitä pitkään. Ja kerro hartaasti. Kun kerrot tarinaa joka päivä, vähän kerrallaan, ei sinun tarvitse väittää ja huutaa. Sen sijaan saat mahdollisuuden näyttää ja osoittaa. Äläkä väheksy pienintäkään yksityiskohtaa. Sinä olet niihin varmasti kyllästynyt, mutta me emme. Tuotteesi on hyvä ja se on kiinnostava. Ethän sinä sitä muuten myisi.

Kanavalla, missä tarinaa kerrot, ei ole väliä. Kunhan vain huolehdit, että olemme kuulemassa. Tee siitä vaikka TV-sarja.



Kirjoittaja Jussi Ylävaara yrittää ammatikseen, mutta epätoivoisesti, näyttää Dave Grohlilta. Vapaa-aikanaan Jussi toimii Dinglellä strategisena suunnittelijana ja kitaristina nuoressa ja lupaavassa Year Gone -yhtyeessä.




Dinglen aiemmat vieraspostaukset:
Johda joukkosi kohti digitaalisuutta ja avoimuutta
Video: Sosiaalinen media kyykyttää
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa: konteksti on uusi musta

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää

08.05.2024

Datan laadun arviointi: Tekniikoita ja käytäntöjä

Data on nykyaikaisen liiketoiminnan valuutta, ja sen laatu on kriittinen tekijä menestyksen kannalta. Datan arvo määräytyy pitkälti sen laadun kautta, ja jotta siitä saadaan maksimaalinen arvo, tulee sitä hallita tehokkaasti. Näin datan hallinnasta tulee prosessi, joka mahdollistaa organisaation datan hyödyntämisen strategisessa päätöksenteossa ja liiketoiminnan tulosten parantamisessa sen eri prosessien kautta, kuten markkinoinnin ja myynnin.

lue lisää

23.04.2024

IAB Studio: Retail Media - Suomi vs. Eurooppa 1/2

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta

lue lisää

23.04.2024

IAB Studio: Retail Median mahdollisuudet ja tulevaisuuden näkymät 2/2

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta

lue lisää