Jo puolet Euroopan display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisesti
IAB Europe julkaisi tänään dmexco-konferenssissä yhteistyössä IHS Markitin kanssa tekemänsä raportin. Raportin mukaan ohjelmallinen display-mainonnan markkina jatkoi toista vuotta kaksinumeroista kasvua hypäten 42,7 prosenttia vuoden 2015 5,7 miljardista eurosta 8,1 miljardiin euroon vuonna 2016.

Raportista käy ilmi, että 50,1 prosenttia Euroopan display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisti. Lisäksi ohjelmallinen videomainonta kasvoi eksponentiaalisesti 155 prosenttia ja edustaa nyt yli 45 prosentin osuutta koko videomainonnasta. Mobiilimainonta jatkaa "eniten" ohjelmallisena formaattina, kun siitä 65 prosenttia ostettiin ohjelmallisesti vuonna 2016.
11.12.2025
Digitaalisten ulkomainospintojen kartta
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä on koonnut kattavan kartan, joka kokoaa yhteen työryhmään kuuluvien yritysten kaikki digitaaliset ulkomainospinnat. Kartan avulla voit selata, rajata ja hakea mainospintoja toimijoiden, kaupunkien sekä ulkomainospintojen ominaisuuksien mukaan.
lue lisää10.12.2025
Pelimainonnan nykytila ja trendit Suomessa 2025 -kysely
Haluamme kartoittaa, missä pelimainonta Suomessa tällä hetkellä menee ja mitä trendejä on nousemassa. Pelimainonta kattaa sekä mobiilipelien mainospaikat, pelien sisäiset mainosratkaisut että e-urheilun.
lue lisää04.12.2025
Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää27.11.2025
IAB Insider: Miten Tokmanni laajentaa retail median markkinoille ja haastaa perinteisen mediakentän?
Kauppa ei enää tee katetta pelkästään myymällä tuotteita vaan yhä useampi ketju alkaa kaupallistaa myös kaupan dataa, asiakaskohtaamisia ja myymäläympäristöjä. Jaksossa opit, millaisia mahdollisuuksia avoin retail media tarjoaa kaupan toimijoille ja miten brändit voivat tavoittaa kuluttajia hyödyntämällä kaupan ostosdataa. Jakson vieraina ovat retail-median konkari Janne Lehtinen Aller ReTALEsta ja Tokmannin kaupallinen johtaja Veli-Pekka “VeePee” Ääri.
lue lisää