Icon
Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat IABlogi

Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat

13.09.2023 | Petri Mertanen, Datatyöryhmän puheenjohtaja

Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen osana yrityksen tai organisaation muuta markkinointia ja viestintää on monipuolistunut ja käsiteltävät teemat ovat laajentuneet. Vaikuttajamarkkinointi nähdään nykyään myös merkittävänä vastuullisuusviestinnän keinona ja yritykset etsivät yhteistyökumppaniksi vaikuttajia, jotka jakavat samanlaiset arvot ja näkemykset.

Tulokset käyvät ilmi vaikuttajamarkkinointitoimisto PING Helsingin yhteistyössä Marketing Finlandin, IAB Finlandin, SPOT ry:n ja MMA:n teettämästä Vaikuttajamarkkinoinnin Pulssikyselystä.

Vaikuttajavalintoja tehdessä tykkäys- ja seuraajamäärien sijaan yritykset ovat nykypäivänä kiinnostuneempia vaikuttajan ja yrityksen arvojen yhteensopivuudesta. Näkemysten kohtaaminen vahvistaa yrityksen uskottavuutta sekä takaa laadukkaat ja aidot sisällöt.

Vaikuttajayhteistyössä korostuvat vastuullisuuden teemat ja inhimilliset tarinat

Arvojen korostuminen vaikuttajavalinnoissa näkyy myös teemoissa, joista vaikuttajien kanssa halutaan viestiä. Pulssikyselyyn vastanneista 71 prosenttia on hyödyntänyt tai haluaa tulevaisuudessa hyödyntää vaikuttajamarkkinointia vastuullisuusteemoista viestimiseen.

Vaikuttajamarkkinointia hyödynnetään yleisimmin tunnettuuden kasvattamiseksi tietyissä kohderyhmissä. Toisiksi eniten vaikuttajamarkkinointia kuitenkin hyödynnetään tunteiden, tarinoiden ja inhimillisyyden tuomiseksi osaksi muuta markkinointia. Vaikuttajien aito ote yrityksen sisältöihin voi luoda ainutlaatuista lisäarvoa yrityksen brändin inhimillistämiseksi.

Mainostajille suunnattu Pulssikysely toteutettiin nyt jo kuudetta kertaa. Lue viime vuoden tuloksista täältä. Kyselyn tulokset antavat kattavan kuvan vaikuttajamarkkinoinnin trendeistä, käytänteistä ja tulevaisuuden suuntauksista Suomessa.

Kiinnostaako sosiaaliseen mediaan ja somevaikuttajiin liittyvät mielipiteet ja somen käyttötavat kuluttajien näkökulmasta? PING Webinaarissa 20.9. väitöskirjatutkija Tuija Aalto esittelee Media-alan tutkimussäätiön rahoituksella toteutetun, suomalaisten somekäyttöä, asenteita ja odotuksia mittaavan tutkimuksen tuloksia. Ilmoittaudu mukaan!

Lähde: PING Helsinki

 

12.12.2025

IAB Finlandin syyskokous: uudet hallituksen jäsenet vahvistavat yhdistyksen asemaa digimainonnan ekosysteemin edelläkävijänä

IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.

lue lisää

12.12.2025

IAB Insider: Päivittäistavaroita ei voi mainostaa audiolla - vai voiko sittenkin?

Jaksossa tarkastellaan ajankohtaisia näkökulmia FMCG-toimialalle. Mukana keskustelemassa on myös Bauer Median markkinointi- ja myyntijohtaja Satu Laakso, joka avaa, miten audio voi toimia mainostajille keinona erottautua, jäädä mieleen ja rakentaa kustannustehokasta toistoa erityisesti silloin, kun ostajan huomio pitäisi ohjata tuhansien vaihtoehtojen joukosta juuri omaan tuotteeseen. Jakso on alunperin julkaistu myös Bauer Median kanavilla.

lue lisää

11.12.2025

Digitaalisten ulkomainospintojen kartta

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä on koonnut kattavan kartan, joka kokoaa yhteen työryhmään kuuluvien yritysten kaikki digitaaliset ulkomainospinnat. Kartan avulla voit selata, rajata ja hakea mainospintoja toimijoiden, kaupunkien sekä ulkomainospintojen ominaisuuksien mukaan.

lue lisää

10.12.2025

Pelimainonnan nykytila ja trendit Suomessa 2025 -kysely

Haluamme kartoittaa, missä pelimainonta Suomessa tällä hetkellä menee ja mitä trendejä on nousemassa. Pelimainonta kattaa sekä mobiilipelien mainospaikat, pelien sisäiset mainosratkaisut että e-urheilun.

lue lisää