Icon
Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat IABlogi

Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat

13.09.2023 | Petri Mertanen, Datatyöryhmän puheenjohtaja

Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen osana yrityksen tai organisaation muuta markkinointia ja viestintää on monipuolistunut ja käsiteltävät teemat ovat laajentuneet. Vaikuttajamarkkinointi nähdään nykyään myös merkittävänä vastuullisuusviestinnän keinona ja yritykset etsivät yhteistyökumppaniksi vaikuttajia, jotka jakavat samanlaiset arvot ja näkemykset.

Tulokset käyvät ilmi vaikuttajamarkkinointitoimisto PING Helsingin yhteistyössä Marketing Finlandin, IAB Finlandin, SPOT ry:n ja MMA:n teettämästä Vaikuttajamarkkinoinnin Pulssikyselystä.

Vaikuttajavalintoja tehdessä tykkäys- ja seuraajamäärien sijaan yritykset ovat nykypäivänä kiinnostuneempia vaikuttajan ja yrityksen arvojen yhteensopivuudesta. Näkemysten kohtaaminen vahvistaa yrityksen uskottavuutta sekä takaa laadukkaat ja aidot sisällöt.

Vaikuttajayhteistyössä korostuvat vastuullisuuden teemat ja inhimilliset tarinat

Arvojen korostuminen vaikuttajavalinnoissa näkyy myös teemoissa, joista vaikuttajien kanssa halutaan viestiä. Pulssikyselyyn vastanneista 71 prosenttia on hyödyntänyt tai haluaa tulevaisuudessa hyödyntää vaikuttajamarkkinointia vastuullisuusteemoista viestimiseen.

Vaikuttajamarkkinointia hyödynnetään yleisimmin tunnettuuden kasvattamiseksi tietyissä kohderyhmissä. Toisiksi eniten vaikuttajamarkkinointia kuitenkin hyödynnetään tunteiden, tarinoiden ja inhimillisyyden tuomiseksi osaksi muuta markkinointia. Vaikuttajien aito ote yrityksen sisältöihin voi luoda ainutlaatuista lisäarvoa yrityksen brändin inhimillistämiseksi.

Mainostajille suunnattu Pulssikysely toteutettiin nyt jo kuudetta kertaa. Lue viime vuoden tuloksista täältä. Kyselyn tulokset antavat kattavan kuvan vaikuttajamarkkinoinnin trendeistä, käytänteistä ja tulevaisuuden suuntauksista Suomessa.

Kiinnostaako sosiaaliseen mediaan ja somevaikuttajiin liittyvät mielipiteet ja somen käyttötavat kuluttajien näkökulmasta? PING Webinaarissa 20.9. väitöskirjatutkija Tuija Aalto esittelee Media-alan tutkimussäätiön rahoituksella toteutetun, suomalaisten somekäyttöä, asenteita ja odotuksia mittaavan tutkimuksen tuloksia. Ilmoittaudu mukaan!

Lähde: PING Helsinki

 

11.10.2024

Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?

Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.

lue lisää

10.10.2024

Konversi0-0ptimistit: Finnkinon leffapeli - Viihdettä ja vaikuttavaa markkinointia

Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. UUTTA! Nyt voit kuuntelun lisäksi myös katsoa IAB videopodcasteja!

lue lisää

09.10.2024

IAB Jäsenesittely: Reetta Peltola ja s360

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Reetta Peltola ja s360

lue lisää

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää