
IAB Studio: Internet ilman kohdennettua mainontaa - Maksetaanko datalla vai rahalla?
Meillä kävi IAB Studiossa Pasin vieraina Pami Bergman Kantarilta ja Anna Paimela Iconicsilta puhumassa Media-alan tutkimussäätiön ja IAB Finlandin tuoreesta tutkimuksesta: Internet ilman kohdennettua mainontaa.
Internet ilman kohdennettua mainontaa -tutkimus julkaistiin alkuvuodesta 2022 ja kävimme IAB studiossa hyvää keskustelua tutkimuksen keskeisimmistä tuloksista. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda kuluttajan ääntä esille ja selvittää miten tyytyväisiä kuluttajat ovat nykyiseen mainosrahoitteiseen internetiin. Tutkimuksen kautta esiin nousseita kysymyksiä olivat muun muassa, ymmärtävätkö kuluttajat oikeasti miten paljon mainonta rahoittaa kaupallista mediaa? Mitä ja millä kuluttajat ovat valmiita maksamaan uutissisällöstä?
Vierailta tuli mm. kritiikkiä koskien evästebannereita. Bannerit koetaan monin paikoin epäselviksi eli ymmärtääkö kuluttaja mihin hän antaa suostumuksensa ja minne tiedot ovat menossa. Ideaalitilanteessa evästebannerista pitäisi käydä yhtä selkeästi ilmi, kuinka hyväksyä tai kuinka kieltää tietojen antaminen. Miten evästebannereista saataisiin selkeämpiä ja kuluttajaystävällisempiä kieleltään ja ulkoasultaan?
Kuuntele informatiivinen IAB Studion jakso ja lataa tutkimusraportti TÄSTÄ!
Kuuntele koko jakso tästä:
Kiinnostaako yhteistyö IAB Studion kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!
Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
29.03.2023
Mainonnan videoistuminen jatkui myös vuonna 2022
Digitaalisen videomainonnan kokonaismäärä Suomessa vuonna 2022 oli noin 159 miljoonaa euroa. Kokonaisuus rakentuu instream-, outstream-, some- ja inbanner -mainonnasta. Vuoteen 2021 verrattuna digivideomainonnan määrä kavoi 14%. Vastaavasti vuoden 2022 aikana koko digikakun volyymin kasvoi noin 10 % ja kaikkien mediainvestointien (digitaaliset ja ei-digitaaliset yhteensä) määrä 4 %.
lue lisää28.03.2023
IAB Europe -tutkimuskysely: Alle puolet yrityksistä seuraavat digimainonnan hiilijalanjälkeä
Internetin osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on eri arvioiden mukaan 2-4%, joka vastaa lentoliikenteen osuutta. Päästöjen on arvioitu tuplaantuvan 2025 mennessä. Digitaalisen mainonnan osuus koko infrastruktuurin hiilijalanjäljestä on erään vuonna 2018 tehdyn arvion mukaan noin 10%, luultavasti nykyään huomattavasti enemmän. Toisen arvion mukaan 70% median verkkosivun latautumiseen kuluvasta sähköstä voidaan liittää digimainontaan.
lue lisää21.03.2023
IAB Jäsenesittely: NØRR3 ja Anni Honkaniemi
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa NØRR3 ja Anni Honkaniemi
lue lisää21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää