Digitaalista muutosta tekemässä – viisi vinkkiä verkkopalvelun kehittämiseen
IAB Finland oli kumppanina DigiArena -tapahtumassa 17.5. Messukeskuksessa. Mediatalo Keskisuomalaisen digijohtaja ja IAB:n hallituksen puheenjohtaja Kirsi Hakaniemi oli kertomassa, miksi melkein 150-vuotiaan mediatalon on pitänyt muuttua ja kuinka digitaalista muutosta on tehty. Meillä Haaga-Helian tradenomi-opiskelijoilla oli tilaisuus kuunnella Kirsin esitys ja poimia ajatuksia siitä.
Media-ala on ollut jo pitkään digitaalisessa muutoksessa, joten sieltä saadut verkkopalvelun kehittämisen opit pätevät monella muullakin alalla. Tässä Kirsin vinkit digitaaliseen muutokseen:
1. Pysy ajan hermolla, mutta pidä mielessä oma pitkän tähtäimen visio
Muuttuvassa maailmassa on tärkeää olla tietoinen ja kokeilla uusia juttuja. Samalla on tärkeää, että kehittämiseen otetaan mukaan vain ne asiat, jotka sopivat omaan strategiaan ja pitkän tähtäimen visioon.
2. Digipalvelua kehitettäessä luota dataan, älä mutuun.
Palvelua ei voi kehittää vain omien mielipiteiden perusteella, vaan on tärkeää muistaa katsoa dataa. Älä päästä hippoja prosessiin.
3. Digimaailmassa tuote ei ole koskaan valmis, vaan vaatii jatkuvaa kehittämistä.
Aikaisemmin tuote hiottiin täysin valmiiksi ennen, kun se annettiin asiakkaille. Nopeasti muuttuvassa maailmassa minimum viable product riittää, ja kehittämistä jatketaan käyttäjäpalautteen ja analytiikan perustella.
4. Uutispalvelu pitää mieltää myös verkkokaupaksi.
Pelkkä sisällön tuottaminen ei riitä vaan mallia pitää ottaa verkkokaupoista.
• Omien asiakkaiden kannalta paras käyttökokemus
• Omien asiakkaiden kannalta paras ostokokemus
• Sisältöjen ja tuotteiden markkinointi
• Käyttäjien hakeminen kokeillen monesta kanavasta
• Personoinnit ja suosittelut
5. Ota koko organisaatio mukaan digitaaliseen muutokseen
Digitaalista muutosta tehdään yhdessä moniosaavissa tiimeissä. Keskustelun pitää toimia ylhäältä alas ja alhaalta ylös.
Lue lisää: Mediatalo Keskisuomalaisen digijohtajan Kirsi Hakaniemen ajatuksista: Digitaalisen asiakaskokemuksen jäljillä (kohdassa Yhteistyössä: DigiArena Helsinki)
Suvi Sillstén
03.10.2024
Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää27.09.2024
Konversi0-0ptimistit: Otavamedian sisältömarkkinoinnin trendit osa 2
Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. Pasin kanssa studiossa on Otavamedian Maarit Nykänen ja Satu Laksola puhumassa sisältömarkkinoinnin trendeistä.
lue lisää27.09.2024
Konversi0-0ptimistit: Otavamedia digimarkkinan murroksessa osa 1
Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. Pasin kanssa studiossa on Otavamedian Tomi Takanen ja Jukka Pulkkinen. Tänään studiossa puhutaan mitä mediamarkkinalle kuuluu ja erityisesti mitä Otavamedialle kuuluu 2024.
lue lisää17.09.2024
Unohda nämä harhaluulot mainonnan kohdentamisesta
Mediatalon edustajana törmää sekä realistisiin näkemyksiin että suoranaisiin harhaluuloihin siitä, miten mainoskampanjoita oikein kannattaa kohdentaa. Myytinmurtajien hengessä tartumme väittämään kerrallaan ja selvitämme totuuden urbaanilegendojen takaa. Sorrutko tietämättäsi samoihin harhaluuloihin kuin moni muu? Lue juttu, niin tiedät.
lue lisää