
Digitaalista muutosta tekemässä – viisi vinkkiä verkkopalvelun kehittämiseen
IAB Finland oli kumppanina DigiArena -tapahtumassa 17.5. Messukeskuksessa. Mediatalo Keskisuomalaisen digijohtaja ja IAB:n hallituksen puheenjohtaja Kirsi Hakaniemi oli kertomassa, miksi melkein 150-vuotiaan mediatalon on pitänyt muuttua ja kuinka digitaalista muutosta on tehty. Meillä Haaga-Helian tradenomi-opiskelijoilla oli tilaisuus kuunnella Kirsin esitys ja poimia ajatuksia siitä.
Media-ala on ollut jo pitkään digitaalisessa muutoksessa, joten sieltä saadut verkkopalvelun kehittämisen opit pätevät monella muullakin alalla. Tässä Kirsin vinkit digitaaliseen muutokseen:
1. Pysy ajan hermolla, mutta pidä mielessä oma pitkän tähtäimen visio
Muuttuvassa maailmassa on tärkeää olla tietoinen ja kokeilla uusia juttuja. Samalla on tärkeää, että kehittämiseen otetaan mukaan vain ne asiat, jotka sopivat omaan strategiaan ja pitkän tähtäimen visioon.
2. Digipalvelua kehitettäessä luota dataan, älä mutuun.
Palvelua ei voi kehittää vain omien mielipiteiden perusteella, vaan on tärkeää muistaa katsoa dataa. Älä päästä hippoja prosessiin.
3. Digimaailmassa tuote ei ole koskaan valmis, vaan vaatii jatkuvaa kehittämistä.
Aikaisemmin tuote hiottiin täysin valmiiksi ennen, kun se annettiin asiakkaille. Nopeasti muuttuvassa maailmassa minimum viable product riittää, ja kehittämistä jatketaan käyttäjäpalautteen ja analytiikan perustella.
4. Uutispalvelu pitää mieltää myös verkkokaupaksi.
Pelkkä sisällön tuottaminen ei riitä vaan mallia pitää ottaa verkkokaupoista.
• Omien asiakkaiden kannalta paras käyttökokemus
• Omien asiakkaiden kannalta paras ostokokemus
• Sisältöjen ja tuotteiden markkinointi
• Käyttäjien hakeminen kokeillen monesta kanavasta
• Personoinnit ja suosittelut
5. Ota koko organisaatio mukaan digitaaliseen muutokseen
Digitaalista muutosta tehdään yhdessä moniosaavissa tiimeissä. Keskustelun pitää toimia ylhäältä alas ja alhaalta ylös.
Lue lisää: Mediatalo Keskisuomalaisen digijohtajan Kirsi Hakaniemen ajatuksista: Digitaalisen asiakaskokemuksen jäljillä (kohdassa Yhteistyössä: DigiArena Helsinki)
Suvi Sillstén
09.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2
Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?
lue lisää02.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1
Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.
lue lisää28.04.2025
IAB Jäsenesittely: Broman Group Oy ja Seppo Niemelä
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Broman Group Oy ja Seppo Niemelä
lue lisää25.04.2025
KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa
KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.
lue lisää