Icon
55 % mediamainonnasta digitaalista vuoden ensimmäisellä kvartaalilla IABlogi

55 % mediamainonnasta digitaalista vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

27.04.2022 | IAB Finland

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 ensimmäisellä kvartaalilla oli 161,8 milj. euroa ja reilusti yli puolet (55 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Vuoden 2021 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna kaikki suurimmat digimainonnan momentit olivat yli 10 % kasvussa.

”Digimainonnan kasvu jatkui odotusten mukaisesti vuoden 2022 alussa kautta linjan vahvana. Some- ja hakumainonnan voimakas kasvu lienee useimmille tuttua, mutta ensimmäisen kvartaalin aikana myös mm. display- ja instream-mainonta olivat hyvällä kasvu-uralla. Uskon myönteiseen kehitykseen lähitulevaisuudessa. Tuttujen digimainonnan ratkaisuiden lisäksi nopeasti digitalisoituvat mediat, kuten ulkomainonta, audio ja olohuonetelkku, tulevat näkymään entistä useammin markkinointikampanjoissa. Puhumattakaan somemainonnan mahdollisuuksien jatkuvasta monipuolistumisesta. Saimme ensimmäisen kvartaalin aikana tehtyä yhdessä Kantarin kanssa vuoden 2021 estimaatin vaikuttajamarkkinoinnin määrästä. Toivottavasti toisen kvartaalin lopuksi voimme kertoa taas uutta tietoa Suomen digimarkkinasta”, kertoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

Lue ensimmäisen kvartaalin mediamainonnasta myös Kantarin sivustolta.

27.06.2025

IAB Insider: Snapchat 2025 – Miten alusta palvelee brändejä ja vaikuttajia nyt?

Snapchat ei ole katoamassa mihinkään – päinvastoin! Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten Snapchat toimii vaikuttajille ja brändeille vuonna 2025. Vieraana vaikuttaja Henny Harjusola ja Snapchatin Suomen kaupallinen edustaja Mimi Alén.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

16.06.2025

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.

lue lisää

13.06.2025

IAB Insider: Boots-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta

Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Radford, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.

lue lisää