Icon
IAB Studio: Mitä ihmettä Google Analyticsin ympärillä tapahtuu IABlogi

IAB Studio: Mitä ihmettä Google Analyticsin ympärillä tapahtuu

18.03.2022 | iab

Meillä kävi IAB Studiossa Pasin vieraina Christopher Fernandez Matterkindilta ja Petri Mertanen Mertanen Analyticisilta puhumassa päivän polttavasta aiheesta: mitä ihmettä Google Analyticsin ympärillä tapahtuu?

Mitä Google Analyticsin ympärillä oikein tapahtuu

Usean Euroopan maan tietosuojaviranomainen on todennut alkuvuoden aikana, että Google Analyticsin keräämää sivustoanalytiikkadataa on siirretty ilman riittävää lupaprosessia Yhdysvalloissa sijaitseville palvelimille. Tätä kautta mm. Itävallan ja Ranskan viranomaiset ovat linjanneet Google Analyticsin rikkovan GDPR-asetusta. Tietosuojaviranomaiset ovat saaneet asian käsittelyyn tietosuoja-aktivistien (NOYB) valitusten kautta ja valituksia on tullut edellämainittujen maiden lisäksi myös muualla Euroopassa.

Tarvitseeko olla huolissaan?
Suomessa ei vastaavia päätöksiä viranomaisten osalta ole tullut, mutta Traficom on aloittamassa selvitysprosessia julkishallinnon organisaatioiden käyttämistä pilvipalveluista. Varsinaiseen paniikkiin asian tiimoilta tässä vaiheessa tuskin on syytä ja erityisesti kannattaa muistaa, että kyse on kaikista markkinoinnin työkaluista, joiden palvelimet sijaitsevat Euroopan ulkopuolella. Google Analytics on joutunut valokeilaan mm. suuren käyttäjämäärän takia.

Kuuntele lisää Toffen ja Peten näkemyksiä IAB Studiosta!

 

Kuuntele koko jakso tästä:

 

Kiinnostaako yhteistyö IAB Studion kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!

Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa: 



blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

05.11.2025

REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.

lue lisää

28.10.2025

IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet

Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.

lue lisää

26.09.2025

IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?

Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää