Icon
IAB selvitti: Suomessa mainosnäytöistä blokataan esto-ohjelmilla 8,1 % IABlogi

IAB selvitti: Suomessa mainosnäytöistä blokataan esto-ohjelmilla 8,1 %

07.09.2017

IAB Finland selvitti suomalaisilta julkaisijoilta ad blocking- eli mainonnanesto-ohjelmien käytön laajuutta kesän 2017 aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka suuri osa suomalaisista mainosnäytöistä päätyy mainonnanesto-ohjelmien estämäksi. Samalla selvitettiin mitä eri keinoja julkaisijat ovat käyttäneet mainonnaneston vähentämiseksi ja mitä ne aikovat tulevaisuudessa tehdä. Kyselyyn vastasi yhteensä 12 mediataloa, joiden sivustot edustavat merkittävää osaa suomalaisista verkkomedioista.

Kyselyyn vastanneista julkaisijoista 80 % kertoi mitanneensa mainonnanesto-ohjelmien käytön määrää omilla sivustoillaan satunnaisesti ja 75 % seuraavansa kehitystä jatkuvasti. Päätelaitteista tarkimmin seurattuja ovat perinteiset tietokoneet, joihin mainonnanesto-ohjelmien käyttö keskittyykin mobiililaitteita vahvemmin. Yli puolet vastaajista oli kuitenkin mitannut esto-ohjelmien käyttöä myös mobiililaitteilla.

IAB Finlandin selvitys osoitti, että kaikki päätelaitteet huomioituina keskimäärin 8,1 prosenttia mainosnäytöistä päätyy esto-ohjelmien blokkaamaksi. Mainosnäyttöjen esto oli suurinta perinteisillä tietokoneilla, 15,6 %. Vastaavasti mobiililaitteissa osuus oli 2,0 % ja tablettilaitteilla 1,7 %. Mainonnaneston määrä on pysynyt IAB:n vuonna 2016 tehdyn kyselyn tasolla.

IAB Finlandin selvityksen tulokset noudattelevat vahvasti kansainvälisten selvitysten tuloksia. Myös Suomessa aktiivisimpia mainonnanesto-ohjelmien käyttäjiä näyttää löytyvän nuorten miesten suosimilta sivustoilta.

Kotimaiset julkaisijat ovat olleet aktiivisia selvittämään eri mahdollisuuksia mainonnanesto-ohjelmien käytön vähentämiseksi. Käytännössä esimerkiksi esto-ohjelmia käyttävien pääsyn estämistä sisällön pariin ei ole kuitenkaan toteutettu yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta.

IAB kannustaa vahvasti julkaisijoita, mainostajia ja luovia toimistoja kiinnittämään huomiota mainonnan tekniseen ja luovaan laatuun sekä palvelussa esitettävän mainonnan määrään. Koko mainonnan arvoketjun tulisi huolehtia mainonnan laadusta käyttäjän näkökulmasta. 

IAB Finland on IAB Europen mukana kansainvälisessä Coalition for Better Ads -hankkeessa. Mainonnan laadun parantuessa myös tarve mainonnan estämiselle vähenee.

Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.
IAB Finland Ad blocking työryhmän puolesta: Jan Träskelin, Head of Online Advertising Technology & Development, Sanoma etunimi.sukunimi@sanoma.fi
Petri Kokkonen, CEO, Relevant, etunimi.sukunimi@relevant.fi

26.04.2017

Uusi julkaisijakysely mainonnaneston käytöstä Suomessa

Mainonannesto puhuttaa edelleen, ketkä sitä käyttävät?

lue lisää

21.02.2017

Mainonnan laatu

Laadukas mainonta ei häiritse mediakokemusta, vaan parhaimmillaan antaa sille lisäarvoa natiivissa muodossa.

lue lisää

18.01.2016

Rojukasat pois, onnellisuus tilalle

Sopiiko maailman valloittanut järjestelysensaatio myös markkinoijan tarpeisiin?

lue lisää

19.11.2015

Laatu edellä ongelmien kimppuun

Brysselissä pohditaan tällä hetkellä merkittäviä digiasioita, kertoi IAB Europen johtaja Suomen-vierailullaan.

lue lisää