IAB Finlandille uusi hallitus ja uusia työryhmiä
IAB Finlandin syyskokouksessa esiteltiin 2019 toiminnan tavoitteita ja käytiin läpi budjetti, toimintasuunnitelma ja työryhmien suunnitelmat sekä valittiin uusi hallitus. Ensi vuonna on luvassa maksullisia ja maksuttomia seminaareja, oppaita ja julkaisuja sekä natiivimainonnan, markkinointiteknologian ja ohjelmallisen ostamisen koulutusta. Digimarkkinoijien ja digimediamyyjien sertifiointiohjelmat sekä IDM digitaalisen markkinoinnin kansainvälinen koulutus jatkuu entistä laajempana.
Alkuvuodesta toteutetaan IAB:n sivusto- ja ilmeuudistus ja lähdetään toteuttamaan uudistettua markkinointiviestintää yhdessä kumppanimme Storyboundin kanssa. Lisäarvoa jäsenyyteen tuovat vain jäsenille suunnattu syventävä ja laajempi sisältötarjonta.
Työryhmistä jatkavat tietosuoja, videomainonta, ohjelmallinen ostaminen, markkinointiteknologia, ad spend, sisältömarkkinointi sekä viewability. Uusina työryhminä aloittavat luovuuden työryhmä ja Digital Audio -työryhmä.
Puolet 12 paikkaisesta hallituksesta on vuosittain vaihtovuorossa.
2019 hallituksessa jatkavat
Alma Media Oyj, Johanna Vartiainen
Dentsu Aegis Network Oy, Timo Petänen
Keskisuomalainen Oyj, Kirsi Hakaniemi
Sanoma Oyj, Timo Rinne
SEK Oy, Tommi Pelkonen
Otavamedia Oy, Jukka Pulkkinen
Vuosille 2019-2020 valittiin
Veikkaus Oy, Eetu Paloheimo
Kotipizza Group Oyj, Johanna Kuosmanen
Relevant Digital Oy, Petri Kokkonen
Eversheds Asianajotoimisto Oy, Mari Rusi
IPG Mediabrands Oy, Christopher Fernandez
Artefact Oy, Jesse Ketonen
Hallitus valitsi järjestäytymiskokouksessaan puheenjohtajakseen Petri Kokkosen ja varapuheenjohtaksi Timo Rinteen. Uuden hallituksen toimikausi alkaa 1.1.2019. Toiminnanjohtajana jatkaa Birgitta Takala.
”Uuden hallituksen toimikausi alkaa hyvissä merkeissä. Edeltävät hallitukset, IAB:n toimisto ja ennen kaikkea lukuisat vapaaehtoiset työryhmissä työskentelevät digisankarit ovat luoneet vahvan pohjan IAB:n toiminnalle. Toimialamme kasvaa hyvää vauhtia. Paikallisten toimijoiden tulee tehdä yhä tiiviimpää yhteistyötä, jotta riittävän iso osa kasvusta jää kotimarkkinalle. Tälle yhteistyölle IAB tarjoaa hyvän pohjan, yhdistäen sekä mainonnan ostajat että -myyjät ja markkinoinnin tekijät.” Toteaa hallituksen tuleva puheenjohtaja Petri Kokkonen.
19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää28.10.2025
IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet
Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.
lue lisää26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää