IAB Europe julkaisi GDPR:n läpinäkyvyys- ja suostumuskehyksen kommentoitavaksi

IAB Europe on julkaissut GDPR:n läpinäkyvyys- ja suostumuskehykseen liittyvät tekniset erittelyt kommentoitavaksi. Toimialan yhteisen puiteohjelman tavoitteena on auttaa julkaisijoita, teknologian toimittajia, mainostajia ja koko toimitusketjua täyttämään läpinäkyvyyden vaatimukset GDPR:n mukaisesti kattaen myös käyttäjien suostumusmekanismin. Suostumuskehys perustuu ei-kaupalliseen avoimen lähdekoodin suostumusstandardiin, joka toimii reaaliaikaisesti. Lopullinen versio on tarkoitus julkaista huhtikuun puolivälissä. Kiinnostuneilla on kommentoinnin lisäksi mahdollisuus antaa lisää palautetta ja esittää kysymyksiä osallistumalla Q&A-webinaareihin maalis-huhtikuussa.
IAB:n keskustelutilaisuus kiinnosti
Viime viikolla IAB Finlandin järjestämä keskustelutilaisuus keräsi 25 kiinnostunutta digimainonnan asiantuntijaa kuulemaan IAB Europen edustajan esitystä GDPR-standardista ja sen käyttöönotosta. Matthias Matthiesen, Senior Manager & Privacy & Public Policy, vastaa IAB Europessa tietosuoja- ja yksityisyydensuoja-asioista. EU:n yleinen tietosuoja-asetus GDPR tulee voimaan 25.5.2018. Asetuksessa säädetään uusista ehdoista, jotka koskevat käyttäjien oikeutta saada tietoa henkilötietojensa käytöstä ja mihin tarkoituksiin näitä tietoja käytetään. Ehdot, jotka liittyvät julkaisijan oikeuteen käyttää henkilötietoa suostumuksen perusteella, tulevat myös muuttumaan.

Mistä on kysymys?
Jotta eurooppalaiset julkaisijat ja yhteistyökumppanit voisivat toimia näiden uusien säännösten puitteissa, on IAB Europe yhdessä eurooppalaisten IAB-maiden kanssa kehittynyt alan laajan avoimeen lähdekoodiin perustuvan suostumusstandardin, jonka avulla julkaisijat voivat antaa reaaliaikaisesti tarkkoja tietoja käyttäjille, hankkia käyttäjän suostumuksen kumppaniensa tietojenkäsittelyyn ja välittää tiedot suostumuksesta koko toimitusketjussa. Ratkaisu antaa kustantajille määräysvallan valita, mitkä kolmannet osapuolet voivat toimia heidän sivustollaan ja sovelluksissaan ja määrittää, mihin tarkoituksiin kolmannet osapuolet voivat käsitellä henkilötietoja. Se jättää käyttöliittymän muokkaamisen julkaisijoille ja tarjoaa hajautetun, kevyen ja kustannustehokkaan ratkaisun uudessa GDPR:n vaatimukset täyttävässä ympäristössä. Ratkaisu minimoi internetin häiriöt ja hyödyttää kuluttajia, julkaisijoita ja yrityksiä.
Lyhyesti sanottuna mukana olevat julkaisijat saisivat valita, minkä mainosteknologian myyjien kanssa he haluavat jatkaa työskentelyä mm. ohjelmalliseen ostamiseen liittyen. Toimijat on koottu keskitetyksi listaksi, jolle päästäkseen maailmanlaajuiset toimittajat ovat hakeneet ja maksaneet nimellisen maksun. Kun julkaisijat ovat valinneet myyjät luettelosta, heidän on saatava kuluttajan suostumus kyseisten valmistajien puolesta.
On huomioitava, että 25.5.2018 jälkeen Euroopan maiden omat tietosuojalainsäädännöt tulee olla GDPR:n säännösten mukaiset. Tämä koskee myös Suomea.
Kuluttajien suostumus siihen, että heidän tietojaan käytetään GDPR:n puitteissa, on haaste kaikille – erityisesti yrityksille, joilla ei ole suoraa yhteyttä kuluttajiin ja joiden tuotemerkit eivät ole heille tunnistettavia. Toisaalta julkaisijoilla on vahva asema kysyä kuluttajalta suostumusta. Suostumuskehyksen ja yhteisen standardin avulla IAB Europe toivoo, että ohjelmallisen ostamisen tulot eivät laske, jos julkaisijat saavat suostumuksensa kolmannen osapuolen toimittajien puolesta ja nämä voivat edelleen jatkaa kaupankäyntiä. Teoriassa yhtenäinen lähestymistapa tarkoittaa, että kuluttajat voivat antaa suostumuksen useille myyjille samanaikaisesti, mikä yksinkertaistaisi prosessia.
20.11.2025
IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit
IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää28.10.2025
IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet
Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.
lue lisää