Icon
IAB Europe julkaisi GDPR:n läpinäkyvyys- ja suostumuskehyksen kommentoitavaksi IABlogi

IAB Europe julkaisi GDPR:n läpinäkyvyys- ja suostumuskehyksen kommentoitavaksi

13.03.2018

IAB Europe on julkaissut GDPR:n läpinäkyvyys- ja suostumuskehykseen liittyvät tekniset erittelyt kommentoitavaksi. Toimialan yhteisen puiteohjelman tavoitteena on auttaa julkaisijoita, teknologian toimittajia, mainostajia ja koko toimitusketjua täyttämään läpinäkyvyyden vaatimukset GDPR:n mukaisesti kattaen myös käyttäjien suostumusmekanismin. Suostumuskehys perustuu ei-kaupalliseen avoimen lähdekoodin suostumusstandardiin, joka toimii reaaliaikaisesti. Lopullinen versio on tarkoitus julkaista huhtikuun puolivälissä. Kiinnostuneilla on kommentoinnin lisäksi mahdollisuus antaa lisää palautetta ja esittää kysymyksiä osallistumalla Q&A-webinaareihin maalis-huhtikuussa.

IAB:n keskustelutilaisuus kiinnosti

Viime viikolla IAB Finlandin järjestämä keskustelutilaisuus keräsi 25 kiinnostunutta digimainonnan asiantuntijaa kuulemaan IAB Europen edustajan esitystä GDPR-standardista ja sen käyttöönotosta. Matthias Matthiesen, Senior Manager & Privacy & Public Policy, vastaa IAB Europessa tietosuoja- ja yksityisyydensuoja-asioista. EU:n yleinen tietosuoja-asetus GDPR tulee voimaan 25.5.2018. Asetuksessa säädetään uusista ehdoista, jotka koskevat käyttäjien oikeutta saada tietoa henkilötietojensa käytöstä ja mihin tarkoituksiin näitä tietoja käytetään. Ehdot, jotka liittyvät julkaisijan oikeuteen käyttää henkilötietoa suostumuksen perusteella, tulevat myös muuttumaan.

Mistä on kysymys?

Jotta eurooppalaiset julkaisijat ja yhteistyökumppanit voisivat toimia näiden uusien säännösten puitteissa, on IAB Europe yhdessä eurooppalaisten IAB-maiden kanssa kehittynyt alan laajan avoimeen lähdekoodiin perustuvan suostumusstandardin, jonka avulla julkaisijat voivat antaa reaaliaikaisesti tarkkoja tietoja käyttäjille, hankkia käyttäjän suostumuksen kumppaniensa tietojenkäsittelyyn ja välittää tiedot suostumuksesta koko toimitusketjussa. Ratkaisu antaa kustantajille määräysvallan valita, mitkä kolmannet osapuolet voivat toimia heidän sivustollaan ja sovelluksissaan ja määrittää, mihin tarkoituksiin kolmannet osapuolet voivat käsitellä henkilötietoja. Se jättää käyttöliittymän muokkaamisen julkaisijoille ja tarjoaa hajautetun, kevyen ja kustannustehokkaan ratkaisun uudessa GDPR:n vaatimukset täyttävässä ympäristössä. Ratkaisu minimoi internetin häiriöt ja hyödyttää kuluttajia, julkaisijoita ja yrityksiä.

Lyhyesti sanottuna mukana olevat julkaisijat saisivat valita, minkä mainosteknologian myyjien kanssa he haluavat jatkaa työskentelyä mm. ohjelmalliseen ostamiseen liittyen. Toimijat on koottu keskitetyksi listaksi, jolle päästäkseen maailmanlaajuiset toimittajat ovat hakeneet ja maksaneet nimellisen maksun. Kun julkaisijat ovat valinneet myyjät luettelosta, heidän on saatava kuluttajan suostumus kyseisten valmistajien puolesta.

On huomioitava, että 25.5.2018 jälkeen Euroopan maiden omat tietosuojalainsäädännöt tulee olla GDPR:n säännösten mukaiset. Tämä koskee myös Suomea.

Kuluttajien suostumus siihen, että heidän tietojaan käytetään GDPR:n puitteissa, on haaste kaikille – erityisesti yrityksille, joilla ei ole suoraa yhteyttä kuluttajiin ja joiden tuotemerkit eivät ole heille tunnistettavia. Toisaalta julkaisijoilla on vahva asema kysyä kuluttajalta suostumusta. Suostumuskehyksen ja yhteisen standardin avulla IAB Europe toivoo, että ohjelmallisen ostamisen tulot eivät laske, jos julkaisijat saavat suostumuksensa kolmannen osapuolen toimittajien puolesta ja nämä voivat edelleen jatkaa kaupankäyntiä. Teoriassa yhtenäinen lähestymistapa tarkoittaa, että kuluttajat voivat antaa suostumuksen useille myyjille samanaikaisesti, mikä yksinkertaistaisi prosessia.

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää

27.09.2024

Konversi0-0ptimistit: Otavamedian sisältömarkkinoinnin trendit osa 2

Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. Pasin kanssa studiossa on Otavamedian Maarit Nykänen ja Satu Laksola puhumassa sisältömarkkinoinnin trendeistä. 

lue lisää

27.09.2024

Konversi0-0ptimistit: Otavamedia digimarkkinan murroksessa osa 1

Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. Pasin kanssa studiossa on Otavamedian Tomi Takanen ja Jukka Pulkkinen. Tänään studiossa puhutaan mitä mediamarkkinalle kuuluu ja erityisesti mitä Otavamedialle kuuluu 2024.

lue lisää

17.09.2024

Unohda nämä harhaluulot mainonnan kohdentamisesta

Mediatalon edustajana törmää sekä realistisiin näkemyksiin että suoranaisiin harhaluuloihin siitä, miten mainoskampanjoita oikein kannattaa kohdentaa. Myytinmurtajien hengessä tartumme väittämään kerrallaan ja selvitämme totuuden urbaanilegendojen takaa. Sorrutko tietämättäsi samoihin harhaluuloihin kuin moni muu? Lue juttu, niin tiedät.

lue lisää