Icon
Ensimmäinen suomenkielinen Viewability-opas julkaistu IABlogi

Ensimmäinen suomenkielinen Viewability-opas julkaistu

27.11.2018

IAB Finland julkaisi tänään HOT or NOT -seminaarissa Viewability-oppaan. Sen tarkoituksena on kiteyttää lukijalle, mistä online-mainonnan viewabilityssä eli näkyvyydessä on kyse ja millaista kehitystyötä mainonnan toimiala on asian suhteen tekemässä. Tavoitteena on herättää toimialalla keskustelua, jotta kehitystyötä näkyvyyden ympärillä voi tapahtua.

Julkaisu on ensimmäinen suomenkielinen opas viewabilitystä. Se on ensisijaisesti tarkoitettu mainostajien käyttöön, mutta antaa uutta tietoa myös muille toimijoille. Oppaan on laatinut yhteistyössä IAB Finlandin Viewability-työryhmä puheenjohtaja Susanna Reinikaisen johdolla.

”Toivomme, että opas herättää avointa keskustelua ja auttaa miettimään, mitä kukin toimija voi tehdä omalta osaltaan parantaakseen näkyvyyttä. Näitä asioita on nostettu esille oppaassa. Tavoitteena on auttaa kehittämään viewabilityä eli mainonnan näkyvyyttä markkinalla sekä nostaa asiaa esille yhtenä laadukkaan mainonnan mittarina, mainonnan tehokkuuden mittarina.” taustoittaa Susanna Reinikainen, ja jatkaa: ”Opas oli innostavaa tehdä, koska työryhmässä on korkeatasoista osaamista ja edustajia eri puolilta toimialaa: mainostaja-asiakkaita, mediatoimistoja, julkaisijoita ja mittausjärjestelmän toimittajia. Keskustelu on ollut hedelmällistä. Saimme eri näkökulmat toimijoiden kesken esille hyvin ja rakentavasti. Ja siitä lähdimme pohtimaan, että opas voisi olla tarpeen Suomen markkinalle.”

Lataa opas maksutta täältä.

Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland, birgitta.takala(a)iab.fi
Susanna Reinikainen, työryhmän puheenjohtaja, Product Strategist, Sanoma Media Finland, susanna.reinikainen(a)sanoma.com

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää