
Ensimmäinen suomenkielinen Viewability-opas julkaistu
IAB Finland julkaisi tänään HOT or NOT -seminaarissa Viewability-oppaan. Sen tarkoituksena on kiteyttää lukijalle, mistä online-mainonnan viewabilityssä eli näkyvyydessä on kyse ja millaista kehitystyötä mainonnan toimiala on asian suhteen tekemässä. Tavoitteena on herättää toimialalla keskustelua, jotta kehitystyötä näkyvyyden ympärillä voi tapahtua.
Julkaisu on ensimmäinen suomenkielinen opas viewabilitystä. Se on ensisijaisesti tarkoitettu mainostajien käyttöön, mutta antaa uutta tietoa myös muille toimijoille. Oppaan on laatinut yhteistyössä IAB Finlandin Viewability-työryhmä puheenjohtaja Susanna Reinikaisen johdolla.
”Toivomme, että opas herättää avointa keskustelua ja auttaa miettimään, mitä kukin toimija voi tehdä omalta osaltaan parantaakseen näkyvyyttä. Näitä asioita on nostettu esille oppaassa. Tavoitteena on auttaa kehittämään viewabilityä eli mainonnan näkyvyyttä markkinalla sekä nostaa asiaa esille yhtenä laadukkaan mainonnan mittarina, mainonnan tehokkuuden mittarina.” taustoittaa Susanna Reinikainen, ja jatkaa: ”Opas oli innostavaa tehdä, koska työryhmässä on korkeatasoista osaamista ja edustajia eri puolilta toimialaa: mainostaja-asiakkaita, mediatoimistoja, julkaisijoita ja mittausjärjestelmän toimittajia. Keskustelu on ollut hedelmällistä. Saimme eri näkökulmat toimijoiden kesken esille hyvin ja rakentavasti. Ja siitä lähdimme pohtimaan, että opas voisi olla tarpeen Suomen markkinalle.”
Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland, birgitta.takala(a)iab.fi
Susanna Reinikainen, työryhmän puheenjohtaja, Product Strategist, Sanoma Media Finland, susanna.reinikainen(a)sanoma.com
27.06.2025
IAB Insider: Snapchat 2025 – Miten alusta palvelee brändejä ja vaikuttajia nyt?
Snapchat ei ole katoamassa mihinkään – päinvastoin! Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten Snapchat toimii vaikuttajille ja brändeille vuonna 2025. Vieraana vaikuttaja Henny Harjusola ja Snapchatin Suomen kaupallinen edustaja Mimi Alén.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää13.06.2025
IAB Insider: Boots-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta
Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Radford, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.
lue lisää