Icon
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa IABlogi

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa

10.06.2024 | iab

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

Vuoden 2023 luvut perustuvat kattavaan otantaan. Dataa kerättiin julkaisijoilta, mediatoimistoilta ja tuotantoyhtiöiltä huhti-kesäkuussa 2024. Estimaatti kattaa digitaaliset audiomainokset, sponsoroinnin, sisältöyhteistyön sekä audiosisällön tuotantokustannukset mainosrahoitteisille digitaalisen audion alustoille. Yli puolet markkinasta koostuu tuotantokuluista ja näin ollen mainonnan osuus on noin 40 - 50% kokonaisuudesta.

"Kiitos IAB:n audiotyöryhmälle ja kaikille estimaatin tiedonkeruuseen osallistuneille. IAB arvioi nyt kolmatta kertaa digitaalisen audiomarkkinan koon. Audiomarkkinan kasvuvauhti on kiihtynyt (2022 +27 % ja 2023 +31 %), joka on erittäin positiivinen löydös, kun otamme huomioon koko mediamarkkinan alakulon”,  kommentoi IAB:n Digitaalisen audiomainonnan työryhmän puheenjohtaja Elsa Kalervo (Bauer Media)

Lisätiedot:
Pasi Raassina
IAB FInland, Toiminnanjohtaja
pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726

Elsa Kalervo
Digital Audio Manager / Bauer Media Oy
IAB Finlandin Digitaalinen Audio -työryhmän puheenjohtaja
elsa.kalervo@bauermedia.fi
044 744 2050

IAB Finland on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin tulevaisuutta kehittävä yhteisö, joka tarjoaa koulutusta, kohtaamisia sekä puolueetonta asiantuntijatietoa. IAB Finland on osa kansainvälistä 27 Euroopan maan muodostamaan IAB Europe -yhteisöä.
www.iab.fi
www.iabeurope.eu

 

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

12.12.2025

IAB Finlandin syyskokous: uudet hallituksen jäsenet vahvistavat yhdistyksen asemaa digimainonnan ekosysteemin edelläkävijänä

IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.

lue lisää

12.12.2025

IAB Insider: Päivittäistavaroita ei voi mainostaa audiolla - vai voiko sittenkin?

Jaksossa tarkastellaan ajankohtaisia näkökulmia FMCG-toimialalle. Mukana keskustelemassa on myös Bauer Median markkinointi- ja myyntijohtaja Satu Laakso, joka avaa, miten audio voi toimia mainostajille keinona erottautua, jäädä mieleen ja rakentaa kustannustehokasta toistoa erityisesti silloin, kun ostajan huomio pitäisi ohjata tuhansien vaihtoehtojen joukosta juuri omaan tuotteeseen. Jakso on alunperin julkaistu myös Bauer Median kanavilla.

lue lisää

11.12.2025

Digitaalisten ulkomainospintojen kartta

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä on koonnut kattavan kartan, joka kokoaa yhteen työryhmään kuuluvien yritysten kaikki digitaaliset ulkomainospinnat. Kartan avulla voit selata, rajata ja hakea mainospintoja toimijoiden, kaupunkien sekä ulkomainospintojen ominaisuuksien mukaan.

lue lisää

10.12.2025

Pelimainonnan nykytila ja trendit Suomessa 2025 -kysely

Haluamme kartoittaa, missä pelimainonta Suomessa tällä hetkellä menee ja mitä trendejä on nousemassa. Pelimainonta kattaa sekä mobiilipelien mainospaikat, pelien sisäiset mainosratkaisut että e-urheilun.

lue lisää