
Digimainonnan kolmas kvartaali kiri kasvulla
Kolmannen kvartaalin digimainospanostukset olivat yhteensä 81,7 miljoonaa euroa ja kasvua kertyi yhteensä 13,2 % verrattuna edellisvuoden samaan jaksoon. Vuoden alusta lähtien, tammi-syyskuun panostukset olivat 253,8 miljoonaa euroa kasvun ollessa 9,5 %. Heinä-syyskuussa onnistuttiin kirimään vuoden 2017 keskiarvoa parempi kasvu.
Mediamainonnan kokonaispanostukset tammi-syyskuussa olivat yhteensä 777 miljoonaa euroa ja jäivät edelleen pakkasen puolelle 3 prosenttiyksikön verran. Tästä johtuen digimainonnan osuus mediamainonnan kokonaisuudesta kasvoi edelleen asettuen 33 prosenttiin. Vuoden tarkastelujaksolla digimainonnan markkinaosuus on kasvanut 3 prosenttiyksikköä. Mediamainonnan panostukset printtimedioihin olivat 33,4 % ja panostukset sähköisiin medioihin 61,4 % sekä panostus ulkomedioihin 5,2 % kokonaisuudesta.
Pirteä kolmas kvartaali
Kolmannen kvartaalin suurimmat kasvajat 40 %:n kasvuluvuilla olivat natiivimainonta sekä Facebook-mainonta. Facebook-mainonnan panostukset heinä-syyskuussa kipusivat 14 miljoonaan euroon ja YouTube-mainonnan panostukset 2,1 miljoonaan euroon. YouTube-mainonnan kasvu oli 31,3 %.
IAB Finland julkaisee jatkossa Facebook- ja YouTube-mainonnan panostukset eurooppalaisen käytännön mukaisesti otsikolla Mainonta sosiaalisessa mediassa.
Hakumainonnan pieni notkahdus edellisellä kvartaalilla (huhti-kesäkuussa) korjaantui nyt 5,4 %:n kasvulla panostusten ollessa yhteensä 25,2 miljoonaa euroa.
Ennuste vuodelle 2017 on edelleen positiivinen, digimainonnan kasvu tulee olemaan noin 10 prosentin tuntumassa, jolloin 350 miljoonan euron raja saattaa rikkoutua”, arvioi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.
Haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kerätään kvartaaleittain. IAB Finlandin kvartaaliraporin tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, Dentsu Aegis Network, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty Kantar TNS:n PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.
Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.
26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää22.09.2025
Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt
Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.
lue lisää12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää