
Brändivastaava – kuulutko notkeaan parhaimmistoon?
Hyödynnätkö ilmiöt ja trendit viestinnässäsi vai viilettävätkö kiinnostavat tapahtumat ja ideat ohi ennen kuin ehdit huomioida niitä suunnitelmissasi? Venyykö organisaatiosi uusiin, tuloksellisiin ratkaisuihin vai rajoittaako jähmeys tekoja?
Pokémon GO -ilmiö oli elokuussa lomiltaan palaavien markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisten huulilla. Peli näkyi jäätelökioskin sesonkiannoksen nimessä, kirkot ostivat houkutuslureja ja erilaiset ryhmät organisoituivat metsästyskävelyille. Pokémon GO oli ennen kaikkea osoitus siitä, miten ilmiö toimii. Se kiinnosti, ärsytti ja koukutti.
Harrasta notkeaa vuosiajattelua: ajattele ja kokeile myös maaliskuussa
Markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisten parissa kiirii keskustelu vuosikelloajattelun soveltuvuudesta tai soveltumattomuudesta tähän maailman tilaan, jossa ilmiöt nousevat ja laantuvat vauhdilla. Voiko toimia enää suunnitella vuosi kerrallaan? Moni päätyy notkeaan suunnitelmaan, joka antaa pelivaraa, mutta pakottaa ajattelemaan toimien järkevyyttä myös kesken vuoden.
Suunnitelman notkeustarve perustuu brändin tavoitteisiin ja kohderyhmän käyttäytymiseen. Onko kohderyhmäsi päämedia edelleen teksti-TV vai onko brändisi optimoitava jatkuvasti sisältöratkaisujaan esimerkiksi Snapchatissa?
Jätä käytävämutinat omaan arvoonsa
Moni kehuu toistavansa toimivaa markkinointiviestinnän konseptia tai suunnitelmaa. Omassa organisaatiossa on helppo perustella toimia, jotka on aiemmin todennettu hyviksi. Notkeus on uskallusta kyseenalaistaa kerran toiminut ja ajatella toisin. Älä pelkää käytävämutinoita!
Olisiko Brangelina-kampanja ollut mahdollinen omassa organisaatiossasi vai onko päätöksentekoprosessinne kuin labyrintti ilman ulospääsyä? Kehitä notkeuttasi brändivastaava!
22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää13.09.2023
Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat
Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen osana yrityksen tai organisaation muuta markkinointia ja viestintää on monipuolistunut ja käsiteltävät teemat ovat laajentuneet. Vaikuttajamarkkinointi nähdään nykyään myös merkittävänä vastuullisuusviestinnän keinona ja yritykset etsivät yhteistyökumppaniksi vaikuttajia, jotka jakavat samanlaiset arvot ja näkemykset.
lue lisää30.08.2023
IAB Finlandin datatyöryhmä kysyi alkuvuodesta markkinasta vuoden 2023 panostuskohteita
Kyselyllä halusimme selvittää, markkinointianalytiikan kontekstissa, mihin organisaatiot tulevat panostamaan vuonna 2023. Vastauksia tähän lyhyeen kyselyyn saatiin yhteensä 90 kappaletta, mainostajien edustaessa suurinta ryhmää (noin 41 %). Selvästi tärkeimmäksi panostuskohteeksi nousi vastauksissa ensimmäisen osapuolen data eli 1st party data.
lue lisää30.06.2023
Kun kaupan media kohtasi markkinan
Kaupan media on tullut Suomeen lumipalloefektin lailla maailmalla alkaneen trendin voimasta. Yhtäkkiä suomalaisten markkinointipäälliköiden sekä mediasuunnittelijoiden työpöydällä on tämä uusi, myös retail mediaksi kutsuttu kokonaisuus, joka monelle herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
lue lisää