Icon
Blogiyhteistyön opas, osa 3: Eri tavat tehdä yhteistyötä IABlogi

Blogiyhteistyön opas, osa 3: Eri tavat tehdä yhteistyötä

10.11.2014 | Marko Siltala

IAB Finlandin sosiaalisen median työryhmä julkaisee vuoden lopussa Blogiyhteistyön oppaan, joka sisältää tietoa suomalaisesta blogikentästä, katsauksen erilaisista yhteistyömuodoista ja runsaasti käytännön vinkkejä menestyksekkään blogiyhteistyön tekemiseen. Lisää projektin taustoista kertoo IAB Finlandin markkinointipäällikkö Lotta Heikkeri videohaastattelussa.

Opasta on ollut suunnittelemassa laaja kirjo sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin ammattilaisia. Oppaan lukuja tullaan julkaisemaan IABlogissa pala palalta, jotta kaikki pääsevät kommentoimaan asiaa ennen oppaan valmiin version julkaisua. Haluamme osallistaa kaikki bloggaajat ja digitaalista markkinointia tekevät mukaan projektiin!

Valmis Blogiyhteistyön opas julkaistaan IAB Finlandin Blogiseminaarissa torstaina 11.12.

Postaussarjan aiemmat osat:
1: Suomen blogikenttä
2: Miten löytää oikeat bloggaajat?


Blogiyhteistyön tavat

Tapoja tehdä blogiyhteistyötä on lukemattomia. Joskus on mielekästä valita vain yksi yhteistyön muoto yhden bloggaajan kanssa, toisinaan taas yhdistellä erilaisia blogeja ja yhteistyön muotoja osaksi isompaa kampanjaa. Tärkeintä on löytää yhteistyön muoto, joka sopii brändille ja tuotteelle/palvelulle sekä istuu bloggaajan tyyliin. Alla esimerkkejä erilaisista tavoista tehdä blogiyhteistyötä*:

Blogikampanjointi
- sisältömarkkinointi ja natiivimainonta blogeissa

Tuotteet, palvelut
- tuotetestaukset ja arvostelut
- lukijoista koostettava testiryhmä
- unboxing

Kilpailut, arvonnat, tarjoukset
- arvonta blogissa
- kilpailu bloggaajille (avoin/rajatut bloggaajat)
- kilpailu lukijoille
- alennuskoodit
- kumppanuusmarkkinointi

Tapahtumat
- lehdistötilaisuudet, lanseeraukset
- bloggaajatilaisuudet

Tuote- tai palvelukehitys
- palaute valmiista tuotteesta
- osallistuminen tuotteen/palvelun kehittämiseen / luomiseen
- tuotteen/palvelun henkilöiminen bloggaajaan

Bloggaajan tunnettuuden hyödyntäminen blogin ulkopuolella
- mainoskampanjat
- haastattelut
- edustustilaisuudet, juontokeikat
- bloggaajien tuoma auktorisointi ja referenssit

Blogivierailut
- vierasbloggaaminen /vierasartikkelit
- mainostajan bloggaaminen blogiyhteisön sivuilla

Mainonta blogeissa
- display-mainonta yksittäisissä blogeissa
- display-mainonta blogiverkostoissa
- affiliate-mainokset /kumppanuusmarkkinointi

Sisällöntuotanto ja muut julkaisuoikeudet
- bloggaajien tuottama (ja jakama) sisältö sosiaalisessa mediassa
- bloggaajien tuotosten (esim. valokuvat tai reseptit) hyödyntäminen muualla, kuten mainoksissa tai mainostajan kotisivuilla

Sopimusbloggaaminen
- pitkäkestoinen yhteistyö
- eräänlaista sponsorointia: bloggaaja sitoutuu esimerkiksi käyttämään eksklusiivisesti mainostajan tuotteita (esim. leivontabloggaajan käyttää vain tietyn jauhovalmistajan tuotteita)

Sponsorointi

*Eri yhteistyön muotoja avataan tarkemmin valmiissa oppaassa.


Mielipiteitä, ehdotuksia, ideoita? Sana on vapaa!

16.08.2024

Mittaa edes tätä!

Luova televisiomainos tai tykätty videoklippi somessa - tärkeitä keinoja rakentaa yrityksen brändiä ja saada yritys asiakkaiden ajatuksiin. Pidetty mainos tarkoittaa tunnistettua tuotetta ja yritystä! Tuloksellisen liiketoiminnan kannalta on myös ymmärrettävä sisältöjen toimivuus yrityksen omien tavoitteiden näkökulmasta, ja miten mitata onnistumista. Kokosimme tähän artikkeliin markkinoinnin ammattilaisten ajatuksia mittaamisen minimaalisesta työkalupakista: mitä kannattaa huomioida mittareiden valinnassa, mitä datan lähteitä tyypillisesti tarvitaan, ja mitä asioita ei mittaamalla suoraan havaitse.

lue lisää

09.08.2024

Missä menet Retail media?

IAB Europen (2024) päivitetyn arvion mukaan Retail mediaan käytettävät investoinnit tulevat kasvamaan lähes 22:een miljardiin euroon vuoteen 2026 mennessä. Retail median kasvu Euroopassa vuodesta 2022 vuoteen 2023 arvioidaan olleen +30,2% samalla kun digitaalinen mainosmarkkina kasvoi +11.1%. Viime vuosina vahvaa kasvua osoittaneet video- ja sosiaalisen median mainonta kasvoivat niin ikään 20.9% ja 18.2%, josta saammekin kontekstin Retail median kulmaluvulle.

lue lisää

02.07.2024

IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.

lue lisää

01.07.2024

IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis

lue lisää