
Blogit, sisällöntuotanto ja information sharing
”Information sharing is people caring”
Sisällön kulutus verkossa on kasvanut. Samalla tapa kuluttaa sisältöä on pirstoutunut ja nopeutunut. Ennen kaikkea sisällön kulutus on muuttunut yhä yksilöllisempään suuntaan. Kaikki haluavat lukea ja kuluttaa itseään puhuttelevaa sisältöä, johon samaistua, jonka kautta oppii uutta tai josta löytää tarvittu tiedon nopeasti. Valmiissa maailmassa on kiire: kärsivällisyys tiedon löytämiseen on lyhyt.
Mielenkiintoiseksi sisällöntuotannon aiheena tekee termi ”information sharing”. Sitähän sisällöntuotanto on, siihenhän sisällöntuotannolla pyritään: informaation jakamiseen. Tehokkaasti, nopeasti, laadukkaasti, mielenkiintoisesti, koukuttavasti, opettavasti. Asiaa kuvaavia adverbejä voi listata monia.
Paljon puhutaan samaan aikaan myös termeistä ”big data” ja ”tiedolla johtaminen”. Entinen esimieheni keksi hauskan uuden sanonnan: ”tiedon johtaminen”. Taivutusmuodolla on väliä. Paljon on myös hoettu ”content is the king” tai ”mobile first”. Tämäkin on jo muuttunut. Nykyään SE oikea sanonta kuuluu ”human first”.
Mikä on punainen lanka, jota seurata? Mielestäni ”do information sharing human first”. Siinä se on. Tie oikeaan suuntaan ja eritoten kannattavaan liiketoimintaan!
Tapa tuottaa sisältöä on muuttunut. Lyhyempi, nopeampi ja löydettävämpi sisältö ovat hyviä avainsanoja sisällöntuotantoon digitaalisessa toimintaympäristössä. Huomaan kuitenkin, että sama tapa tuottaa sisältöä jalkautuu myös printtimaailmaan.
Jos sinua puhutteleva auktoriteetti, kuten vaikkapa päätoimittaja, kirjoittaa nasevan minikommentin aikakauslehteen esimerkiksi toimivasta hyttysiä karkottavasta kesäpaidasta, tuote tulee loppumaan kaupasta viikon sisään lehden ilmestymisen jälkeen. Tämä on lupaus.
Salaisuus on, että jos lukija pystyy samaistumaan kirjoittajaan ja siihen ympäristöön, missä kirjoitus fyysisesti sijaitsee, menestys on takuuvarma. On ilo huomata, että monen lukijan ”paras ystävä” on talossamme bloggaaja tai päätoimittaja.
Tarvitsemme samanlaisia uskottavia auktoriteetteja johtamaan organisaation sisäistä tiedon jakamista, sisällöntuotantoa. Toimintaympäristö ja logiikka ovat samoja, yleisö vain koostuu kuluttajien tai lukijoiden sijaan työkavereista.
- Kuinka sisällöntuotantoprosessin avulla johdetaan talon sisäistä liiketoimintaa kasvuun?
- Kuinka sisällöntuotantoprosessilla johdetaan yhteistyöverkostoja, kuten bloggaajien ja asiakkaiden välistä informaation jakamista?
- Kuinka sisällöntuotantoprosessin avulla jaetaan tehokkaammin, nopeammin ja välittömämmin tutkimustietoa, saadaan tieto pureskeltua puhuttelevaan muotoon ja analysoitua liiketoimintaa johtavaan muotoon?
Näissä kaikissa esimerkeissä tarvitaan sisällöntuotantoa, informaation jakamista. Tekniikka mahdollistaa halutun tahtotilan. Se ei johda sitä. Kuka johtaa? Human first. Se voi tarkoittaa lukijaa, bloggaajaa, myyjää, johtoa, liiketoimintavastuullisia tai teknistä tiimiä. Mahtavaa!
Näiden sanojen saattelemana totean, että koen tekeväni työtä, jolla on merkitystä. Ja joka liittyy kaikkiin ja kaikkeen. Toivon menestyksekästä vuotta 2015 kaikille information sharing -ystäville, -tutuille ja -kollegoille.
Maria-Theresia Westerback, Digital Business Development Manager, A-lehdet
Twitter: @MWesterback
A-lehtien aikaisemmat vieraspostaukset:
Treeniblogissa koko kroppa käyttöön
Alkoholilaki ja sisältömarkkinointi blogeissa - ei jaettavaksi, mutta tykätä saa
Näin tilaat hyvän blogiyhteistyön
Natiivimainos ei keskeytä, se kulutetaan
27.06.2025
IAB Insider: Snapchat 2025 – Miten alusta palvelee brändejä ja vaikuttajia nyt?
Snapchat ei ole katoamassa mihinkään – päinvastoin! Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten Snapchat toimii vaikuttajille ja brändeille vuonna 2025. Vieraana vaikuttaja Henny Harjusola ja Snapchatin Suomen kaupallinen edustaja Mimi Alén.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää13.06.2025
IAB Insider: Boots-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta
Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Radford, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.
lue lisää