Icon
Blogit, sisällöntuotanto ja information sharing IABlogi

Blogit, sisällöntuotanto ja information sharing

19.02.2015 | A-Lehdet

”Information sharing is people caring”

Sisällön kulutus verkossa on kasvanut. Samalla tapa kuluttaa sisältöä on pirstoutunut ja nopeutunut. Ennen kaikkea sisällön kulutus on muuttunut yhä yksilöllisempään suuntaan. Kaikki haluavat lukea ja kuluttaa itseään puhuttelevaa sisältöä, johon samaistua, jonka kautta oppii uutta tai josta löytää tarvittu tiedon nopeasti. Valmiissa maailmassa on kiire: kärsivällisyys tiedon löytämiseen on lyhyt.

Mielenkiintoiseksi sisällöntuotannon aiheena tekee termi ”information sharing”. Sitähän sisällöntuotanto on, siihenhän sisällöntuotannolla pyritään: informaation jakamiseen. Tehokkaasti, nopeasti, laadukkaasti, mielenkiintoisesti, koukuttavasti, opettavasti. Asiaa kuvaavia adverbejä voi listata monia.

Paljon puhutaan samaan aikaan myös termeistä ”big data” ja ”tiedolla johtaminen”. Entinen esimieheni keksi hauskan uuden sanonnan: ”tiedon johtaminen”. Taivutusmuodolla on väliä. Paljon on myös hoettu ”content is the king” tai ”mobile first”. Tämäkin on jo muuttunut. Nykyään SE oikea sanonta kuuluu ”human first”.

Mikä on punainen lanka, jota seurata? Mielestäni ”do information sharing human first”. Siinä se on. Tie oikeaan suuntaan ja eritoten kannattavaan liiketoimintaan!

Tapa tuottaa sisältöä on muuttunut. Lyhyempi, nopeampi ja löydettävämpi sisältö ovat hyviä avainsanoja sisällöntuotantoon digitaalisessa toimintaympäristössä. Huomaan kuitenkin, että sama tapa tuottaa sisältöä jalkautuu myös printtimaailmaan.

Jos sinua puhutteleva auktoriteetti, kuten vaikkapa päätoimittaja, kirjoittaa nasevan minikommentin aikakauslehteen esimerkiksi toimivasta hyttysiä karkottavasta kesäpaidasta, tuote tulee loppumaan kaupasta viikon sisään lehden ilmestymisen jälkeen. Tämä on lupaus.

Salaisuus on, että jos lukija pystyy samaistumaan kirjoittajaan ja siihen ympäristöön, missä kirjoitus fyysisesti sijaitsee, menestys on takuuvarma. On ilo huomata, että monen lukijan ”paras ystävä” on talossamme bloggaaja tai päätoimittaja.

Tarvitsemme samanlaisia uskottavia auktoriteetteja johtamaan organisaation sisäistä tiedon jakamista, sisällöntuotantoa. Toimintaympäristö ja logiikka ovat samoja, yleisö vain koostuu kuluttajien tai lukijoiden sijaan työkavereista.

  • Kuinka sisällöntuotantoprosessin avulla johdetaan talon sisäistä liiketoimintaa kasvuun?
  • Kuinka sisällöntuotantoprosessilla johdetaan yhteistyöverkostoja, kuten bloggaajien ja asiakkaiden välistä informaation jakamista?
  • Kuinka sisällöntuotantoprosessin avulla jaetaan tehokkaammin, nopeammin ja välittömämmin tutkimustietoa, saadaan tieto pureskeltua puhuttelevaan muotoon ja analysoitua liiketoimintaa johtavaan muotoon?

Näissä kaikissa esimerkeissä tarvitaan sisällöntuotantoa, informaation jakamista. Tekniikka mahdollistaa halutun tahtotilan. Se ei johda sitä. Kuka johtaa? Human first. Se voi tarkoittaa lukijaa, bloggaajaa, myyjää, johtoa, liiketoimintavastuullisia tai teknistä tiimiä. Mahtavaa!

Näiden sanojen saattelemana totean, että koen tekeväni työtä, jolla on merkitystä. Ja joka liittyy kaikkiin ja kaikkeen. Toivon menestyksekästä vuotta 2015 kaikille information sharing -ystäville, -tutuille ja -kollegoille.


Maria-Theresia Westerback, Digital Business Development Manager, A-lehdet
Twitter: @MWesterback

A-lehtien aikaisemmat vieraspostaukset:
Treeniblogissa koko kroppa käyttöön
Alkoholilaki ja sisältömarkkinointi blogeissa - ei jaettavaksi, mutta tykätä saa
Näin tilaat hyvän blogiyhteistyön
Natiivimainos ei keskeytä, se kulutetaan

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää

03.06.2021

Peliala tarjoaa uusia mahdollisuuksia mainostajalle

Peliala on noussut maailman suurimmaksi viihdetoimialaksi. Mainostajalle tämä tarjoaa uusia mahdollisuuksia mielenkiintoisen mediaympäristön, laajan ja sitoutuneen yleisön sekä laadukkaiden mainosratkaisujen osalta.

lue lisää

01.06.2021

Kuinka tavoittaa kohdeyleisö kolmannen osapuolen evästeiden kadotessa?

Tänä keväänä yksi markkinointikentän kuumimmista puheenaiheista on ollut kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen. Miten markkinoija voi reagoida tähän mainonnan radikaaliin muutokseen ja kuinka mainontaa voidaan kohdentaa jatkossa?

lue lisää

25.05.2021

Sosiaalisen median trendit: Lyhytvideot

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Ensimmäisessä osassa syvennytään somen lyhytvideoihin.

lue lisää