Icon
IABlogi takaisin sorvin ääreen! Uutiset & blogi

IABlogi takaisin sorvin ääreen!

09.08.2012 | Marko Siltala

IAB:n naiskolmikko on palannut kesälomilta ja myös IABlogi heräilee asteittain eloon heinäkuussa pidetyn kesätauon jälkeen. Bloggaajat palaavat vähitellen lomiltaan omien verkkosorviensa ääreen ja syyskuussa palaammekin normaaliin päivitystahtiin. Ohessa jo muutamia poimintoja tuleviin bloggauksiin liittyen.

Tulevia ja toivottuja aiheita:

Ensi viikolla Tuomas Avonius käsittelee IAB Interactissa (Barcelona) keväällä 2012 esiteltyä Maggi-casea ja vertailee sen pohjalta verkko- ja tv-mainontaa. Tuomaksen jälkeen seuraavalla viikolla Jari Jaanto jatkaa bloggaamalla sosiaalisen median trendeistä.

IABlogille on saatu toiveita käsiteltävistä blogiaiheista. Esimerkiksi mobiilimainonta on eräs aihesuosikki, ja mobiilimaailmaa sivutaankin nykyisten bloggaajiemme postauksia. Tähän liittyen myös uusi vieraileva bloggaajamme TNS Gallupin Anu Vuokko pohtii Mobile Life -tutkimuksen pohjalta mm. brändien läsnäoloa mobiilissa.

Mobiilin merkitys kasvaa nyt kovalla vauhdilla. Tästä esimerkkinä IAB:n tuore mobiilitutkimus sekä Markkinointi & Mainonnan tämän viikkoinen uutisointi Entertaiment and Media Outlook 2012–2016 raportin pohjalta.

Haemmekin nyt mobiilimainonnalle omaa vakituista bloggaajaa. Tähän onkin jo muutama nimiehdotus paperilla, joita tulen lähestymään syksyn aikana.

Maikkarin Spotti Blogissa Pasi Raassina kertoo MTV Median aloittavan ensi viikolla inscreen-näyttöjen myynnin kaikkiin verkkokampanjoihinsa. Tätä mielenkiintoista aihetta tullaan varmasti seuraamaan myös IABlogissa kuluvan vuoden aikana.

Lisäksi myös ostajan näkökulmaa on ehdotettu käsiteltäväksi. Näin joku alalla toiminut ja sen hyvin tunteva, mahdollisesti ostajan saappaisiin siirtynyt henkilö olisi oiva vahvistus bloggaajarinkiin.

Yksi mielenkiintoinen käsiteltävistä aiheista on OBA:an siirtyminen, joka onkin alkanut mallikkaasti. OBA:n itsesäätelyohjeistukseen jo sitoutuneiden suomalaisten yritysten lista on nähtävillä IAB Finlandin sivustolla ja koko Euroopan tasolla IAB Europen sivustolla.

Snoobi Oy:n kanssa sovimme bloggaajavaihdoksesta syksyllä, jolloin itse vierailen heillä vierasbloggaajana. Vaihtokauppana Snoobin toimitusjohtaja Mikko Seppä tulee syyskuussa bloggaamaan IABlogiin.

Kansainvälisiä tuulia

Itse alan jatkossa bloggaamaan myös verkkomainonnan kansainvälisistä tuulista tekemällä vierailuja IAB:n toimistoihin maailmalla. Tulen tekemään myös muita yritysvierailuja, mutta erityisesti on tarkoituksena hyödyntää IAB:n laajaa kansainvälistä verkostoa.

Heinäkuussa tapasin IAB Vietnamin edustajia jonka lisäksi tein myös muutaman muun yritysvierailun Hanoissa ja Saigonissa. Tulen näiden pohjalta kirjoittamaan kuulumisia Vietnamin mielenkiintoisesta, isosta sekä kehittyvästä markkinasta. Elokuun lopulla suuntaan vierailulle IAB Singaporeen, jonka pohjalta palaan asiaan myöhemmin syksyllä.

Matkustelen pitkälti ulkomailla etätöiden merkeissä. Tämä on samalla hieno mahdollisuus yritysvierailuille ulkomailla, jonka haluankin ehdottomasti hyödyntää. Yritysvierailujen pohjalta tekemäni postaukset tulen kirjoittamaan englanniksi. Tämä on toisaalta kohteliasta haastateltavia kohtaan ja samalla tehokasta kielten preppausta.

Tässä siis esimakua tulevista aiheista, mutta jättäkäämme kuitenkin valtaosan bloggaajien tarjoamaksi yllätykseksi!

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

10.05.2021

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää