Icon
IABlogi takaisin sorvin ääreen! Uutiset & blogi

IABlogi takaisin sorvin ääreen!

09.08.2012 | Marko Siltala

IAB:n naiskolmikko on palannut kesälomilta ja myös IABlogi heräilee asteittain eloon heinäkuussa pidetyn kesätauon jälkeen. Bloggaajat palaavat vähitellen lomiltaan omien verkkosorviensa ääreen ja syyskuussa palaammekin normaaliin päivitystahtiin. Ohessa jo muutamia poimintoja tuleviin bloggauksiin liittyen.

Tulevia ja toivottuja aiheita:

Ensi viikolla Tuomas Avonius käsittelee IAB Interactissa (Barcelona) keväällä 2012 esiteltyä Maggi-casea ja vertailee sen pohjalta verkko- ja tv-mainontaa. Tuomaksen jälkeen seuraavalla viikolla Jari Jaanto jatkaa bloggaamalla sosiaalisen median trendeistä.

IABlogille on saatu toiveita käsiteltävistä blogiaiheista. Esimerkiksi mobiilimainonta on eräs aihesuosikki, ja mobiilimaailmaa sivutaankin nykyisten bloggaajiemme postauksia. Tähän liittyen myös uusi vieraileva bloggaajamme TNS Gallupin Anu Vuokko pohtii Mobile Life -tutkimuksen pohjalta mm. brändien läsnäoloa mobiilissa.

Mobiilin merkitys kasvaa nyt kovalla vauhdilla. Tästä esimerkkinä IAB:n tuore mobiilitutkimus sekä Markkinointi & Mainonnan tämän viikkoinen uutisointi Entertaiment and Media Outlook 2012–2016 raportin pohjalta.

Haemmekin nyt mobiilimainonnalle omaa vakituista bloggaajaa. Tähän onkin jo muutama nimiehdotus paperilla, joita tulen lähestymään syksyn aikana.

Maikkarin Spotti Blogissa Pasi Raassina kertoo MTV Median aloittavan ensi viikolla inscreen-näyttöjen myynnin kaikkiin verkkokampanjoihinsa. Tätä mielenkiintoista aihetta tullaan varmasti seuraamaan myös IABlogissa kuluvan vuoden aikana.

Lisäksi myös ostajan näkökulmaa on ehdotettu käsiteltäväksi. Näin joku alalla toiminut ja sen hyvin tunteva, mahdollisesti ostajan saappaisiin siirtynyt henkilö olisi oiva vahvistus bloggaajarinkiin.

Yksi mielenkiintoinen käsiteltävistä aiheista on OBA:an siirtyminen, joka onkin alkanut mallikkaasti. OBA:n itsesäätelyohjeistukseen jo sitoutuneiden suomalaisten yritysten lista on nähtävillä IAB Finlandin sivustolla ja koko Euroopan tasolla IAB Europen sivustolla.

Snoobi Oy:n kanssa sovimme bloggaajavaihdoksesta syksyllä, jolloin itse vierailen heillä vierasbloggaajana. Vaihtokauppana Snoobin toimitusjohtaja Mikko Seppä tulee syyskuussa bloggaamaan IABlogiin.

Kansainvälisiä tuulia

Itse alan jatkossa bloggaamaan myös verkkomainonnan kansainvälisistä tuulista tekemällä vierailuja IAB:n toimistoihin maailmalla. Tulen tekemään myös muita yritysvierailuja, mutta erityisesti on tarkoituksena hyödyntää IAB:n laajaa kansainvälistä verkostoa.

Heinäkuussa tapasin IAB Vietnamin edustajia jonka lisäksi tein myös muutaman muun yritysvierailun Hanoissa ja Saigonissa. Tulen näiden pohjalta kirjoittamaan kuulumisia Vietnamin mielenkiintoisesta, isosta sekä kehittyvästä markkinasta. Elokuun lopulla suuntaan vierailulle IAB Singaporeen, jonka pohjalta palaan asiaan myöhemmin syksyllä.

Matkustelen pitkälti ulkomailla etätöiden merkeissä. Tämä on samalla hieno mahdollisuus yritysvierailuille ulkomailla, jonka haluankin ehdottomasti hyödyntää. Yritysvierailujen pohjalta tekemäni postaukset tulen kirjoittamaan englanniksi. Tämä on toisaalta kohteliasta haastateltavia kohtaan ja samalla tehokasta kielten preppausta.

Tässä siis esimakua tulevista aiheista, mutta jättäkäämme kuitenkin valtaosan bloggaajien tarjoamaksi yllätykseksi!

IABlogin Facebook kommentit

Uutiset
IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

29.10.2021

Kohdennettu mainonta avoimen internetin mahdollistajana

Datakohdennettu mainonta huolestuttaa samalla kuluttajia ja lainsäätäjiä, mutta tuo myös merkittäviä etuja julkaisijoille mahdollistaen mediatilan kaupallistamisen eri kohderyhmien avulla. Liioittelematta voi todeta kohdennetun mainonnan rahoittavan avoimen internetin.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää