
IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
Digitaalinen audiomarkkina estimoitiin keräämällä dataa mahdollisimman kattavasti julkaisijoilta, mediatoimistoilta että tuotantoyhtiöiltä kesä-elokuussa 2022. Kokonaismarkkinaestimaatti 5,6 miljoonaa euroa sisältää digitaaliset audiomainokset, sponsoroinnin ja sisältöyhteistyön sekä audiosisällön tuotantokustannukset mainosrahoitteisille digitaalisen audion alustoille. Karkeasti arvioituna yli puolet markkinasta koostuu tuotantokuluista ja näin olleen mainonnan osuus on noin 35 – 40 % kokonaisuudesta.
IAB-perheen kattojärjestö IAB Europe estimoi digitaalisen audiomarkkinan koko Euroopassa olleen vuoden 2021 aikana noin 700 miljoonaa euroa, jossa on kasvua vuoteen 2020 verrattuna hulppeasti 51 %.
”Kiitos koko digiaudiotyöryhmälle estimaatin muodostamisesta – hienoa tuoda uutta hyödyllistä tietoa markkinalle! Kuten tiedämme, digitaalinen audio on mediavälineenä monitahoinen ja tästä syystä markkinaestimaatin muodostaminen on osin haasteellista. Rohkaisen kaikkia muistamaan markkinan monimuotoisuuden tuoman epätarkkuuden kokonaisluvussa, vaikka markkinan suuruusluokka onkin eittämättä luotettavasti selvitetty. Tästä on hyvä jatkaa audiomarkkinan kuvaamista tulevina vuosina”, kommentoi IAB:n Digitaalisen audiomainonnan työryhmän puheenjohtaja Elsa Kalervo (Bauer Media)
Lisätiedot:
Pasi Raassina
Toiminnanjohtaja
IAB Finland
040 575 3726 / pasi.raassina@iab.fi
Elsa Kalervo
Digital Audio Manager / Bauer Media Oy
IAB Finlandin Digitaalinen Audio -työryhmän puheenjohtaja
044 744 2050 / elsa.kalervo@bauermedia.fi
IAB Finland on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin tulevaisuutta kehittävä yhteisö, joka tarjoaa koulutusta, kohtaamisia sekä puolueetonta asiantuntijatietoa. IAB Finland on osa kansainvälistä 27 Euroopan maan muodostamaan IAB Europe -yhteisöä.
www.iab.fi
www.iabeurope.eu
IABlogin Facebook kommentit

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää